Foto Drpavloff

Mag het ietsje minder zijn?

We hebben het allemaal vast wel gelezen of gehoord: 'Goede cijfers voor Grolsch in een krimpende markt', 'Meer winst voor Heineken', 'WK stuwt bieromzet van AB Inbev', Bavaria: 'Afgelopen jaar hebben we wederom groei doorgemaakt'.

Allemaal hele mooie berichten over de Nederlandse brouwers. Goede cijfers, mooie winsten en omzetgroei lijken bij de meeste brouwers heel gewoon te zijn. Is er dan helemaal geen economische crisis geweest? Blijkbaar hebben de brouwerijen de afgelopen jaren hun kruit droog weten te houden. Toch wordt er jaar na jaar minder bier gedronken en zouden de omzetten daardoor een daling moeten laten zien. Het is natuurlijk geen hogere wiskunde om te begrijpen dat als de volumes dalen maar de opbrengsten juist stijgen, er een margegroei (lees: prijsverhoging) moet zijn geweest. Natuurlijk, veel van de winsten komen uit nieuwe afzetgebieden in het buitenland, maar toch…

Voor de horeca is het al lang duidelijk. De hardwerkende horecaondernemers betalen al jaren absurde bedragen voor hun tapbier. De bruto fustprijzen (50 liter) van de verschillende biermerken liggen tussen de 115,34 euro (Budels) en 139,41 euro(Hertog Jan). Een liter benzine is dus bijvoorbeeld goedkoper dan een liter bier! Een positieve uitzondering hierop zijn de kleinere biermerken als Alfa, Felsgold en HollandBier. Deze merken zijn blijkbaar in staat om veel scherpere bierprijzen aan te bieden, maar hier ook nog iets aan kunnen verdienen!

Ik daag u uit om eens naar de hoofdkantoren van de grote brouwerijen te bellen en te vragen naar de bruto fustprijzen van het bier. In de meeste gevallen wordt u eerst meerdere keren doorverbonden. Vervolgens krijgt u een kanonnade aan vragen op u af. Bent u al klant bij ons? Met wie heeft u contact gehad bij de brouwerij? Waar heeft u het voor nodig? Mag ik eerst even uw gegevens noteren? U wordt hierover teruggebeld… Kortom, een simpele vraag hoeveel een fust bier kost is blijkbaar al een zeer ingewikkelde en lastige vraag. Het zou natuurlijk gek zijn, als je bij de bakker naar de broodprijs vraagt, dat je dan ook al deze vragen moet beantwoorden!

Dit geeft aan dat brouwerijen eigenlijk zelf ook ervaren dat hun horeca bierprijzen buitensporig hoog zijn. Hierover communiceren is dan lastig. Mede door hun eigen ‘verdeel en heers’ prijsmodel, met wisselend staffels en kortingen, moeten de brouwers uiteraard erg voorzichtig zijn om niet de verkeerde prijzen te verstrekken. Maar deze krampachtigheid wekt natuurlijk wel veel wantrouwen!

Het is eigenlijk simpel. Alle brouwers zouden gewoon één betaalbare prijs moeten rekenen voor hun bier. Geen kortingen, geen volumeprijzen, en geen uitzonderingen. In dat geval zijn de onderlinge prijsverschillen helder en vindt de onderlinge concurrentie plaats puur op basis van smaak en merkbeleving. Precies zoals de brouwers dat zelf altijd in de media prediken.

Dus brouwers, mag het ietsje minder zijn?

Na 5 jaar bij een grote brouwerij in Nederland te hebben gewerkt, is Tom van Erven Dorens in 2008 gestart als zelfstandig adviseur op het gebied van biercontracten. Dit initiatief, Biercontract.nl, is inmiddeld 6 jaar oud. Met plezier informeert hij u als bezoeker van EntreeMagazine.nl over 'vreemde' bierconstructies en afspraken met de brouwerijen.

Reacties

Reactie toevoegen