Partnerships: meer omzet, kennis, branding en inkoopvoordelen

Partnerships: meer omzet, kennis, branding en inkoopvoordelen

Steeds meer horecaondernemers sluiten een partnership: een langdurige, vaak intensieve samenwerking die voor beide partijen voordelen oplevert. Daarom 4 voorbeelden van partnerships die kunnen zorgen voor meer omzet.

Tekst Iris Kranenburg

1. Met horecaondernemers
Nederlanders houden van evenementen en slimme horecaondernemers spelen daar met partnerships op in. Zo organiseert Delftenaar Ed Hoogendijk met veel succes evenementen met andere horecaondernemers uit de buurt. Voorbeelden hiervan zijn Delft Serveert, Uit eten met Ina, Villa Arsenaal en Delft Chamber Music Festival. Hoogendijk: “Voor dit laatste event sloten de eigenaar van restaurant Moodz eten & drinken en ik een partnership met de organisator ervan. Hij regelt jaarlijks het programma en de locatie, wij de horeca.” Door de kosten van 15.000 tot 20.000 euro voor onder andere de bars, het personeel en alle apparatuur, is het geen goedkoop initiatief. “De eerste jaren kostte het ons veel geld omdat hoogwaardige horeca bij het festival nog bekendheid moest krijgen, maar inmiddels beginnen we wat winst te maken.” Overigens zou dat laatste volgens Hoogendijk niet de hoofdreden moeten zijn om met andere horecaondernemers een partnership te sluiten. “Ik doe het in de eerste plaats om iets te doen voor ‘mijn’ stad. Daarnaast is dit soort partnerships enorm goed voor je eigen branding, want de naam van jouw zaak komt op allerlei plekken tot uiting.”

2. Met (food)festivals
Vorig jaar waren er maar liefst 153 foodfestivals in Nederland, blijkt uit cijfers van de Festival Atlas 2016. Restaurateurs maken dankbaar gebruik van deze ontwikkeling. Zo stond Sven Sallaerts recent met zijn visrestaurant Pesca op Taste of Amsterdam. “We zijn een partnership voor één editie aangegaan. Een succesvolle beslissing, want 4 dagen lang stonden er lange rijen voor onze stand. De omzetten waren goed en het mooiste van alles: meteen na Taste zagen we een groei in het aantal reserveringen.” Wel waarschuwt Sallaerts dat ondernemers zich niet op dit soort dingen moeten verkijken. “Het is ontzettend duur. Denk maar eens aan de afdracht die je betaalt aan de organisatie en de kosten voor de standbouw en keukenapparatuur. Daarnaast had ik 9 extra personeelsleden nodig, waaronder een paar freelancekoks. De vaste chefs stonden immers in het gewone restaurant. Een hoge kostenpost dus, maar het was het meer dan waard.”

3. Met leveranciers
Veel horecaleveranciers doen meer dan producten verschaffen; ze sluiten ook partnerships met klanten waardoor extra omzet gecreëerd kan worden. Voor Imogen Westerhof, die samen met haar man eigenaar is van Paviljoen van de Dame in Paterswolde, Club Kokomo en Ocean41 in Groningen, levert zo’n partnership zeker extra meerwaarde op. “Veel leveranciers hebben programma’s waarvan wij mogen gebruikmaken. Onderdeel daarvan kunnen bijvoorbeeld trainingen zijn. Hierin komen voornamelijk praktische vaardigheden (hoe tap ik het perfecte biertje, hoe maak ik een heerlijk verfrissende mojito?) en productkennis aan de orde. Werknemers kunnen die kennis gebruiken om actief te verkopen, waardoor de omzet omhoog kan gaan.” Een ander onderdeel van zo’n programma kan een internationale wedstrijd zijn. Denk aan Bacardi Legacy of de wedstrijd van het Goed Getapt-programma van Heineken. Hieraan mogen bartenders van een ondernemer met een partnership aan meedoen, wat weer zorgt voor naamsbekendheid. Westerhof: “Door samen met een merk een event op te zetten, wordt het bereik bovendien een stuk groter. Laatst organiseerden we met een van onze wijnpartners een speciaal wijnmakersdiner. Hier was veel animo voor.” En er zijn nog meer voordelen, aldus Westerhof. “We worden regelmatig uitgenodigd voor interessante evenementen en reisjes naar de plek waar een product vandaan komt. Zo doen we kennis op, dus dat is leerzaam én leuk.” Ten slotte hebben horecaleveranciers ook kennis over bijvoorbeeld interieurs en marketing. Bij al de vormen van samenwerking met toeleveranciers, staan value, loyalty en traffic (zie kader) centraal.

4. Gebruikmaken van verenigingen
Er zijn veel horecaverenigingen; denk aan de AF&BM, JRE, Alliance Gastronomique, KHN of de Nederlandse Bartenders Club. Ondernemers die ergens lid van worden, kunnen weer gebruikmaken van de partnerships die zo’n vereniging heeft met bijvoorbeeld leveranciers. Zo kunnen leden van het culinaire samenwerkingsverband JRE profiteren van voordelige inkoopprijzen bij onder andere wijnpartners, groothandels en energieleveranciers. Op deze manier hoeft een ondernemer niet zelf een partnership te sluiten, maar maakt hij er indirect op een goede manier gebruik van.
 

Thema: 
Delen: