AIX bestaat tien jaar
Producten

AIX bestaat tien jaar

AIX bestaat tien jaar. Het verhaal achter het bekende rosémerk is opvallend. We bezoeken de Nederlandse oprichter Eric Kurver in zijn huis, midden op zijn wijngaarden in het Franse dorpje Jouques nabij Aix en Provence, en proeven de nieuwe AIX vintage 2019. Benieuwd naar foto’s? Kijk dan onder dit bericht.

Tekst: Iris Kranenburg

Lang keek wijnmaker Eric Kurver er naar uit: de nieuwe AIX vintage 2019. Inmiddels is hij op de markt. “Hij heeft een frisheid en mineraliteit die zelden is geoogst. Op onze wijngaard op 420 meter hoogte toonden alle druivenoogsten dit jaar een erg mooie rijpheid. Tel daar het buitengewone terroir, het resultaat van klimatologische verschillen tussen de seizoenen, bij op en je krijgt een heerlijke sap van een rijke Provençaalse smaak.”

Leuke plekken
Zijn hele leven al is Kurver een wijnkenner en -liefhebber. Tien jaar geleden verkocht hij zijn succesvolle internationale mediabedrijf en ging hij ‘serieus’ met wijn aan de slag. Zijn idee: een rosé op de markt brengen die mensen zouden associëren met ‘leuke plekken, lol en plezier’. Zon, zee, vakantie en joie de vivre! Kruger bedacht vier pijlers als fundament

Vier pijlers
1. Plekken voor the rich and famous
2. Goede restaurants uit het hoge segment
3. Hippe plekken die al jarenlang meegaan  
4. Culturele bestemmingen  

Locaties waar AIX wordt geschonken zijn o.a. door Bridges*, Beluga, Hotel W, George groep, Oostwegel Collection (Kruisherenhotel, Chateau Neercanne en St Gerlach), Kaatje bij de Sluis, ’t Bonte Paard, Werelds aan het Strand en andere 'great places'.

Toegankelijk en complex
Dan vervolgt Kurver: “Ik wilde een lekkere, herkenbare en toegankelijke rosé produceren. Eigenlijk zou je niet eens moeten doorhebben dat je er automatisch nog eentje neemt. Zó gezellig is het. Aan de andere kant moest de rosé ook complex genoeg zijn om een bepaalde kwaliteit te halen én om er internationale prijzen mee te winnen.”

Ingewikkelde naam
Het idee was duidelijk. Nu de uitvoering nog. Kurver kocht Domaine La Grande Séouve, een wijndomein in het Franse dorpje Jouques vlakbij Aix-en-Provence dat al sinds 1880 bestond en de laatste jaren veel verlies leed. Kurver: “Ik ging er vol in en kocht de hele 74 hectare, te vergelijken met 140 voetbalvelden. Of met de helft van Monaco, haha!” Meteen veranderde hij de naam Domaine La Grande Séouve, ‘veel te ingewikkeld’, in AIX. Een korte, krachtige en ‘catchy’ naam die precies paste bij Kurvers idee van een herkenbare wijn. En eentje die verwijst het naar een van de bekendste roségebieden: (Aix-en-)Provence. Het goed doorgedachte etiket zou bovendien meteen in het oog zou moeten springen.

Joop Braakhekke
Wijlen Joop Braakhekke van restaurant Le Garage in Amsterdam was de eerste die in AIX geloofde en schonk. Kurver: “Hij gunde het mij.” Het merk groeide en won zelfs internationale prijzen, o.a. meerdere gouden medailles tijdens de Concours General in Parijs. Door de snelle groei besloot Kurver na vijf jaar om in ieder land met distributeurs te werken (in Nederland is dat Walraven Sax). Inmiddels is AIX een wereldmerk en wordt het in grote steden verkocht, waaronder door steden als Amsterdam, Sydney, New York, Ibiza, Londen én op Bali. Kurver: “Mensen bestellen geen rosé meer, maar een AIX. Je weet wat je bestelt, want AIX is al tien jaar hetzelfde. We hebben geen verschillende stijlen, maar gewoon ieder jaar één goede.”

Wijntrends
Met zijn AIX veranderde Kurver op geheel eigen wijze de roséwereld. Maar er valt nog veel te winnen, zegt hij. “De populariteit van rosé onder consumenten stijgt snel. In Frankrijk wordt zelfs meer rosé dan wit gedronken en is het rosévak in de supermarkt drie keer zo groot als het witte wijnschap. In Nederland gaat het ook die kant op.” Alleen de Nederlandse horeca verandert niet mee, volgens Kurver. “In veel Nederlandse horecazaken staan twintig witte wijnen, dertig rode en slechts één rosé op de kaart. Zonde, want de kwaliteit van rosé is afgelopen tien jaar enorm gestegen en er komen steeds meer stijlen op de markt. Vroeger associeerden menen rosé vooral met een lichte wijn, maar inmiddels zijn er ook zwaardere varianten van hoge kwaliteit.” Een laatste trend volgens Kurver: “Rosé wordt steeds meer een year round product, dat dat je ook buiten de zomer kunt schenken!”

 

Gerelateerd nieuws

Reacties

Reactie toevoegen