ING: inhaalslag horeca in 2022 met ruim 30% volumegroei

ING: inhaalslag horeca in 2022 met ruim 30% volumegroei

De horeca gaat een grote inhaalslag maken met een verwachte volumegroei van 30% tot 35%. Ondanks de forse groei zal de horecasector naar verwachting pas in 2023 volledig zijn hersteld van de coronapandemie. Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht horeca van ING Research.

Volumegroei tussen de 30% en 35%

Uit onderzoek van de ING komt naar voren dat de vooruitzichten voor de horeca voor 2022 rooskleuriger zijn dan de afgelopen twee jaren. Katinka Jongkind, sectoreconoom Leisure bij ING Research: ‘Er vindt dit jaar naar verwachting een grote inhaalslag plaats van etentjes, cafébezoek en feesten buiten de deur’. Daarnaast profiteert de sector van verschillende grote evenementen dit jaar in Nederland.  Het WK voetbal, de Formule 1 in Zandvoort en de eerste drie etappes van de Spaanse wielerronde Vuelta in Utrecht en Noord-Brabant. ‘Voor 2022 verwachten we voor de horeca dan ook een volumegroei tussen de 30% en 35%. Voorwaarde daarbij is wel dat er later dit jaar geen nieuwe lockdown voor de horeca komt’, aldus Jongkind.

Alleen fastservice al volledig hersteld

Binnen de horecasector zijn er grote verschillen in de mate van herstel zo valt te lezen in het nieuwe vooruitzicht horeca van ING Research. Zo werden bedrijven met veel afhaal- en bezorgomzet, zoals cafetaria’s en fastservice restaurants, relatief minder hard geraakt door de lockdowns. Deze bedrijven zaten eind 2021 dan ook weer op het niveau van 2019. Dit geldt niet voor restaurants, cafés en hotels. Daar lag de omzet eind 2021 nog altijd fors lager ten opzichte van 2019, variërend van een kwart minder omzet voor restaurants tot een 50% lagere omzet voor hotels.

Herstel hotels duurt langer

Vooral bij hotels duurt het herstel langer. Dit komt met name doordat de terugkeer van zakelijke en intercontinentale reizigers nog enigszins achterblijft. Naar verwachting zal de horecasector pas in 2023 volledig zijn hersteld van de coronapandemie.

Meer horecazaken failliet in 2022

Ondanks dat de horecasector hard is geraakt bleef het aantal faillissementen tot en met het eerste kwartaal 2022 extreem laag. Het aantal bedrijfsbeëindigingen is in het eerste kwartaal 2022 met 40% wel sterk toegenomen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Naar verwachting zal het aantal bedrijfsbeëindigingen en faillissementen in de horeca in 2022 hoger uitvallen dan in 2021. Dit komt onder meer doordat horecabedrijven vanaf oktober 2022 moeten beginnen met het terugbetalen van de belastingschuld. Deze is inmiddels opgelopen naar 1,4 miljard euro.

Hogere kosten

De horecasector kampt naast de nasleep van de coronacrisis ook met flinke personeelstekorten en oplopende kosten voor onder andere energie en inkoop. In het onderzoek valt te lezen dat de stijgende lonen en het tekort een grote belemmering voor horeca-ondernemers zijn. "Zo geeft bijna een kwart van de horecabedrijven aan het personeelstekort als een belemmering voor hun activiteiten te zien. De krapte op de arbeidsmarkt zorgt ook voor hogere personeelskosten. Uit data van Temper blijkt dat de uurtarieven van zelfstandigen, die via het online platform werken, sinds de versoepelingen in februari 2022, weer in rap tempo toenemen. Het gemiddelde uurtarief voor de horeca lag in april 2022 al 15% hoger ten opzichte van de dip van eind 2021. De uurtarieven van zowel mensen in de bediening als in de catering stegen het meest. Overigens nam het salaris niet alleen bij zelfstandigen toe, dit gebeurde ook bij werknemers in de horeca. Zij kregen in april, voor het eerst in vijftien maanden, een cao-verhoging van 3,3%."

De hogere inkoopprijzen voor onder andere bier, koffie, brood, vlees, olie en boter zetten de winstmarges verder onder druk. ‘Vorig jaar voerde de sector met 3% al een grotere prijsverhoging door dan voorgaande jaren, onder meer vanwege de krappe arbeidsmarkt en de hogere energieprijzen’, aldus Jongkind. ‘Naar verwachting gaan de prijzen in de horeca dit jaar met meer dan 3% omhoog. De vraag is wel in hoeverre de kosten één-op-één aan de klant kunnen worden doorberekend, zonder de klant weg te jagen. De horeca kan er daarom voor kiezen een deel van de hogere kosten voor eigen rekening te nemen, al gaat dit wel ten koste van de winstmarge. Vanwege de sterke concurrentie in de afgelopen jaren door de forse groei van het aantal horecazaken, staat de winstgevendheid van restaurants en cafés overigens al langere tijd onder druk.’

Artikel delen