Frisdrank met een functie: dit drinkt de bewuste gast in 2026
In de zoektocht naar een gezonde leefstijl drinken consumenten steeds bewuster. Ze kiezen vaker voor minder alcohol en meer voor frisdrank met gezondheidsvoordelen. De vraag naar deze functionele frisdranken neemt toe in 2026. Ook in de horeca.
Tekst: Niels van Laatum
Mike Boks, general manager van retailketen STACH zag de trend van koolzuurdrankjes met toevoegingen al enige tijd aankomen. “Ons schap met soda’s bestaat nu voor ongeveer de helft uit drankjes met functionele toevoegingen, denk aan vezels en ingrediënten die zouden helpen bij lichamelijke of mentale stress of die functioneel zijn in hun kern, zoals waterkefir, mate en matcha. Dat segment groeit sterk”, aldus Boks.
*Tekst gaat verder onder de foto's van Stach.
De geschiedenis van 'gezonde' frisdrank
Van lichaam naar geest
Opvallend, stelt Boks vast, is de verschuiving in populariteit: van drankjes met toevoegingen die bevorderlijk zijn voor het lichaam (proteïnen en vezels), naar drankjes met ingrediënten die de geest stimuleren. Denk aan drankjes met adaptogenen, zoals kruiden die helpen bij het omgaan met stress, en ‘nootropics’, zogenaamde cognitieve versterkers die beweren mentale prestaties te verbeteren.
Peter Rutten, oprichter en eigenaar van Bald Brewer, houdt vooralsnog vast aan de eerste categorie. “Onze functionele drankjes zijn allemaal op basis van waterkefir. Wij willen onze drankjes zo natuurlijk mogelijk houden. Puur, met echt, biologisch fruit. Geen toevoegingen, nee.” Bald Brewer, onlangs uitgeroepen tot Bioheld van Brabant, maakt sapvervangers en sinds kort frisdrankjes in blik. Zonder suiker, maar met lactobacillen: levende culturen die moeten bijdragen aan gezonde darmflora en immuunsystemen.
Koolzuur is key
Een ander opvallend kenmerk: koolzuur. Bijna alle ‘Better for me’-drankjes bruisen. “Ons koolzuur is niet toegevoegd”, merkt Rutten op, “maar ontstaat door fermentatie. Het verlengt de houdbaarheid van het drankje en zorgt voor een prettig, verfrissend mondgevoel.” De bubbels geven bovendien een vertrouwd effect, ze doen denken aan traditionele frisdrank. En mousserende dranken zijn populair (ook die mét alcohol).
De bewuste consument van 2026
Zowel STACH als Bald Brewer spelen in op de behoefte van consumenten aan ‘beter voor mij’. Boks: “We consumeren veel bewuster. Als we iets eten of drinken moet het kloppen: beter voor de wereld, maar tegenwoordig steeds meer: beter voor jezelf. Consumenten letten steeds meer op wat zij eten én drinken.” Rutten: “Wij geven daar invulling aan met een product dat suikervrij is, biologisch, geen meetbare alcohol bevat en maar een paar calorieën telt.”
*Tekst gaat verder onder de foto.
Kansen voor de horeca
De beweging die nu in de retail zichtbaar is, zal zich vertalen naar de horeca, zo verwachten Boks en STACH. Rutten: “Onze drankjes zijn er in drie smaken: appel, bosbes en aardbei. In een glas ziet dat er exact hetzelfde uit als witte wijn, rode wijn en rosé. Er is een hotel in Vught dat op deze manier onze frisdranken schenkt en daarmee inspeelt op de trend. En bij bistrobar Hartig in Rotterdam maken ze er ook mocktails mee.”
Boks ziet eveneens kansen voor de horeca. “Een blikje Better for me-frisdrank kan een prima vervanger zijn voor een standaard frisdrank. Als alternatief bij een diner zie ik vooral potentie in non-alcoholische drankjes en ferments in grotere flessen, zoals de 0,75 liter Cul Secs van Roze Bunker.”
In het kort
- Consumenten kiezen vaker voor frisdrank met een functionele belofte in plaats van alcohol.
- De focus verschuift van lichamelijke naar mentale functionaliteit.
- Retailtrends rond ‘Better for me’ vertalen zich naar horecaformats.
Checklist voor ondernemers
- Bekijk je frisdrankassortiment: waar is ruimte voor functionele alternatieven?
- Test ‘Better for me’-drankjes als vervanger van reguliere frisdrank.
- Zet non-alcoholische ferments in bij dinerarrangementen.
- Schenk functionele frisdrank in wijnglazen voor een volwaardig alternatief.
- Overweeg grotere flessen voor tafelservice.
- Check of je aanbod aansluit bij bewuste en alcoholarme keuzes.
- Communiceer helder wat een drankje wel en niet bevat.
Bronnen & verantwoording
- Interviews met Mike Boks (STACH) en Peter Rutten (Bald Brewer).
- Genoemde bedrijven en locaties: STACH, Bald Brewer, bistrobar Hartig (Rotterdam), hotel in Vught, Roze Bunker.
- Geen externe onderzoeksbronnen genoemd; artikel is gebaseerd op interviews en praktijkvoorbeelden.
Over de totstandkoming
Dit artikel is gebaseerd op gesprekken met ondernemers en praktijkvoorbeelden uit retail en horeca.
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen