Inkoop is king!

Als ondernemer bent u natuurlijk vooral goed in het runnen van uw horecabedrijf. Gastvrijheid in de ruimste zin. Concepten bouwen, marketingacties bedenken en implementeren, evenementen organiseren, upselling, loyaliteitsprogramma’s, low-season events, prijsstrategieën en mogelijke samenwerkingsverbanden opzetten. Allemaal zaken waar u als ondernemer verstand van heeft. De omzetkant van het ondernemen kan dan ook op uw maximale aandacht rekenen.

Maar hoe zit dat dan met de kostenkant? De experts zeggen het altijd, de echte winst is te halen op de inkoop! Hoewel het vaak veel tijd en moeite kost is het noodzakelijk om vooral ook regelmatig kritisch te kijken naar de inkoop. De leveranciers komen nooit uit zichzelf naar u toe als het gaat om extra kortingen, of lagere geprijsde alternatieven. Dat zult u echt zelf moeten uitzoeken.

Zoals u weet, houd ik mij op dagelijkse basis bezig met de inkoop. In mijn geval betreft dat natuurlijk vooral de afspraken met de bierbrouwerijen. Maar steeds vaker kom ik ook andere productgroepen tegen, waarbij een scherpe blik op de levervoorwaarden zeer interessant voor u kan zijn.  Kennis en tijd schieten de ondernemer echter vaak tekort. Dat is zonde, want er is enorm veel geld mee te besparen. En, besparen is verdienen!

Laten wij de drankeninkoop eens bekijken. Het contract of overeenkomst met de brouwerij zult u echt jaarlijks een keer onder de loep moeten nemen. Ik heb er eerder al over bericht, maar de markt is op dit moment enorm in beweging. De deal van gisteren is vandaag alweer out-of-date. Een goed biercontract vraagt aandacht, een goede voorbereiding, en gedegen kennis. Niet voor niks heb ik mij hierin gespecialiseerd. In veel gevallen worden echter bijna alle andere dranken, zoals de frisdranken, gedistilleerd, en zelfs de koffie en thee, ook automatisch bij de brouwerij besteld. Dat is kassa voor de brouwerij natuurlijk! Moet je niet zomaar doen. Alle grote brouwerijen werken, deels of geheel, met separate drankenhandels. Behoudens het bier, bent u daar niet verplicht om ook de andere dranken te betrekken. Dat kunt u ook bij een andere (lees: goedkopere) groothandel doen. Let op, ook Heineken werkt zo! Sinds 2014 werkt de Heineken Groothandel immers geheel zelfstandig. Niettemin is het logisch, dat deze drankenhandels niet alleen voor een paar fustjes willen rijden, dus is een scherpe onderhandeling zeer lonend. Doen!

En, houdt het daarmee op dan? Nee, ook bij de producenten van de verschillende dranken kunt u mooie deals realiseren. Maak dus ook commerciële afspraken met de frisdrankproducenten, met de verschillende koffieleveranciers, en met de producenten van gedestilleerd. Het werkt. Tel uit uw winst! Veel succes!

Reacties

Reactie toevoegen