Foto 123RF.com

Tot iens!

De afgelopen maanden kreeg ik bij de kassa van mijn lokale super telkens de vraag of ik ook restaurantzegels spaarde. (Van die zelfklevende, waar is de tijd gebleven waarin je zelf moest likken en je er een pepermuntsmaak aan overhield?) Die dingen zouden mij dan de mogelijkheid geven om uit eten te gaan, waarbij het diner voor de tweede persoon gratis was. Om de actie kracht bij te zetten, had de super ervoor gekozen om een treurige, slecht afgerokte tafel neer te zetten met een kleedje vol vieze vlekken, met smerige glazen en zeker niet Jan-des-Bouvrie-strak opgedekt. Alsof mijn trek in een restaurantuitje hierdoor zou toenemen en ik dus nog meer boodschappen zou gaan doen om aan genoeg zegeltjes te komen. Het tafeltje werd in de loop der maanden alsmaar treuriger en stond voor mij symbool voor de actie. De zegeltjes heb ik nooit gespaard, ervan gegeten heb ik dus zeker niet.

Tekst: Maarten Wessels

Misschien naïef, maar ik denk oprecht dat dergelijke acties alleen maar verliezers kennen. De restaurateur ziet dat zijn zaak vol(ler) zit met gasten die, denkt hij, ook zonder de volle zegelkaart regelmatig gaan terugkeren en dan de volle mep betalen. De chef moet zich helemaal sufcalculeren om de inkoopkosten enigszins in bedwang te houden; dat tweede diner levert immers niets op. De bediening krijgt de opdracht zoveel mogelijke drank te verkopen. Daar zit dan de winst, denkt de ondernemer, maar veel gasten trappen daar niet in en houden het bij één glaasje wijn.

En de gast? Van hem kan je je afvragen of hij echt een goed beeld heeft gekregen van de kwaliteiten van de chef. Bovendien is er een grote kans dat hij de bediening nogal opdringerig vond, want ja, die drankjesverkoop vlotte immers niet zo. Hij laat het dan ook vaak bij deze ene keer. Hij wekte die indruk niet, want bij het verlaten van het pand zei hij nog vriendelijk ‘Tot ziens!’. Maar hij bedoelde waarschijnlijk: ‘Tot iens!’ (en liet daar dan ook een minder prettige recensie achter).

- Overigens deed Leon Mazairac, chef-kok Podium onder de Dom in Utrecht, daar onlangs een mooie uitspraak over. “Een recensie schrijven is eigenlijk wel een beetje 2005. Rechtstreeks communiceren is het nieuwe recenseren.” -

Steeds meer horecaondernemers erkennen in ieder geval de opeenhoping van verliezers bij dergelijke restaurantweken en stoppen er dan ook mee. Tel daarbij de toenemende macht van recensiesites op en het is niet zo gek dat steeds meer restaurateurs weer actief eigen paden plaveien om gasten te trekken. De kwaliteit van zowel de restaurateur, chef als bediening moet in ieder geval gewoon goed zijn. Pas als dat op orde is, zeggen gasten oprecht: tot ziens! 

Reacties

afbeelding van Geer Schakel

Maarten, uit m'n hart gegrepen! Ik was altijd een enthousiast (positief/kritisch) recensieschrijver, maar ik heb het helemaal gehad met Iens en ben daarmee gestopt.

afbeelding van Eugenie ten Veen

Toch kan het ook anders ervaren worden. Gasten gaan juist een keer extra heen naar het restaurant van hun wens. Tuurlijk vergt het inkoop technisch enige creativiteit. Maar dit hoeft niets onder te doen aan de service. Juist als het uitgangspunt marketing is voor je eigen bedrijf. Heb je bij de juiste dienstverlening een fijne mond tot mond reclame op gang. Gasten met een lager bestedingspatroon hebben hierdoor ook een plezierige beleving. Dat dan in de supermarkt de tafel opstelling niet op orde is. Tja .... daarom zijn het ook geen restaurants. Ieder zo zijn vak.

afbeelding van Jeroen Hermans

Ik ben erg benieuwd wat de schrijven als oplossing ziet? 3rd party bashen is erg populair en veel media als missethoreca lopen mee in de polonaise. Echter aan oplossingen ontbreekt het volledig, althans realistische oplossingen. Het zelf in de hand nemen is een utopie. De consument zal altijd breed oriënteren. Onze restaurants maken deel uit van een gigantisch palet aan smaken voor gasten. Kiezen is vinden en that's the name of the game. Wij zullen altijd gevonden moeten worden en waarschijnlijk zal daar altijd een derde (Iens, Google, Facebook, eet.nu etc) bij nodig zijn.

Reactie toevoegen