Bart Gijtenbeek: “We weten wat er speelt”
Advertorial
Foto Pim Ras

Bart Gijtenbeek: “We weten wat er speelt”

Minder maar beter - dat is volgens Bart Gijtenbeek, directeur van Walraven Sax, het motto onder steeds meer wijndrinkers in de horeca. Een ontwikkeling waar ze bij de drankimporteur wel mee uit de voeten kunnen.


Bart Gijtenbeek van Walraven Sax

Walraven Sax bedient hele markt

Walraven Sax levert de champagne voor het Amstelhotel en aperitivo’s voor meerdere sterrenrestaurants. “Maar ook veel cafés en bars nemen bij ons af. Met ons portfolio kunnen we de hele markt bedienen”, aldus Bart Gijtenbeek. Hij is al achttien jaar de algemeen directeur Walraven Sax ( “en ik ga er ook niet meer weg”), importeur van wijn en gedistilleerd. Behalve aan de Nederlandse en Belgische horeca, levert het bedrijf in ons land ook aan supermarkten, cash and carry, slijterijen en onlineverkopers. Bijna 200 jaar na de oprichting van Walraven Sax in 1823 is het bedrijf onderdeel van de internationale Marussia Beverages Group, maar wordt het nog altijd lokaal geleid. Jaarlijks verhandelt de importeur zo’n acht miljoen liter drank, afkomstig van ruim honderd wijnhuizen en spiritsmerken. Het portfolio telt inmiddels circa 1.200 producten.

Nieuw bij Walraven Sax: aperitivo Hotel Starlino

“Van alle merken die we verkopen, hebben we de exclusieve rechten. We kopen in bij bekende, gerenommeerde wijnhuizen waaronder Familia Torres, E&J Gallo en Marqués de Riscal, maar ook kleine wijnhuizen zoals Trimbach en lifestyle brands zoals AIX en Scavi & Ray. En Hotel Starlino, een nieuw drankje in de groeiende categorie aperitivo, hebben we onlangs toegevoegd aan ons assortiment,”vertelt Gijtenbeek. Ook cocktails en spritz met spirits of met wijn zijn populair. Gijtenbeek: “Horecabezoekers willen vaker lekker natafelen met een cocktail of een uitgebreid aperitief na het winkelen, die sit-down momenten zijn echt in opkomst.”


Portfolio van Walraven Sax.

Alcoholvrije wijn

Een ander genre waar meer vraag naar is, is alcoholvrije wijn. Een ingewikkeld product, volgens Gijtenbeek: “Je gaat van elf naar nul procent alcohol, dat doet veel met de smaak. Het segment staat nu nog in de kinderschoenen, maar wij hebben met de alcoholvrije wijn van Torres echt een topper in huis. We stimuleren horecaondernemers ook om in te springen op deze trend; zo’n alcoholvrije wijn maakt de propositie van hun wijnkaart en zaak sterker.”

Biologische en vegan wijnen

Ze lopen dus graag op de troepen vooruit, bij Walraven Sax. Zo hebben ze al tijden veel biologische, biodynamische en inmiddels ook vegan wijnen, waarbij bij het klaren geen gebruik wordt gemaakt van dierlijke producten, zoals gebruikelijk. Ook cannawine (geproduceerd met cannabis) behoorde een tijdje tot het assortiment, maar was geen succes. Gijtenbeek: “We zijn niet vies van een risico. Dat gaat vaak mis en soms goed, maar dat is part of the game. Wat bijvoorbeeld wél aansloeg, was de rosé van AIX. Die hebben we echt groot kunnen maken hier. We zoeken bij de activatie van een nieuw merk naar een horecazaak, sommelier en/of slijterij die matcht met het product. Het AmstelHotel en de champagne van Louis Roederer is bijvoorbeeld echt een goed huwelijk. Dat straalt af op andere horeca.” De importeur werkt sowieso nauw samen met veel van hun circa 6.000 afnemers in de horeca. “Het door en door kennen van onze klanten is een belangrijke pijler, we weten wat er speelt. We adviseren bijvoorbeeld bij het samenstellen van de wijnkaart en stellen materialen beschikbaar om nieuwe merken te promoten. En we trainen het personeel in hoe ze wat duurdere en betere wijnen aan de man brengen in plaats van altijd maar de huiswijn,” aldus Gijtenbeek.

Kwaliteit in het glas

De tijdgeest zit mee wat dat betreft, want steeds meer mensen kiezen volgens Gijtenbeek voor kwaliteit in het glas: “De wijnconsumptie daalt, mede doordat er in andere segmenten veel innovatie is geweest. Zo zijn er veel nieuwe speciaalbieren en alcoholvrije dranken op de markt gekomen. Maar gasten kiezen vaker voor kwalitatieve en duurdere wijn. Minder, maar beter dus.”