Warsteiner verbreedt portfolio met IPA’s van Rye River

Warsteiner Rye River

Warsteiner verbreedt portfolio met IPA’s van Rye River

De Duitse bierbrouwer Warsteiner, sterk vertegenwoordigd in de Benelux, breidt haar portfolio uit via bijzondere samenwerkingen. Na de introductie van onder anderen Estrella Galicia volgt nu de officiële aankondiging van de samenwerking met de Ierse brouwerij Rye River. Daarmee wordt de bierkaart van Warsteiner in één keer aangevuld met minimaal vier IPA 's.

Horecava 2024 was succesvol voor Warsteiner Benelux. Zoals ieder jaar kwam ook nu topvrouw Catharina Cramer een dag lang en ook general manager Warsteiner International Oliver Jaensch was aanwezig, wat aangeeft hoe belangrijk de Beneluxmarkt voor de Duitse brouwer is. Dat geldt voor de horeca maar ook voor het retailkanaal, waar de Duitse ‘Board’ vol interesse over de schouder meekijkt hoe Warsteiner met haar alcoholvrije bier inmiddels de nummer twee van Nederland is.

Samenwerking

In een interview met Entree vorig jaar vertelde Catharina Cramer, eigenaresse (9e generatie) van Warsteiner, dat de brouwerij graag samenwerkt met andere familiebedrijven en niet per se op overnamepad is. Zij gelooft in de waarden van familiebedrijven en ziet een goede kans in samenwerkingen. Zo was er een klik met de Spaanse familie achter het bekende Estrella Galicia dat inmiddels het grootste biermerk van Spanje is en dat onder andere bekendheid kreeg door de Netflix serie La Casa de Papel en nu Berlín en haar sponsorships in de auto- en motorsport. Warsteiner Benelux zet Estrella Galicia vooral in bij mediterrane restaurants.

Van kellerbier tot sunshine beers

Het eigen Warsteiner portfolio is de afgelopen jaren al uitgebreid met het populaire Warsteiner Winter en het ongefilterde bier Brewers Gold. Dit is een Duits Kellerbier dat overeenkomt met een ongefilterde, amberkleurige lager. Met Salitos introduceerde de brouwerij een merk dat aansluit bij de markt voor zonnige, hippe bieren, de zogenaamde sunshine beers. Een samenwerking met de in het naburige Duitse Meschede gelegen abdij Königsmünster, zorgt ervoor dat in de Benelux onder de merknaam Pater Linus ook een blond, blanche en triple op de bierkaart van Warsteiner staan.

Warsteiner Salitos

Rye River

Op Horecava sprak Entree met marketingmanager Benelux Arjan Barten en zijn collega Danielle Kerseboom, die actief is als horeca brandactivator. Aanleiding is de officiële introductie van Rye River als partner van Warsteiner. De brouwerij nabij Dublin is nog jong, maar zeer succesvol, want overladen met awards voor de diverse bieren. Het gaat in dit geval om een samenwerking die uiteindelijk zal overgaan in een volledige overname door Warsteiner. Rye River is een craftbrouwerij met ambities, die recentelijk ook twee ‘collaboration brews’ deed met Jopen. De Smashed Clogs was een eenmalige beurseditie, gebrouwen in Ierland. Het antwoord van Jopen was High on Hops, een hoppy weizen, die de brouwmeesters gezamenlijk in Haarlem hebben gebrouwen.

Vier IPA’s

Barten: “Op de kaart van Warsteiner kunnen we nu ook eigen IPA’s aanbieden waarvan we er vier in ons portfolio hebben opgenomen dit jaar. Smaakvol, maar laag in alcohol is de session IPA van alc. 3,8% vol. genaamd Lil’Banging Session IPA. De mainstream IPA is de Coastal IPA (alc. 5,2% vol.). Voor wie iets stevigers wil is er de Big Bangin’ IPA (alc. 7,1% vol.) of de Double Bangin’ DIPA (alc. 8% vol.).”

Voor de Ierse pubs in de Benelux heeft Warsteiner ook nog een lager van Rye River in het portfolio opgenomen genaamd Bidin’ Time (alc. 4,5% vol.) , Een mooi alternatief voor pubs die óók hun lager van Ierse bodem willen hebben.

Bredere keuze

“We hebben nu in onze ogen een totaal portfolio voor de horeca”, zegt Barten. Van diverse lagers tot IPA’s, van sunshine beers tot Belgische klassiekers. We kunnen iedere horecazaak nu een uitgebreide bierkaart leveren.”

Warsteiner Estrella GaliciaDaarnaast biedt Warsteiner trainingen en support. Wat betreft support is Brand Activation een mooi voorbeeld. Danielle Kerseboom: “Mijn collega Linda Kievits en ik bezoeken horecazaken om samen met de ondernemer te kijken hoe we op een manier, passend bij het interieur, onze merken kunnen activeren. Dit altijd met behoud van de identiteit van de horecazaak. Hiervoor gebruiken we bestaande, maar ook tailor made materialen. Ook kunnen wij met de inzet van ons moderne Biergarten meubilair een mooie upgrade geven aan het terras. Dat leidt bij een strandpaviljoen met Salitos natuurlijk tot een heel ander resultaat dan bij een mediterraan restaurant met Estrella Galicia. We hebben ook veel mooie voorbeelden van zaken die Warsteiner schenken. We zorgen dat merkuitstraling en interieur op elkaar aansluiten.”

Warsteiner uitstraling Bar Beton

Bar Beton in Den Haag

"Bizarre groei"

Barten komt nog terug op het succes van Estrella Galicia. “Dat merk heeft een bizarre groei meegemaakt in hun eigen land en nu ook buiten Spanje. Met hun glutenvrije en 0.0 bieren, maar vooral ook met hun lager, het Especial. Daarnaast bieden ze onder het label 1906 een serie speciaalbieren, zoals onder andere een helles bock die op de beurs te proeven was, maar ook een red ale of een dunkel bock.”

opening - Warsteiner_Catharina Cramer_4

Catharina Cramer

Maar op Horecava was de officiële introductie van Rye River het grote nieuws. En, dat ging gepaard met een volledig eigen uitstraling, waarbij de roots van het merk een rol spelen. Want zoals Catharina Cramer in het interview zei: “Beer needs a home.”

Tekst: Gerard Molenaar

Op de foto:

V.ln.r. Oliver Jaensch (general manager Warsteiner International), Peter Maguire (sales director Rye River), Tom Cronin (ceo/founder Rye River), Arjan Barten (marketing manager Warsteiner Benelux).

Warsteiner Rye River

 

Artikel delen