Meer marge met je frituursnacks? Zo doe je dat!

Advertorial Van Geloven - Header foto

Meer marge met je frituursnacks? Zo doe je dat!

Als horeca-uitbater zoek je voortdurend naar nieuwe manieren om je marge te vergroten en je zaak rendabel te houden. Uiteraard kan je dat realiseren door ingrijpende investeringen en/of besparingen, maar vaak schuilt die extra marge in een heel klein beetje extra moeite.

Veel ondernemers zoeken extra marge door ingrijpende beslissingen te nemen. Ze gooien hun concept om, proberen meer zitplaatsen te creëren of starten met nieuwe inkomstenstromen zoals thuisbezorging. Vaak heel logisch, maar deze veranderingen vereisen veel tijd, kapitaal en energie. 

Creëer toegevoegde waarde met eenvoudige recepten

Je kan het ook over een andere boeg gooien, en je extra rendement zoeken in kleine stappen. Door iets extra toe te voegen aan je snacks, kan je voor meer marge zorgen. Dat kan bijvoorbeeld door sauzen toe te voegen of beerpairing combo-deals op je kaart te zetten.

En je kan nog een stapje verder gaan: tover je favoriete frituursnacks om in kleine gerechten, waar je meer voor kan vragen. Denk er bijvoorbeeld aan om een broodje, slaatje, extra toppings en/of sausje toe te voegen.

Body_IMG003 Be-NL

Receptideeën

Bijna alle recepten op de website van Van Geloven kunnen bereid worden tijdens de baktijden van de snacks. Dat scheelt tijd en levert dus extra op! Probeer deze eens:

Hierbij een voorbeeld van wat het kan opleveren:

  • Stel, een frikandel kost je gemiddeld €0,50.
  • Je verkoopt de frikandel voor €1,75, dat levert je een marge op van €1,25 (of 2,5x de aankoopprijs).
  • Stel nu dat je een lekkere frikandog op je menukaart zet. De extra ingrediënten - broodje, sla-mix, sausje - kosten je nog eens €1,00
  • Je verkoopt je frikandog voor €4,95, met een totale marge van €3,45 (of 2,3x de inkooprijs).
  • De €1,00 die je extra hebt geïnvesteerd, levert je met andere woorden €2,30 extra op.

Het principe is dus eenvoudig: je hebt een beperkte meerkost door iets toe te voegen, maar de uiteindelijke verkoopprijs ligt veel hoger. Zo zorg je op een slimme manier, met weinig extra moeite voor meer rendement. Hoeveel meer? Dat kan je berekenen op de website van Van Geloven dankzij de Recepten Margetool van Snack Extra.

De Recepten Margetool van Snack Extra

In de Recepten Margetool van Snack Extra hoef je enkel de verkoopprijs van de snack in te voeren, en wat je zou vragen voor het recept. Door het gebruik van een uitgebreide databank aan prijs-informatie, worden de gemiddelde inkoopprijzen van elk ingrediënt uit het recept in rekening gebracht. Aan de hand van jouw verkoopprijzen en de inkoopprijzen van alle ingrediënten, wordt vervolgens de extra marge berekend die het recept jou kan opleveren.

Snack Extra - Recepten Margetool

Je krijgt al een resultaat te zien als het recept je minstens 1% meer marge oplevert. Houd er echter rekening mee dat vanaf 30% meer marge, het echt interessant wordt om het gerecht op jouw menukaart aan te bieden.

Krijg je geen resultaat te zien? Dan levert het gerecht je geen extra marge op, op basis van de cijfers die je hebt ingegeven. Kijk dus zeker nog eens na of die cijfers kloppen. Wellicht kan je ook net iets meer vragen voor het recept, om zo voor dat extra rendement te zorgen.

Snack Extra, extra veel voordelen voor horeca & cafetaria’s

Om het eindresultaat van de Recepten Margetool te bekijken, moet je aanmelden met je Snack Extra-login. Het is slechts één van de vele voordelen die je helpen om jouw zaak nog makkelijker én eenvoudiger te runnen. Naast deze tool, vind je er ook exclusieve acties op je favoriete snacks, concrete tips & inzichten en andere, handige hulpmiddelen, zoals de gratis beeldbank.

Vraag je Snack Extra account aan 

Artikel delen