Horecaondernemer Bastiaan Uhl weet precies de marges per gerecht

Horecaondernemer Bastiaan Uhl weet precies de marges per gerecht

In de afgelopen jaren bouwde facilitair manager Bastiaan Uhl met horecagroep SEB Horeca een prachtig bedrijf op. Nautilus (Egmond aan Zee), Zeezicht (Castricum), Ruysdael (Heemskerk) en Gasterij Nieuw Westert (Egmond-Binnen) vallen eronder. Met vier horecazaken is het hebben van inzicht in kosten en structuur in de organisatie cruciaal. Hoe regelen ze dat?

Openingsbeeld: Zeezicht in Castricum

Horecaondernemer Bastiaan Uhl zweert al zes jaar bij Horeko Kitchen Manager, een softwaretool om meer rendement uit de keuken te halen. Vóór het gebruik van Horeko werkte Uhl, net als veel andere ondernemers, met een fysieke administratie met mapjes om recepturen en HACCP-lijsten bij te houden, verre van ideaal. Er was geen structuur, geen overzicht. En kostprijzen werden niet goed berekend.

Over Horeko

Haal het beste uit je zaak met de Horeko Kitchen Manager. Receptuurbeheer, kostprijscalculatie, een gestroomlijnde mise-en-place en nog veel meer vanuit 1 centraal systeem.  Zo maak je jouw keuken overzichtelijker en winstgevender.

Ontdek Horeko Kitchen Manager

4 tot 4,5% besparen

Met 20 jaar horeca-ervaring weet Uhl maar al te goed hoe het ging. ‘Er werd veel reactief gewerkt. Nu proberen we het proces voor te zijn. Op het gebied van personele bezetting, inkoopkosten, kwaliteit. We hebben veel meer onder controle. En veel meer zicht op omzet en marges. De Horeko software is onderdeel van de bedrijfsvoering geworden. Dat vertaalt zich terug in de cijfers en besparen we op inkoop tussen de 2,5 tot 3%, en op voedselverspilling zelfs 4 tot 4,5%.’

Stroomlijnen van de keuken

SEB Horeca heeft tegenwoordig alle recepturen op één plek en alles is up-to-date. Zowel in de koude en warme kant werken ze met schermen waarop iedereen de recepten kan inzien. ‘Dat is handig, want sommige locaties hebben dezelfde recepten. Zo stroomlijnen we de voorbereiding voor de mise en place, én de presentatie. Het haalt de druk weg uit de keuken.’

Betere keuzes op de kaart

De inzichten uit Horeko Kitchen Manager helpen ook om betere keuzes op de menukaart te maken. Welke gerechten lopen hard, welke minder? ‘De kostprijsberekening door Horeko helpt je om doelstellingen te halen. Ook het aantal handelingen om een gerecht te bereiden wordt gemeten. Het voordeel is dat je ook de marge op een gerecht per dag kan bijhouden. Met 450 man op het terras wil je dat niet te ingewikkeld hebben.’

Alles op tijd en geregistreerd

‘Horeko Kitchen Manager is belangrijke software voor de ondersteuning en bewustwording bij het werken in de keuken. Dat is onmisbaar geworden, zeker in relatie tot personeelskosten. Zo is het voor de keuken medewerkers duidelijk wat er moet gebeuren. Dat is belangrijk voor een horecagroep die eigenlijk altijd open is met in de zomer 350 man op de loonlijst.’ Dan is efficiency van levensbelang. Ook als het gaat om HACCP. Horeko geeft een melding als het niet is afgerond, van temperatuurcontroles tot schoonmaaktaken. Zo weet je zeker dat alles op tijd gebeurt én meteen is geregistreerd als er controle komt.

Als iets voor Uhl belangrijk is, dan is het de totaalbeleving van zijn zaken. ‘We investeren enorm in inrichting en verduurzaming. Alles moet kloppen. Dus ook constante kwaliteit voor de gast. Met de ondersteuning van Horeko Kitchen Manager in het primaire proces lukt dat.’

Zeezicht in Castricum (links) en Gasterij Nieuw Westert in Egmond-Binnen (rechts)

Zeezicht_Horeko Nieuw Westert_Horeko
Artikel delen