Wijnmerken worden steeds belangrijker: 'Gasten kiezen voor vertrouwde merken’

Manuela Feijoo Jimeno van Walraven Sax (links) en ober (rechts)

Wijnmerken worden steeds belangrijker: 'Gasten kiezen voor vertrouwde merken’

Horecaondernemers kiezen steeds vaker voor bekendere wijnmerken op de kaart. Gasten drinken minder, maar als er wordt gedronken, kiest men voor vertrouwde en herkenbare merken, zegt Manuela Feijoo Jimeno van Walraven Sax, een van de oudste wijn- en gedistilleerd distributeurs van ons land

Op de foto: Manuela Jeijoo Jimeno en personeel van café Noir (rechts)

Wijnmerken steeds belangrijker

Wijnmerken lijken steeds belangrijker te worden. Jaren geleden al bleek uit onderzoek in Engeland naar de wijnkaart dat een kaart met bekende merken beter verkoopt, vertelt Manuela Feijoo Jimeno, commercieel directeur van Walraven Sax, een van de oudste wijn- en gedistilleerd distributeurs van ons land. Het bedrijf distribueert wijnen uit de hele wereld, en heeft de ambitie om uit elk land of regio een van de top drie merken te vertegenwoordigen.

'Gasten drinken minder, maar als er wat gedronken wordt, gaat men voor kwaliteit'

Feijoo Jimeno: “Ik merk het ook bij de klanten waar wij mee samenwerken. Merken worden steeds belangrijker. Gasten drinken minder, maar als er wat gedronken wordt, gaat men voor kwaliteit. En als er op de kaart een bekende naam staat, denkt men sneller: dat moet wel goed zijn.”

Vertrouwde merken

Gasten houden vast aan vertrouwde merken. Die zijn herkenbaar, zowel op het gebied van smaak als branding. Horecaondernemers kiezen daarom steeds vaker voor bekende merken om de gasten hierin te voorzien. Bijvoorbeeld AIX Rosé, Mouton Cadet, Trimbach, Drostdy Hof en de duurzame wijnen van het bekende Spaanse wijnhuis Familia Torres. Bij Walraven Sax, dat naast de distributie ook de marketing van de wijnen doet, wordt dan ook veel geïnvesteerd in de verhalen achter de wijnen.

“Die zijn belangrijk om te blijven vertellen. De gast stelt dat ook op prijs. Zo hebben we een mooie wijn van Celeste met een etiket met sterren, omdat die druiven op 895 meter hoogte worden geplukt, midden in de nacht. Op een punt waar je de sterren bijna kunt aanraken. Daarnaast is Ribera del Duero, waar de druiven in deze wijn groeien, de regio met de allermooiste sterrenhemel. Dat zijn leuke weetjes. Of neem de wijnen van Mouton Cadet, dat door plaatselijke kunstenaars etiketten heeft laten ontwikkelen.”

'Houd het toegankelijk'

Ze merkt alleen dat er nog veel schroom is om over wijn te vertellen. “Dat komt deels door het personeelstekort, de kennis ontbreekt, maar er is ook minder tijd om je erin te verdiepen.” Een wijnkaart met een aantal bekende merken biedt dan uitkomst. “Probeer het daarom zo makkelijk en helder mogelijk te maken, zodat de wijnkennis bij het personeel blijft hangen. Houd het toegankelijk.”

*Tekst gaat verder onder de foto en het grijze kader

Wijnen-Walraven-Sax
Wijnen Walraven Sax

Samenwerking

Walraven Sax is een van de oudste wijn- en gedistilleerd distributeurs van ons land. Het bedrijf uit Breda viert dit jaar haar 200-jarig jubileum en een van de pijlers waar de wijndistributeur op drijft is de samenwerking met haar partners. Walraven Sax denkt dan ook graag mee met de klanten. “We kijken naar de behoeftes en de trends in de markt en vullen dat samen in bij onze klanten.”

Zoals bij restaurant Abel in Poortugaal (zie onderstaande foto) van eigenaars Remco en Sigrid Abel, die al jaren vaste klant zijn bij Walraven Sax. Ze vinden elkaar in hun groene visie en die komt bij Abel onder andere samen in de wijnen van Familia Torres, bekend om de voorlopersrol in het verduurzamen van alle facetten rondom wijn. Dus niet alleen het verbouwen en produceren, maar ook transport en verpakking. “Deze visie past heel goed bij ons en zet ons zelf ook aan het denken”, zegt Feijoo Jimeno. “Hoe we zelf aan de slag kunnen met circulaire flessen bijvoorbeeld. Want het blijft toch raar dat we iedere lege fles wijn in de glasbak gooien.”

Restaurant-Abel-Poortugaal

Presentatie

Presenteer verder de wijn in een mooi glas, stelt Feijoo Jimeno. Het belang hiervan is volgens haar niet te onder- schatten. Steeds meer gasten delen tegenwoordig een foto van het terras- of borrelmoment en dus ook van het glas en de fles. “Sociale media is het visitekaartje van je bedrijf. Ziet men mooie foto’s van aantrekkelijke wijnen, des te groter de kans dat ze getriggerd worden om je zaak te bezoeken. Vooral wijnspijs doet het goed. Steeds meer mensen zijn geïnteresseerd in wijnen, de verhalen erachter en de combinatie met eten.”

Artikel delen