Dit voorspelt Robèr Willemsen voor de horeca in 2023

Robèr Willemsen
Tags: video

Dit voorspelt Robèr Willemsen voor de horeca in 2023

Entree sprak KHN-voorzitter Robèr Willemsen. Wat voorspelt hij voor de toekomst van de horeca? "Eenpitters en traditionele bedrijven gaan het zwaar krijgen. Efficiënt inkopen wordt belangrijker, dus ketens gaan groot worden." Lees het volledige interview hieronder óf bekijk de video.

Video-interview

 

Welk type horeca gaat het lastig krijgen, denk je?

"Eenpitters en traditionele bedrijven gaan het zwaar krijgen. Mijn advies is om te durven vragen wat nodig is. Reken eerlijke prijzen en denk niet: ‘Men gaat het niet accepteren.’ Nee, vraag jezelf af wat je nodig hebt om goed te kunnen draaien, dan denk ik ook dat veel mensen bereid zijn om voor die eenpitter te betalen als zij onderscheidend en exclusief zijn. Eén ding is zeker: je zult moeten rekenen, want het kostenplaatje is voor de eenpitter het moeilijkst om in te vullen."

"Je inkoopkracht wordt belangrijk en als individu is dat lastiger. Wat je ziet, is dat individuele bedrijven elkaar aan de achterkant gaan vinden om synergie te krijgen in de inkoop en het personeelsbeleid. Dat gaan de winnaars worden. De niche van de echte bovenkant zal ook altijd blijven draaien en daar zal vraag naar blijven. Maar zoals altijd zullen er ook bedrijven gaan afvallen. Efficiënt inkopen wordt belangrijker, dus je ziet dat ketens groot worden."

'Efficiënt inkopen wordt belangrijker, dus je ziet dat ketens groot worden'

Wat kun je zeggen over die groei van ketens?

"Ketens zullen groeien, maar ik zie ketens op twee manieren. Ik zie ketens als Loetje of De Beren die in uitstraling en als bedrijf alles op één manier doen. Dat vind ik heel knap overigens. En ik zie groepen ontstaan, zoals 3WO Horeca Groep. Hieronder vallen allemaal bedrijven met een eigen identiteit en aan de achterkant is de synergie die nodig is om deze moeilijke tijd tegemoet te gaan. Noem het inkoopcombinaties en kijken naar het personeelsbeleid. Ik denk dat er daar ook veel van zullen ontstaan."

Hoe kijk jij naar de bruine kroeg?

"Dat is iets dat altijd blijft bestaan. Simpelweg omdat de behoefte blijft om met elkaar in een informele setting in een warm huiskamergevoel te zijn. Maar binnen dit segment zal je wel blijven moeten innoveren. Bijvoorbeeld dat je een breder productassortiment biedt en de kennis over bier, koffie en wijn uitbreidt. En dat je ook in het bruine café bereid bent om alcoholvrije dranken te schenken en vegetarische happen te serveren."

Tot slot: wat is het imago van de horeca?

“Als je vraagt aan iemand wat het imago in de horeca is, dan krijg je van iedereen een ander antwoord. Vraag je het aan iemand van de vakbond, dan zegt diegene: ‘Hard werken voor heel weinig geld.’ Anderen vinden het weer een luilekkerleven waarbij veel drinken en feesten hoort. Als je het mij vraagt denk ik dat de horeca nu echt gezien wordt als een mooie combinatie tussen leuke dingen doen, sociaal bezig zijn met gasten en op die manier de dag vullen. Veel mensen in de horeca zien het werk als een verlengstuk van hun sociale leven.”

Artikel delen