Foto Jim Ellam, Implug, Evelyn Sanders

Mens & machine

Steeds meer horecazaken kiezen voor geautomatiseerde systemen in hun zaak. Van automatische tapinstallaties en bestelapps tot online kassasystemen en mobiele oplaadpunten. Waarom zou je hiervoor kiezen en wat levert het op?

Tekst Britt van Os 

20.000 euro. Dat kostte het nieuwe kassasysteem van Jeroen Andernach, eigenaar van restaurant ’t Wapen van Stellendam in Stellendam. Een flinke investering. Waarom koos hij hiervoor? “Voornamelijk om rust te bewaren in ons restaurant”, begint Andernach. “Voorheen werkten wij met bonnetjes die altijd zoekraakten. Dat zorgde voor veel onrust. Nu hebben we keukenschermen als verlengstuk van het kassasysteem en dat werkt als een trein. Het systeem zet uit zichzelf alle bestellingen in de juiste volgorde en chefs kunnen nu precies zien hoe laat iets mee moet. Als de gerechten klaarstaan in de keuken, krijgt de bediening via een mobiel kastje een trilsignaal. Op die manier storen we gasten niet met bijvoorbeeld een keukenbelletje.” Net als Andernach, kiezen ook veel andere horecaondernemers voor het automatiseren van hun zaak. Niet zo gek: het verwerken van gegevens gaat sneller, fouten worden voorkomen én is er meer tijd voor ondernemen.

In ontwikkeling
Er zijn verschillende manieren waarop de horeca kan automatiseren. De keuze is vaak afhankelijk van het type bedrijf, stipte SVH eerder aan in een ander artikel. Ondernemers van grote zaken waarin dranken een belangrijke rol spelen, kiezen er bijvoorbeeld vaak voor om met geautomatiseerde tapinstallaties te werken. Het inschenken van de drankjes en het registreren van de omzet gebeurt dan volledig automatisch. Het bedienend personeel gebruikt een code of kaart, zorgt ervoor dat het juiste glas onder de desbetreffende tap staat en drukt op de knop. Voordelen? Het werkt snel, je hebt minder emballage vanwege de grootverpakkingen én je schenkt altijd de juiste hoeveelheid.

Automatisering op het gebied van bestellen is ook flink in ontwikkeling. In 2015 was het een trend dat gasten via hun mobieltje konden bestellen en in 2016 zet deze trend, volgens onderzoeksbureau Technomic, door. Veel bedrijven spelen daar op in. Zo kunnen gasten bijvoorbeeld met MyOrder, AppThis Horeca of Tabletmenukaart zelf direct hun bestelling doorgeven via een smartphone of tablet. Gasten hoeven niet lang te wachten en de snelheid van bestellingen binnen een bedrijf gaat omhoog.

Een andere vorm van automatisering in de horeca, is het innovatief in- en uitchecken bij hotels met behulp van een mobiele telefoon of tablet. Zo kunnen gasten bij het onlangs geopende long-stayhotel Zoku in Amsterdam inchecken met een speciale app met daarin een digitale sleutel. Bij aankomst hoeven ze dan niet meer langs de receptie. Het hoofdstedelijke hotel Jaz in the City biedt gasten ook de mogelijkheid met hun telefoon via een speciale app op ieder gewenst moment in te checken.

Oplaadkasten
Mede dankzij al dit soort digitale mogelijkheden krijgen horecamedewerkers vaak de vraag: “Zou ik mijn mobiele telefoon even mogen opladen?”. Ook daar valt natuurlijk op in te spelen, denk bijvoorbeeld aan mobiele oplaadplekken in de zaak. Oplaadpuntaanbieder Implug zegt dat cafés en clubs steeds vaker kiezen voor een oplaadmogelijkheid met verdienmodel. Gasten ontvangen bij het bestellen van een drankje bijvoorbeeld een muntje, waarmee ze vervolgens zelf bij een van de oplaadpunten hun mobieltje - in een kluisje - aan de lader kunnen leggen. Kleinere horecazaken halen hiermee volgens het bedrijf al snel 75 euro aan winst per maand op. De wat luxere restaurants kiezen volgens Implug vaak voor gratis oplaadkasten, puur als gastvrij gebaar. Sommige bedrijven gaan nog een stapje verder: dankzij aansluitingen in tafelpoten, kunnen gasten al dinerend hun mobiele telefoon opladen.

