Vier tips om méér te verkopen met frisdrank!

Vier tips om méér te verkopen met frisdrank!

Je drankassortiment is belangrijker dan ooit. Hoe kun jij hier als ondernemer het beste uit halen? Wij geven je vier tips over hoe je meer kunt verdienen met frisdrank.

1. Zorg voor een mooie perfect serve – zien drinken doet drinken

Gasten zijn bereid meer te betalen voor een perfect serve. Wist je dat je zo’n 15,2%* meer kunt verdienen aan een perfect geserveerde Soda of Still? Zo kun je bijvoorbeeld Fuze Tea serveren met sinaasappel, muntblaadjes, ijs en een mooie roerstaaf in een mooi glas..IJsthee kan – wanneer mooi geserveerd - ook gepositioneerd worden als mocktail (alcoholvrij) of cocktail op de kaart. Probeer maar eens een Fuze Tea Mango Kamille met wodka en mooie garnering, of Fuze Tea Peach Hibiscus met rum.

2. Creëer extra marge met premium serves – zien drinken doet drinken

Zoals benoemd in tip 1 is de gast bereid 15,2%* meer te betalen voor een perfect serve. Dit dit is zelfs +27% bij ‘volwassen’ frisdrank, zoals Royal Bliss en Fïnley. Zorg dus dat je hier ook wat mooie serves van hebt klaarstaan!

3. Blijven gasten lekker eten op het terras? Zorg dat het personeel standaard vraagt of zij daar een fles tafelwater bij willen, bijvoorbeeld van Chaudfontaine – upselling

Er is een aantal dranken en gerechten waarbij het heel logisch is om water aan te bieden, bijvoorbeeld wanneer je gasten koffie of wijn bestellen. Water neutraliseert namelijk, waardoor de smaak van je drankje of gerecht wordt versterkt. Verloren zaak wanneer de gast liever kraanwater wilt? Zeker niet! Dit is een mooie opening om te vertellen over het verschil tussen kraanwater en Chaudfontaine, en welke voordelen mineraalwater heeft op je smaakbeleving.

Natuurlijk zijn er veel meer manieren om tafelwater te verkopen, zoals:

  • Vraag jouw gasten bij het overhandigen van de kaart of je alvast een fles tafelwater op tafel kan zetten;
  • Heeft jouw tafel een fles besteld en is hij leeg? Vraag dan altijd of je een nieuwe fles mag neerzetten;
  • Een beetje voor de hand liggend, maar zeker bij grote groepen is het altijd gastvrij om een fles tafelwater aan te bieden, vaak denkt de groep er zelf niet direct aan maar bestaat de behoefte wel. Zo help je ze een handje!

4. Bestellen jouw gasten een cocktail? Zorg dat je personeel daar een passende bite bij aanbied – cross-selling

Zo realiseer je up én cross-selling! Want herkenbare of juist originele happen kunnen hier goed aan bijdragen. Zorg dat je er goede combinaties beschikbaar zijn welke je kan aanbieden tijdens het bestelmoment.

Uiteraard staat gastvrijheid voorop: laat zien wat de gasten gemist hebben zodat ze snel weer terugkomen! Sommige moderniseringen zetten zicht in sneltreinvaart voort, zoals het gebruik van een QR-code, maar uiteindelijk blijven de gastvrijheid, de lach en het plezier onveranderd centraal staan.

Skills om meer te verkopen

*op basis van lokaal onderzoek door Coca-Cola European Partners in 2020, d.m.v. exit interviews bij 486 gasten door heel NL

Tags: 
Artikel delen