Is je kookpassie goed verzekerd bij je bedrijf in de horeca?

Is je kookpassie goed verzekerd bij je bedrijf in de horeca?

Wekelijks zijn er nieuwe culinaire trends te ontdekken binnen de horeca. Het is een ‘tak van sport’ die veel uitdagingen biedt, maar ook soms onvoorspelbare risico’s. Toch blijkt de horecasector over de nodige flexibiliteit te beschikken. Dagelijks worden er nieuwe concepten uitgevonden – of dat nu shared dining is of inspelen op snackification.

Start je een nieuw concept, dan wil je ook graag weten of je genoeg gemotiveerd personeel kunt krijgen en hoe je het beste een arbeidsongeschiktheidsverzekering kunt nemen voor als de kok zich in zijn of haar vingers snijdt. Maar ook als eenpitter met een foodtruck is dit belangrijk.

Waarom een AOV geen luxe maar noodzaak is

Je wilt als horecaondernemer natuurlijk niet dat de werknemers van het team iets overkomt. Maar mocht er onverhoopt toch iets gebeuren, dan ben je blij als je een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering hebt afgesloten. En hoewel er nu in de media enorm veel aandacht is voor de AOV voor zzp’ers, is deze ook mogelijk voor werkgevers met personeel. Het is namelijk zo dat de verplichte AOV voor ondernemers die eraan komt, geldt voor alle ondernemers die winst uit een onderneming halen en deze aangeven bij de inkomstenbelasting. Dus ook voor bijvoorbeeld een vennootschap onder firma (vof).

De realiteit van werken in de horeca

De eerlijkheid gebiedt te vertellen dat werken in de horeca lange en zware werkdagen met zich meebrengt. Wil je een nieuw concept in de markt zetten, dan vergt dat – naast veel creativiteit, kookskills, culinaire kennis en doorzettingsvermogen – ook een investering in geld, mankracht en uren. Met alleen passie en gedrevenheid kom je er namelijk niet. Hypes binnen de horeca kunnen, gezien vanaf de buitenwereld, plotseling ontstaan.

Ben jij als horecaondernemer een van de ‘early adopters’ van een foodgenre, dan kun je meeliften op het succes. Succes kun je alleen krijgen als je smakelijke concept populair is bij een grote groep culinaire liefhebbers. Zo’n concept moet dan worden gedragen door een enthousiast team. Niet iedereen heeft echter als doel een Michelinster te veroveren. Het geeft namelijk al onnoemelijk veel voldoening als je restaurant elke avond volgeboekt is en je de gasten geweldig ziet genieten van hun maaltijd en de ambiance van je gelegenheid.

Je doet het samen

Dus ben je van plan om als zzp’er met het shared-diningconcept aan de slag te gaan, denk dan niet alleen aan alle culinaire verrassingen die je op tafel gaat zetten, maar wees zuinig op jezelf. Je bent zelf namelijk een onmisbare schakel in het concept. Shared dining is op dit ogenblik echt wel een populair concept binnen de horeca. Het is namelijk een hot topic, omdat het niet alleen om het eten gaat, maar juist ook om de gezelligheid en de sociale ervaring die het met zich meebrengt.

De gasten die je als restaurant ontvangt, kunnen verschillende gerechten delen en proeven. Je kunt zo tijdens het eten je culinaire ervaring delen met je disgenoten. Dit geeft een leuke interactie en leidt tot verrassende gesprekken in een ongedwongen, informele sfeer. Kortom: shared dining is een uitstekend idee om uit te proberen met familie of vrienden – of op een eerste romantische date.

Artikel delen