Advertorial
Foto Jasmin Smeets Wong

Japanse whiskey zeer in trek wereldwijd

Vorige week werd in het Okura in Amsterdam een Chichibu whiskymasterclass georganiseerd door de Nederlandse importeur Salud Distribution. Dit was ter ere van de lancering van de Chichibu Intergalactic serie, die exclusief voor de Nederlandse importeur gebotteld is.

Verschillende (Internationale) gasten waren uitgenodigd voor de Chichibu masterclass. Volgens Lieke van Cuijk, managing director van Salud, was dit een mix van journalisten, connoisseurs, whisky festivals organisatoren en key accounts. Chichibu staat nu officieel op de Nederlandse kaart, mensen kunnen niet meer om dit Japanse merk heen.

Toch nog proeven
Japanse whisky’s zijn erg populair. Een van de bekendste is Chichibu, vernoemd naar de stad waar hij vandaan komt. De omgeving van deze stad is warm en vochtig in de zomer en er wordt volop geëxperimenteerd met verschillende soorten vaten om zo een unieke identiteit te ontwikkelen. De flessen zijn tegenwoordig een echt verzamelobject voor whiskyliefhebbers. De 416 flessen voor Nederland van de intergalactische serie waren, zes maanden voor de release in juli, binnen enkele secondes uitverkocht. Vorige week was dus nog de gelegenheid om te proeven. Van Cuijk: ''Dit was zo’n mega operatie, wij kunnen terug kijken met een heel tevreden gevoel; Forbes heeft over dit project geschreven, mensen die ons huilend opbelden omdat ze een van de uitverkorene zijn die de fles mochten kopen, gasten uit Parijs, Berlijn en zelfs uit Amerika (LA) die alleen voor de masterclass naar Amsterdam zijn gekomen, persoonlijke cadeaus die wij opgestuurd hebben gekregen, echt een gekkenhuis maar wat een ervaring!''

Exclusief verkrijgbaar
''Voorheen kregen wij maar 1 of 2 pallets per jaar, en die waren direct uitverkocht. Dus het was voor ons moeilijk om het merk op te bouwen'',  aldus Van Cuijk. Maar Chichibu heeft zijn productie opgeschroefd en zullen daardoor meer produceren. De standaard producten zoals de malt & grain en de peated versies zullen daardoor beter beschikbaar zijn. Van Cuijk: ''Alhoewel de Chichicbu schaarste nog de komende 5-10 jaar zal aanhouden. Want de vraag is gewoon te groot en het aanbod te klein. Er was plek in totaal voor 50 man bij de masterclass maar uiteindelijk kwamen er toch een paar extra mensen die toch hun geluk wilde beproeven. Ons doel als importeur is om zoveel mogelijk klanten te bedienen en het merk op een zo juist mogelijke manier af te zetten. Een van de initiatieven die we hebben ontwikkeld zijn officiele Chichibu verkooppunten, deze winkels kunnen als eerste kiezen als we een zending binnen krijgen en als eerste aanspraak  maken op limited edities etc. Deze slijters zijn Slijterij Frans Muthert, DH17, De Vuurtoren en Old Pipe. Verder zijn er ook 2 bars aangesteld als officiele Chichibu bar: Behind Bars Utrecht en Sugar Hill Arnhem.'' De gasten hadden elke 9 glaasjes met daarop Kinobi, Kinosei, Kinotea en Chichibu malt & grain, Intergalactic bourbon, Intergalactic Stout en de nieuwe Akkeshi. Dit laatste merk is recent toegevoegd aan het portfolio van Salud. Een hele nieuwe distillery, met heel veel potentie. ''Het is goed om er direct in het begin bij te zijn, dan kan je volop meegroeien met de potentie van zo’n distillery'',  vindt Van Cuijk.  ''Voor Chichibu hebben wij nog mogelijkheden voor enkele goede on-trade accounts.''