Slimme kassa’s
Ook op het gebied van kassasystemen veranderde er de afgelopen tijd veel. “Restaurateurs nemen geen genoegen meer met logge kassa’s met te veel onnodige functionaliteiten”, vertelt Roemer Mol, marketingmanager bij Reeleezee en CashR. Dit bedrijf is samen met onder andere Eijsink, Dual Link en Next to food aanbieder van geautomatiseerde kassasystemen. Mol: “Online kassa’s kunnen alles wat de traditionele ook kunnen, met als voordeel dat ze er een stuk moderner uitzien, compacter zijn en vele malen goedkoper voor de ondernemer. Dat laatste zit ’m vooral in de hard- en software van de systemen. “Die veroudert namelijk niet omdat er een continue update is.”

De online kassa werkt kostenbesparend voor de ondernemer. “Zo is er een rechtstreekse brug gevormd tussen het afrekenen, de dagomzet én het maandoverzicht in de administratie. Dat scheelt enorm veel werk. De ondernemer hoeft niets meer te doen en alles is zo klaar voor verzending naar de Belastingdienst.” Bovendien gaat automatisering volgens Mol fraude door het personeel tegen. “Zeker als gasten pinnen. In het geval van een kassalade is een mogelijke greep hieruit direct dezelfde dag te herleiden.”

Verder kan een online kassa veel andere functies vervullen, zoals die van het centrale systeem voor voorraadbeheersing, inkoopbeheer, reserveringen, personeelsplanning en loyaliteitsacties. Zo kunnen kassa’s die reserveringen ontvangen via boekingswebsites bijvoorbeeld, bestaande gasten herkennen. “Het bedienend personeel ontvangt een bericht van het systeem met de melding dat een gast bijvoorbeeld een minder goede recensie schreef naar aanleiding van het laatste bezoek. Het personeel kan daar op inspelen door deze gast extra aandacht te geven.”

Robots
Natuurlijk zitten er ook nadelen aan automatisering in de horeca, zegt gastvrijheids- en etiquettedeskundige Robert de Gunst. “Voor kleine horecabedrijven is automatisering niet te betalen. Bovendien werkt het vaak zeer onpersoonlijk. Vooral bij het behandelen van klachten is het belangrijk dit persoonlijk te doen. Zo reserveerde ik laatst een tafel voor een verkeerde datum en dat wilde ik graag wijzigen. Er werd me verteld dat ik dat een maand van tevoren had moeten doorgeven, anders moest ik betalen. Belachelijk. Ik moest tientallen mails sturen en er kwamen allerlei reserverings- en annuleringsnummers aan te pas. Ik snap dat ondernemers willen besparen, maar ik vond het zeer onpersoonlijk en kom niet snel terug in zo’n zaak.”

De Gunst vreest dat in de toekomst robots een grote rol gaan spelen in de horeca. “Met iedere gast communiceer je anders en personeel kan gemakkelijk inspelen op bepaalde situaties. Een robot kan dat niet, dus ik geloof daar niet zo in. Aan de andere kant zijn salarissen de hoogste kosten die je als ondernemer hebt. Juist vanwege bijvoorbeeld geautomatiseerde kassasystemen is het mogelijk minder werknemers in dienst te hebben, wat dus kostenbesparend is. Maar robots? Nee … In de horeca heeft automatisering grenzen, gastvrijheid staat op één.”

Thema: 
Delen: