Alcoholvrij bier groeit sterk op evenementen: verkoop stijgt met 35%

Heineken 0.0

Alcoholvrij bier groeit sterk op evenementen: verkoop stijgt met 35%

De consumptie van alcoholvrij bier maakt een stevige opmars in de Nederlandse festival- en evenementenwereld. Steeds meer bezoekers kiezen bewust voor 0.0-opties, en dat vertaalt zich in harde cijfers: bij festivals en evenementen steeg de verkoop van Heineken 0.0 het afgelopen jaar met 35%. In concertzalen en poppodia is de toename zelfs nog groter.

Volgens Pieter Vissers, horecadirecteur van Heineken Nederland, is dit een positieve ontwikkeling. “Voor negen van onze tien merken – waaronder Amstel, Brand en Desperados – is een alcoholvrije variant beschikbaar. Er is dus altijd iets te kiezen. Het is mooi om te zien dat festivalgangers deze bieren waarderen. De beschikbaarheid van 0.0 van de tap speelt hierin een belangrijke rol; dat blijft de favoriete serveervorm van bierliefhebbers.”

Horecakansen op evenementen

Heineken is actief op zo’n 70% van de festivals en evenementen in Nederland. Grote namen als Paaspop, Pinkpop, Lowlands, North Sea Jazz en De Parade staan op de lijst, evenals poppodia zoals Paradiso en grote concertzalen als Ziggo Dome, AFAS Live en Rotterdam Ahoy. Ook internationaal groeit de vraag: op het Amerikaanse Coachella Festival nam de verkoop van Heineken 0.0 toe met 25%.

Veranderende voorkeuren

Als brouwer speelt Heineken actief in op de veranderende voorkeuren van consumenten. Wereldwijd biedt het bedrijf meer dan vijftig merken met een alcoholvrije variant aan. In 2024 was in 91% van de markten minstens één alcoholvrij bier beschikbaar; het doel is om dit in 100% van de markten te realiseren.

Pieter Vissers: “Bij Heineken geloven we in een optimale festivalervaring, met of zonder alcohol. We zien dat de voorkeur voor een bepaald bier net zo persoonlijk is als iemands muzieksmaak. Daarom blijven we investeren en innoveren in de 'low- en no-alcoholcategorie'.”

Artikel delen