6 cocktailtrends voor 2026: ‘Gastvrijheid belangrijker dan ooit’
Van meer low-alcoholische cocktails en de terugkeer van vergeten klassiekers, tot vroegere drinkmomenten en herwaardering van het ambacht. Richard Zijlstra, voorzitter van de Nederlandse Bartenders Club (NBC), blikt vooruit naar de cocktailtrends van 2026. “De gast komt voor de beleving, niet alleen voor die geweldige cocktail.”
Tekst: Roy Timmerman
Hoofdfoto: Richard Zijlstra en cocktail van ARCA Bar in Amsterdam
Foto's: Studio ten Tusscher en RWAMS
Trend 1: Low-alcoholische cocktails
“De trend van no- en low-alcoholische cocktails zet door in 2026. Al verwacht ik een kleine kentering: het gebruik van volledig non-alcoholische spirits gaat iets minder worden. Bars werken veel met premium producten, maar gaan dat in lagere volumes doen zodat je uiteindelijk lager uitkomt in alcoholpercentage. Dit sluit beter aan op wat de gast wil: bewuster consumeren. Minder alcohol, maar wel kwaliteit. Door lagere volumes te gebruiken met je premium producten, kun je nog steeds een mooie cocktail neerzetten. En je draait een gezonde marge.”
Trend 2: Herwaardering klassiekers en vakmanschap
“Het ambacht komt weer meer centraal te staan. Dat betekent opnieuw kijken naar de klassieke manier van shaken en stirren, en wat er allemaal te halen valt in de oude cocktailboeken. Jonge bartenders moeten teruggrijpen op de vergeten klassiekers; bijvoorbeeld een Last Word of een Aviation … cocktails die rond de drooglegging zijn ontstaan. Ze worden weer van stal gehaald en krijgen een podium. En ja, dat vraagt ook van bartenders dat ze de basis écht moeten beheersen. Iedereen wil altijd zijn eigen signature maken, maar begin bij de basis. Als die staat, kun je gaan bouwen.”
*Tekst gaat verder onder de foto van cocktails bij Somewhere in the Middle, Maastricht.
Trend 3: Beleving, gastvrijheid en gastheerschap
“Beleving wordt nóg belangrijker – maar niet op de manier die sommige cocktailbars denken. De gast komt niet alleen voor die geweldige cocktail, maar ook voor de bartender, de storytelling, de ambiance. Gastvrijheid is belangrijker dan ooit. Je ziet dat sommige bars doorschieten in techniek. Begrijp me niet verkeerd: ik ben dol op nieuwe technieken - rotovap, pre-batchen, infusen, fantastisch! Maar het moet ondersteunend zijn aan het gastheerschap, niet andersom. Als ik een bar binnenloop, wil ik dat iemand zegt: ‘Leuk dat u er bent, waar kan ik u mee helpen?’ Niet iemand die mij vertelt dat hij de hele middag in zijn laboratorium heeft gestaan. Het is een beetje doorgeslagen."
"Dit is ook binnen de NBC (zie grijze kader) een belangrijk thema. We praten er voortdurend over met bartenders: serve-rituelen, verkooptechnieken, ontvangst, service. Dat is belangrijker dan het drankje zelf.”
Cocktails op Horecava
In Hal 7 van Horecava 2026 vind je alle stands van fabrikanten en leveranciers van spirits en cocktails én ervaar je zelf de huidige cocktailtrends. Van klassiekers en no & low-cocktails tot RTD’s. Bezoek ook de Pop-Up Bar in Hal 7. Hier maken de bartenders cocktails met verrassende smaakcombinaties. Laat je inspireren!
Trend 4: Nieuwe drinkmomenten
“Er ontstaat een beweging richting vroege drinkmomenten. Je ziet het al bij festivals: eerder beginnen, korter, kwalitatiever en dan op tijd naar huis. Mensen willen de volgende ochtend weer fris zijn. Bars moeten hierop inspelen. Creëer momenten in de vroege avond. Entertainment, specials, aperitiefmomenten. We zijn gewend: thuis borrelen, uit eten, dan misschien nog een drankje. Ik denk dat we het moeten omdraaien. Eerst een mooie cocktail in de bar, dan pas uit eten.”
Trend 5: Mezcal en tequila
“De agavespirits blijven populair. Mezcal en tequila zijn wereldwijd enorm in opkomst. In Nederland past het smaakprofiel misschien niet altijd direct bij de mainstream, maar het is uniek om in je bar te hebben. Grote merken hebben de middelen om echt gas te geven, dus die categorie blijft groeien.”
Trend 6: Premium Nederlands gedestilleerd
“Duurzaamheid is de makkelijkste manier om als bar bij te dragen aan een gezonde toekomst. Minder waste en meer lokale producten gebruiken: ingrediënten, spirits, kruiden. Nederland maakt fantastische producten, maar we grijpen veel naar buitenlandse merken – vaak vanwege marketing of financiële bijdragen. Neem Nederlandse gin, jenever en kruidenbitters als ondergewaardeerde parels. We maken misschien wel de mooiste producten ter wereld. Alleen vergeten we ze te omarmen. We mogen veel trotser zijn op onze producten.”
Over NBC
De NBC is onderdeel en medeoprichter van de IBA (International Bartenders Association) en vertegenwoordigt de Nederlandse bartenders binnen een internationaal netwerk van meer dan tachtig landen. “We staan er internationaal goed op als Nederland”, zegt voorzitter Richard Zijlstra. “Nick Vrielink van Fitz’s Bar in Amsterdam doet eind november mee aan het WK in Colombia.” Het vak van bartender verdient alleen meer aanzien, zegt Zijlstra. “Er is een kleine high-end scene, maar in heel Nederland werken bartenders met passie. Die willen wij de aandacht geven die ze verdienen.”
- Competities, waaronder het officiële Nederlandse Kampioenschap
- Masterclasses, trainingen en educatie
- Netwerkborrels en maandelijkse bijeenkomsten
- Kennisdeling over service, gastheerschap en vakmanschap
- Het ondersteunen van jonge talenten
- Het internationaal begeleiden van Nederlandse deelnemers aan EK’s en WK’s
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen