Groei van TikTok zet door: is het wat voor jouw horecazaak?

TikTok

Groei van TikTok zet door: is het wat voor jouw horecazaak?

Spontane en grappige video’s scoren. TikTok zit in de lift. Ondernemers die de doelgroep 15 tot 29 jaar willen aanspreken en nog niet op dit platform zitten, moeten in 2023 TikTok op om geen kansen te laten liggen. 

Tekst: Madelief de Weerd 

Drie miljoen actieve gebruikers 

TikTok is een socialmediaplatform dat explosief groeit; het aantal Nederlandse gebruikers is het afgelopen jaar al met 75% (!) gegroeid en op dit moment zijn er drie miljoen Nederlanders dagelijks actief op het kanaal. Voor horecaondernemers liggen er veel kansen op het platform. Gebruikers zetten TikTok namelijk steeds meer in als zoekmachine en laten Google links liggen. Wie aanwezig is op TikTok wordt gevonden door héél veel mensen, veel meer dan op Instagram en Facebook. Mits je het goed doet natuurlijk. 

Filmpjes maken 

Richt je op de core doelgroep 15 tot 29 jaar en bepaal het doel van je video’s. Wil je exposure voor je zaak? Of wil je nieuw personeel aantrekken? Jelte van der Meulen, teamlead content bij marketingbureau Brandmerck, tipt: “Laat kijkers zien hoe leuk het is om bij jou te werken, geef een kijkje in de keuken of deel grappige verhalen van de bediening en chef. Het maken van video’s is ook een stukje teambuilding voor het personeel: zij maken immers samen de video’s. Win-win!” 

Starten met TikTok: zes tips

  1. Laat creatieve en jonge werknemers het kanaal beheren
    Laat een creatief en jong personeelslid beheerder zijn van het TikTok-account. Samen met de anderen bedenkt hij of zij welke video’s ze maken. 
  2. Stem de video’s af op jouw identiteit
    Bewaak je identiteit van je zaak. Een steakhouse? Laat vuur en vlees terugkomen. Een fine dining-restaurant? Ga in op verfijnde gerechten. En voor wie personeel wil aantrekken: zou het leuk zijn om bij jouw zaak te werken als je de video’s ziet?
  3. Speel in op trends
    Houd de trends in de gaten op TikTok. Ze wijzigingen vaak. Speel je daarop in met je video’s, dan zul je scoren.
  4. Kijk wat anderen doen
    Laat je inspireren door wat andere horecazaken op TikTok doen. Als je in de zoekbalk van TikTok ‘horeca’ intikt dan zie je direct alle video’s die goed scoorden.
  5. Maak spontane video’s
    Zorg dat je video’s echtheid en authenticiteit uitstralen.
  6. Test verschillende soorten video’s
    Er is geen gouden formule voor de perfecte video. Test verschillende filmpjes om te kijken wat werkt. Alle begin is moeilijk, maar geef niet op. Je moet je eigen flow vinden.
Artikel delen