Deze ondernemers investeerden 90.000 euro en 6,5 ton in een jaarrondterras

Jaarrond_Terras
Tags: terras

Deze ondernemers investeerden 90.000 euro en 6,5 ton in een jaarrondterras

Frank La Croix van Het Ruiterhuys in Castricum gaf bijna 90.000 euro uit aan zijn terrasverbouwing. Jeroen van Doorn van Dukdalf in Kerkdriel investeerde er 6,5 ton in. Beide ondernemers draaien sindsdien zowel in de zomer als in de winter topomzetten. We gaan langs bij de twee jaarrondterrassen.

Tekst: Kristi Houtkamp en Iris Kranenburg
Hoofdfoto: Het Ruiterhuys
Foto's Dukdalf: Marianne Bal

Een vol terras bij regen 

Buiten regent het, maar het terras van Dukdalf in Kerkdriel zit alsnog vol. Het gaat beter dan ooit met de zaak van Jeroen van Doorn: “Zelfs op een dag met slecht weer kunnen we een omzet van tienduizend euro draaien. Ter vergelijking: vóór de terrasverbouwing was de omzet hooguit vijfduizend euro. Toen waren we afhankelijk van het weer.” Terwijl we Van Doorn spreken, maakt het personeel zich klaar voor een drukke namiddag en avond. Straks zitten er tientallen gasten op het overdekte terras, dat uitkijkt over de haven. En stél nou dat de zon tegen borreltijd opeens uitbundig begint te schijnen? Dan is binnen 25 seconden het geautomatiseerde dak open en zakken de verschuifbare glazen zijwanden in no time naar beneden. Summer vibes!

Meerjarenplan

Steeds meer ondernemers investeren in een jaarrondterras. Frank La Croix van Het Ruiterhuys in Castricum is ook zo iemand. Sinds tien jaar is hij met zijn vrouw Nikki eigenaar van de gasterij aan de rand van het Noordhollands Duinreservaat. ”We werken met een meerjarenplan voor onze drie terrassen. Het vervangen van de grasmat door een verharding met kasseien enkele jaren geleden, kostte ruim 40.000 euro.” Daarna volgden glazen schuifwanden in de serre, een buitenhaard, overkapping van massief eikenhouten, regenbestendige zonnedoeken met speciale touwconstructies, tientallen heaters, een weerbestendige vlonder voor het terras aan het water en comfortabel terrasmeubilair. “We zijn nu bijna een kleine ton verder en nog op de verlanglijst: speciale Franse stenen.”

6,5 ton

Terug naar Kerkdriel. Van Doorn, die de zaak nu tien jaar runt en inmiddels ook een beachclub heeft in de buurt, investeerde drie jaar geleden 6,5 ton in een jaarrondterras. “We kregen steeds meer aanvragen van groepen die buiten wilden reserveren. Dat durfde ik vaak niet aan: wat als het zou gaan regenen?
Bovendien was het terras wel erg basic voor mooie feestjes. Omdat ik hier veel omzet liet liggen, besloot ik te gaan verbouwen.” La Croix van Het Ruitershuys investeerde met een andere reden. “Wij wonen hier zelf ook en willen dat thuisgevoel graag delen met gasten. Bovendien doen we binnen veel bruiloften en ontvangen we gasten uit de wijde omtrek. Het terras is je entree én visitekaartje.” Dus moest buiten dezelfde romantisch-stoere uitstraling krijgen als binnen, maar dan wind- en regenbestendig. “Met 235 zitplaatsen bedienen we het hele jaar een breed publiek: naast een vaste kern zijn dat groepen fietsers en wandelaars, gezinnen, gasten van camping Bakkum en toeristen”, vertelt La Croix.

State-of-the-art-terras

Bij Dukdalf is het terras nu de trekker van het bedrijf. Niet zo gek: de gast zit op een heus ‘state of the art-terras’. We overdrijven niet. Eigenaar Van Doorn pakt een afstandsbediening en opent met een druk op de knop een van de vier dakdelen. Bij goed weer, vanaf een graad of zestien, gaan ook de andere drie delen open. Het imposante dak van driehonderd vierkante meter is voorzien van vijftienhonderd dimbare lampjes en gemaakt van een zeer stevig doek-materiaal. Van Doorn: “Er kunnen zelfs monteurs overheen lopen.” Net als het dak schuiven ook de ramen met een druk op de knop naar beneden. “Een vierseizoenenterras”, noemt Van Doorn het. Tot slot investeerde hij in een nieuwe fundering op anderhalve meter hoogte, een vloer van keramiek en een buitenbar. Na de zomer brengt hij zijn terras in winterse sferen, met vuurhaarden, een gerestaureerde skilift uit 1967 en houten lodges.

Foto's hieronder: Dukdalf in Kerkdriel. Tekst gaat verder onder de foto's.

Dukdalf mvv MArianne Bal  (1) Dukdalf mvv MArianne Bal  (2)

 

Meer personeel?

Voor Van Doorn was de investering een gouden zet: “We kunnen eindelijk walking dinners in een sfeervolle setting aanbieden aan groepen, zonder dat ik er stress van krijg en continu bezig ben met het weer. Dit zijn goede margepakkers.” Hij vervolgt: “In de zomer draaien we twee keer meer omzet, dankzij de lunch en omdat gasten weten dat ze ook bij regen op het terras kunnen zitten. Alle extra omzet maakt een deel van de coronacrisis goed. Zonder die investering waren we de coronatijd misschien niet doorgekomen. En ook fijn: het pand, dat ik tien jaar geleden kocht is door alle verbouwingen van afgelopen jaren een stuk meer waard.” Het succes kent echter ook een uitdaging: door de drukte en grotere capaciteit (van 80 naar 210 gasten) heeft Van Doorn 30% meer personeel aan moeten nemen.

Hoogste rendement

Dat geldt niet voor Het Ruiterhuys. La Croix: “We draaien al jaren met een vast team en bijna iedereen is gelukkig gebleven. Daarbij gaan we niet terug naar het aantal zitplaatsen van voor corona. De nieuwe inrichting van het terras, een gevolg van de afstandsmaatregel, bevalt ons goed. Dat stukje omzetverlies maken we goed met een optimale gastbeleving en zo lukt het vaak alsnog om het hoogste rendement per tafel te realiseren.” Dan voegt hij toe: “En laten we eerlijk zijn: als het blijft regenen, stormen of hagelen, dan verkiezen onze gasten toch echt de open haard binnen. Jaarrondterras of niet.”

Hoge (energie)prijzen

Frank La Croix investeerde voor ruim tienduizend euro in heaters op zijn terras. En dan nu die torenhoge energierekeningen. “Dat niet alleen. Ik betaal bijvoorbeeld ook 25% meer voor koffie en zo zijn er meer prijsstijgingen. Het is niet anders.” Dan: “Nee, ik bereken het niet evenredig door aan mijn gasten. Een glas wijn tijdens de lunch, borrelmoment of het diner, kosten nog steeds hetzelfde. Net als de koffie. Waar we het nu van moeten hebben is de omloopsnelheid, een kleinere kaart in de zomer en de gunfactor. We verleiden met een zelf gebakken stukje boterkoek in plaats van het verpakte koekje bij de koffie en thee en nootjes of een bitterbal van het huis bij het borrelmoment. Dat leidt bijna altijd tot meer omzet.”

Artikel delen