Negatieve restaurantbeoordelingen in krant en online: ‘Het moest anders’

1-sterreview

Negatieve restaurantbeoordelingen in krant en online: ‘Het moest anders’

Recensenten die ondernemers bij de enkels afzagen in een krantenreview, consumenten die 1 ster achterlaten op Tripadvisor of Google … Foodtrendwatcher en ondernemer Gijsbregt Brouwer vond het tijd voor een ander geluid. In 2013 startte hij met zijn compagnons foodplatform de Buik, waarop verhalen over restaurants geschreven worden die tussen een kranten- en consumentenrecensie in zitten. Hij vertelt over zijn visie op reviews. “Aan negatieve verhalen beleef ik geen lol.”

Tekst: Madelief de Weerd

“Voor krantrecensenten heb ik veel respect en ik lees alle verhalen, maar aan negatieve reviews beleef ik geen lol. De pijn die het veroorzaakt bij een ondernemer … die voel ik”, zegt Gijsbregt Brouwer, mede-oprichter van de Buik. Hij startte het platform in 2013 met zijn compagnons waaronder een paar journalisten. Het doel: positieve verhalen schrijven over restaurants én de gezichten daarachter. Het foodplatform richtte zich in eerste instantie op Rotterdam, de woonplaats van Brouwer, later volgden Utrecht, Amsterdam en Den Haag (zie kader).

'Als we ergens een negatieve ervaring hadden, komt er ook geen verhaal’

In de tijd dat hij de Buik oprichtte, was er veel negativiteit in kranten en online “afzeikblogs” als GeenStijl. Gasten lieten genadeloos 1-sterreviews achter op Tripadvisor en Google. In grote kranten werden ondernemers bij de enkels afgezaagd. Verhalen over restaurants en de gezichten daarachter waren er niet, zegt Brouwer. “Het was daarom tijd voor een nieuw platform, waarop positieve verhalen gedeeld worden. Zo ontstond de Buik.”

“De insteek van onze artikelen is altijd positief. We bezoeken veel zaken en schrijven hierover vervolgens artikelen. Als we ergens een negatieve ervaring hadden, komt er ook geen verhaal. Pech voor ons omdat we er tijd in gestoken hebben, maar dat nemen we voor lief. Soms komen er negatieve reacties onder onze artikelen, die verwijderen we dan meteen. Positiviteit staat bij ons voorop.”

*Tekst gaat verder onder de foto.

Gijsbregt Brouwer-Portret-2023-1
Gijsbregt Brouwer

Switch

Sinds de oprichting zag Brouwer veel veranderen, vooral bij krantenreviews. Het hele negatieve verdween: “Over het algemeen zie je dat restaurants niet meer helemaal kapot worden gemaakt, zoals vroeger wél het geval was. Soms zie je een 4 voorbijkomen, maar dan gaat het vaak om een grote ondernemer of keten. Mara Grimm pakte bijvoorbeeld Loetje aan en Joël Broekaert De Beren. Zulke zaken hebben meer vlees op de botten. Hierdoor kunnen recensenten iets meer uit de bocht vliegen, zonder dat het nadelige gevolgen heeft.”

De impact van krantenrecensies is namelijk groot, vertelt Brouwer. Miljoenen mensen lezen het, waardoor de schrijver veel verantwoordelijkheid heeft. Dit zie je terug bij zaken die goede reviews kregen. Iedereen wil daar dan zitten. Restobar Rosie in Utrecht had daarna bijvoorbeeld 4 reserveringen per seconde. Bij Barracuda in Amsterdam behaalden ze na de recensie een record van 330 reserveringen. “En ja, er is in het verleden weleens gesuggereerd dat negatieve krantenreviews restaurants het faillissement in jaagden. Of dat waar is, weet je niet. Maar dat de impact groot is, dat is een ding dat zeker is.”

Loetje-Parool-review-mockup
Recensie van Mara Grimm in het Parool over Loetje

Recensies in beweging

De wereld van recensies blijft in beweging, want in dit social-media-tijdperk worden kanalen als TikTok en Instagram steeds belangrijker. Ook voor restaurantreviews. Mensen die graag uiteten gaan, doen op social media ook onderzoek. Vaak is de content die je hierop vindt overdreven te noemen volgens Brouwer: “Je ziet gebruikers in video’s altijd zeggen dat dit het mooiste of lekkerste restaurant is waar ze ooit zijn geweest. Niet erg geloofwaardig dus. Wel geloof ik dat dit in de toekomst gaat veranderen en er een aantal serieuze videoreviewers gaan opstaan.”

Over de Buik

De Buik is een onafhankelijk journalistiek platform dat content maakt over restaurants in Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Utrecht. Van verhalen over nieuwe zaken en lekker eten en drinken tot foodtrends: de Buik houdt je op de hoogte van wat er speelt in de steden. “We zitten tussen krantenrecensies van klassieke media en consumentenreviews in”, zegt Brouwer. Het platform werd in 2013 opgericht voor Rotterdam, later volgden Amsterdam (2018), Utrecht (2021) en Den Haag (2023). Hun missie: de lokale foodcultuur vooruit helpen.

Bezoeken aan en verhalen over de restaurants gaan op drie manieren. De eerste is dat een redactielid op eigen gelegenheid gaat, zelf betaalt en vervolgens een artikel schrijft. Optie twee is dat zij een persoon betalen om ergens heen te gaan en hier een verhaal over te maken. Of de derde optie: de Buik wordt uitgenodigd door een restaurant en vervolgens schrijven ze een artikel hierover.

Het verdienmodel zijn de advertenties en branded content van leveranciers en lokale partijen. Verder ondersteunt Garde, een lokale club ondernemers, de Buik met een kleine bijdrage elk jaar. Later dit jaar gaat de Buik mensen die lid worden extra’s bieden.

Artikel delen