'De drankenkaart is hét moment om keuzes te beïnvloeden'

Drankenkaart

'De drankenkaart is hét moment om keuzes te beïnvloeden'

De horeca is tegenwoordig een ontmoetingsplek waar mensen werken, iets vieren, een drankje doen of gezellig bijpraten. Maar de realiteit is ook dat gasten selectiever dan ooit zijn en bewuster kiezen waar ze hun geld aan uitgeven. Coca-Cola Europacific Partners Nederland (CCEP) ontwikkelde een nieuwe categorievisie die hierop inspeelt en die ondernemers helpt om samen meer waarde te halen uit het drankenaanbod. Dat begint al op het bestelmoment. Precies daar ligt de kans; met een slimme drankenkaart die beïnvloedt en inspireert kun je als ondernemer het verschil maken.

 

Inspelen op het beslismoment

De keuzevorming begint vaak al vóór de eerste stap over de drempel. Veel gasten scrollen thuis door de online menukaart, vormen alvast een beeld en laten zich vervolgens aan tafel definitief over de streep trekken. Met een kaart die slim is opgebouwd, dus visueel sterk, logisch geordend en subtiel geprijsd, stuur je die keuze op een natuurlijke manier.

Petra Wesseling, Manager Shopper Activation en Laura Blaauwgeers, Senior Manager Shopper Insights, vertellen hoe CCEP horecaondernemers ondersteunt om op een gemakkelijke manier hun eigen, omzetverhogende drankenkaart samen te stellen.

De tekst gaat verder na de afbeelding.
CCEP-Laura-BlauwGeers-Petra-Wesseling
Laura Blaauwgeers en Petra Wesseling

Eén kaart, alle momenten

In de drankenkaart schuilt een verrassend grote kans voor groei. “De kaart is niet zomaar een overzicht van dranken, maar een strategisch verkoopinstrument,” vertelt Petra. Ondernemers die met CCEP samenwerken, stellen met een laagdrempelige en gebruiksvriendelijke tool gemakkelijk hun eigen, geïntegreerde drankenkaart samen: koffie, wijn, bier en fris; alles overzichtelijk bij elkaar. Dat scheelt losse kaarten op tafel en geeft je de ruimte om tegelijk op beleving én marge te sturen. En het maakt de drankenkaart een van de meest effectieve manieren om de keuze van de gast te beïnvloeden en zo de omzet te verhogen.

We geven ondernemers ook suggesties om met dezelfde producten meer rendement te halen,” legt verder Petra uit. “Neem Royal Bliss: serveer het puur bij de lunch, als mix in de namiddag of als spritzer tijdens de borrel. Zo laat je één merk op verschillende momenten schitteren.”

Het maken van de drankenkaart blijkt bovendien makkelijker dan veel ondernemers denken. “44% van de gebruikers geeft aan dat het eenvoudiger was dan verwacht.”, zegt Laura. “Met het gebruiksvriendelijke platform ontwerp je in enkele stappen je eigen drankenkaart, eventueel met hulp van je CCEP-contactpersoon.”

En dat de aanpak werkt, blijkt in de praktijk. “Bij ondernemers die met onze drankenkaart werken, zien we de frisdrankverkoop stijgen. Gemiddeld zelfs met veertien procent,” vertelt Laura. “Ruim de helft van de ondernemers geeft aan daadwerkelijk meer frisdrank te verkopen.”

De gouden tip?

Wat is volgens Petra en Laura de belangrijkste les voor ondernemers die meer uit hun drankenkaart willen halen? “Onderschat de kracht van je drankenkaart niet,” zegt Petra. “Het is een bewezen omzetverhogend middel dat bovendien bijdraagt aan een betere gastbeleving.”

Laura vult aan: “Gebruik de inzichten achter een sterke kaart om je assortiment slim te presenteren. En wil je het professioneel én makkelijk aanpakken? Vanaf januari kun je op MyCCEP.com in een paar stappen je eigen kaart voor het nieuwe jaar samenstellen, waarin al die inzichten al zijn verwerkt.”

De psychologie van de perfecte kaart

Achter de CCEP-drankenkaart schuilt meer dan een mooi ontwerp. De kaart is namelijk ontwikkeld met behulp van inzichten over hoe gasten kijken, kiezen en beslissen. En met één doel: gasten op een natuurlijke manier inspireren. “Beelden met beweging trekken direct de aandacht,” zegt Petra. “Logo’s zorgen voor herkenning en helpen het aanbod volledig zichtbaar te maken. Mensen krijgen vaak zin in een drankje omdat ze het al op de kaart zien staan.”

Kleine details maken verschil. “Door de prijzen subtiel weer te geven, bijvoorbeeld zonder euroteken of in kleinere typografie, leg je minder nadruk op wat het kost,” legt Laura uit. “En labels als ‘nieuw’ of ‘favoriet’ werken ook goed, omdat ze inspelen op nieuwsgierigheid en de natuurlijke voorkeur voor populaire keuzes.”

De tekst gaat verder na de afbeelding.

CCEP-Drankenkaart-3

Blijven luisteren en verbeteren

De drankenkaart van CCEP blijft in ontwikkeling en groeit mee met de wensen uit de markt. “We luisteren goed naar de feedback van ondernemers,” vertelt Petra. “Zo voegen we binnenkort een aparte categorie ‘Spritzers’ toe, omdat daar veel vraag naar is.

Ook kunnen ondernemers hun kaart volledig personaliseren. Op het platform kies je uit verschillende ontwerpen of upload je eigen design of achtergrondkleur, zodat de kaart perfect aansluit bij de stijl van de zaak.” Ook de tool blijft zich ontwikkelen, benadrukt Laura. “We blijven investeren in gebruiksgemak en werken aan slimme functies, zoals de inzet van AI om bestaande kaarten makkelijk in te laden.”

COCA-COLA EUROPACIFIC PARTNERS (CCEP)

CCEP is een van de grootste bottelaars en distributeurs van Coca‑Cola‑producten ter wereld. Naast iconische merken als Coca‑Cola, Fanta en Sprite, zet CCEP steeds meer in op suikervrije varianten en duurzame verpakkingsoplossingen. Het bedrijf investeert in CO₂‑reductie, recycling en circulaire ketens, met als doel om in 2040 volledig klimaatneutraal te opereren.
Artikel delen