Slechte wijnoogstjaren dwingen tot alternatieven

Slechte wijnoogstjaren dwingen tot alternatieven

Jaren achtereen een rampzalige druivenoogst is een drama, natuurlijk in de eerste plaats voor de wijnboer zelf. Maar wat betekent dit voor u? “Voor gasten die graag een bourgogne drinken, zoeken we in minder bekende appellations naar wijnen die niet de wereld kosten.”

Tekst Sharon van Lokhorst | Winerebel

Eckehart Gröhl van Weingut Gröhl uit het Duitse Rheinhessen is opgewekt. De oogst van 2019 ziet er vooralsnog gut aus. Twee jaar geleden was dat wel anders. In Duitsland, maar ook bijvoorbeeld in Frankrijk en Italië, kampten de wijnboeren eind april 2017 met hevige nachtvorst. Gröhl: “Het zachte weer in maart bracht de wijnstokken al vroegtijdig in ontwikkeling en de jonge knoppen waren niet opgewassen tegen zulke vorst.” We spreken hem op de New Talents-proeverij van Duitse wijnen in Amsterdam, waar hij een royaal proefglas van zijn Niersteiner Riesling uit 2017 inschenkt. Nicht slecht! “We verloren weliswaar 30% van onze oogst door die de vorst, maar de kwaliteit van 2017 is heel goed.”

Prijsstijgingen 
C’est le Dieu qui fait le vin, luidt een Frans gezegde, maar voor de oogst van 2017 moesten veel Europese wijnboeren toch echt zelf alle zeilen bijzetten om het geplaag van het weer in hun wijngaarden op te vangen. Met een verlies van 30% kwam Gröhl er nog goed van af; van sommige boeren was de hele oogst mislukt. Alweer ... Veel wijnboeren in de Bourgogne, Loire en delen van de Languedoc zagen immers ook al een deel of zelfs hun hele oogst van 2016 verloren gaan.

Dit soort ontwikkelingen hebben ook gevolgen voor de Nederlandse horeca. Zo levert de Languedoc een groot gedeelte van de huiswijnen en is dus vooral het lagere segment getroffen. Roderick Ros van Wijnimport Bart: “Vooral (eet)cafés en hotels gaan door de prijsstijgingen op zoek naar goedkopere huiswijnen, met een dalende kwaliteit tot gevolg. Helaas begrijpen veel ondernemers vaak niet dat dit ten koste gaat van de omzet.” Door de magere oogstjaren voegen sommige ondernemers ook wijnen aan hun pakket bij de groothandel toe, om zo meer korting te krijgen. Hierdoor verliezen ze echter niet alleen in sommige gevallen kwaliteit, maar gaan ook service en kennisoverdracht aan hun personeel verloren, vindt Ros. Zijn tip: ga liever op zoek naar goede huiswijnen uit het Oostblok.

Pas marges aan 
Het aantal hectares van een producent in de Bourgogne is zo gering dat hij elke tegenslag wel moet doorberekenen. Importeur Paul Frankhuizen van Wijnkooperij de Lange zag de inkoopprijzen in de Franse streek in 6 jaar tijd bijna verdubbelen. “Ondernemers uit het middensegment hebben het lastiger om een wijn als Meursault te verkopen als ze vasthouden aan procentuele marges. Ik heb dat als importeur losgelaten en werk voor de horeca bij dergelijke wijnen nu met een nettomarge. Dat adviseer ik ook de restaurateurs in het middensegment: 40 tot 50 euro netto verdienen op een duurdere wijn moet hier kunnen. Verder zoek ik in de Bourgogne naar betaalbare alternatieven in dorpen als Monthélie en Saint-Romain.”

Sommelier Axel Rosier van restaurant Fred** in Rotterdam stroopt de Franse streek eveneens af naar alternatieven. Rosier: “We proberen altijd scherp te calculeren en moesten de laatste jaren veel prijsstijgingen doorvoeren. Voor gasten die graag een bourgogne drinken, zoeken we in minder bekende appellations naar wijnen die niet de wereld kosten. Denk aan: een mooie bourgogne blanc of een goed glas rully 1er cru. Evenzogoed geldt dat we de grote namen blijven verkopen. Gasten die Meursault 1er Cru willen drinken, weten heel goed wat die kost en hebben het er voor over.”

Andere landen 
Hoewel voor chardonnay-liefhebbers bourgogne vaak als summum geldt, staat er zo ongeveer overal ter wereld de chardonnay-druif aangeplant. Ook buiten de streek Bourgogne zijn dus mooie chardonnays te vinden waarmee gasten verrast kunnen worden. En voor een beduidend lagere prijs. Zo heeft Stefan Neumann (MS, Master Sommelier) van sterrenrestaurant Dinner by Heston Blumenthal in Londen, naast een uitgebreide selectie van witte bourgognes, een extra selectie op zijn wijnkaart. Genaamd: ‘The best chardonnays around the world - giving the burgundians a run for their money!’. Met fantastische chardonnays uit onder andere Italië, Australië, Oostenrijk en Argentinië. Zo kan het dus ook.

Thema: 
Delen: