Toch merken we dat veel horecaondernemers tegen het probleem aanlopen dat ze niet meer omzetten. Ontzettende zonde, want er zijn mogelijkheden genoeg. Omdat je nu eenmaal weet dat je een maximale tafelbezetting hebt en uitbouwen wel heel rigoureus is en ook niet altijd kan, zal je het in een andere hoek moeten gaan zoeken. Het is dan zaak om ervoor te zorgen dat je gasten meer uitgeven tijdens hun bezoek. Hoe je dit kunt doen, leggen we je allemaal uit.
Zorg voor een huiselijke sfeer
Om ervoor te zorgen dat je gasten langer blijven, is het belangrijk om ze een fijn en comfortabel gevoel te geven. Dit kun je doen door je restaurant zo in te richten dat ze het gevoel hebben dat ze thuis zijn. Daarbij is het vooral belangrijk dat je een bepaalde sfeer creëert waardoor ze even het gevoel hebben alsof ze helemaal alleen zijn en van niets of niemand last hebben. Dat begint al bij de kleur op de muren. Kies voor bijvoorbeeld de sigma s2u nova matt muurverf in een donkere kleur, waarmee je het direct een stuk gezelliger maakt. Vervolgens is het belangrijk om te spelen met de verlichting, waarbij het handig is om te kiezen voor dimbare verlichting. Op het moment dat de avond voorbij is, is het wel handig dat je de lichten wat feller kunt zetten zodat je kunt zien of er nog wat op de grond ligt.
Biedt een 3, 4 of 5 gangen diner aan
Om ervoor te zorgen dat mensen langer blijven zitten, is het wel belangrijk dat je ze ook iets te bieden hebt. De meeste mensen kiezen vaak voor de combinatie van een voor- en hoofdgerecht of een hoofd- en nagerecht. Op het moment dat jij dat een 3, 4 of 5 gangen diner aanbiedt voor een aantrekkelijke prijs, is de kans dat ze hiervoor kiezen een stuk groter. Dat wil niet zeggen dat je ook direct meer geld verdiend, maar je vergroot hiermee wel de kans. Wat we namelijk vaak zien, is dat mensen die langer blijven zitten, ook een of meerdere drankjes extra bestellen en juist daar zitten dan de potentiële extra omzet en uiteindelijk ook winst.
Zorg voor goed personeel
Goed personeel maakt een enorm verschil en kan ervoor zorgen dat je omzet door het dak gaat. Je kunt je voorstellen dat wanneer je personeel hebt dat vriendelijk is en ook kennis van zaken heeft, een veel betere indruk geeft, dan wanneer iemand ongeïnteresseerd aan tafel staat. Zorg er dus ook voor dat je personeel hebt dat weet wat ze doen en er alles aan doet om het de gasten naar de zin te maken.
