De Kuyper zet cocktails op elke horecakaart

De Kuyper zet cocktails op elke horecakaart

De vraag naar cocktails in de horeca neemt de komende tijd toe, voorspelt Mark de Witte, CEO van Koninklijke De Kuyper. Elke horecaondernemer kan aan die vraag tegemoet komen, met een passend cocktailassortiment dat ook voor meer marge en meer beleving in de zaak zorgt. De Kuyper, met ruim 325 jaar ervaring als likeurproducent én een breed assortiment, weet precies hoe. In een reeks van vier artikelen gaan we daar met De Kuyper op in. In dit eerste artikel spreken we met De Witte.

Tekst: Carolien Dircken

De Kuyper presenteert zich als ‘Home of the Cocktail’. Waar staat dat voor?

de kuyper“De geschiedenis van De Kuyper gaat 325 jaar terug, maar we kijken ook graag vooruit. Vijf jaar geleden zijn we gestart met een bedrijfstransformatie en hebben we ervoor gekozen om ons volledig te richten op cocktails en de beleving daaromheen. We zijn veel meer gaan denken vanuit het eindproduct: hoe zet je de beste cocktail op tafel en op de kaart, passend bij je concept? In die niche willen wij de expert zijn, daar hebben we ons assortiment en onze manier van werken op aangepast.”

“We bieden niet alleen kwalitatief hoogstaande liquids, maar richten ons ook op training en beleving in de horeca. De afgelopen jaren hebben we het accent gelegd op premium kwaliteit en hebben we bijvoorbeeld de samenwerking met topbartenders gezocht.”

Wat betekent dat precies voor horecaondernemers?

“Wij ondersteunen ze bij het ontwikkelen van een passend cocktailaanbod. Daarbij kijken we naar het concept van de zaak, de doelgroep die er komt en naar de beste manier om extra beleving te bieden en marge te maken met kwalitatief goede cocktails.”

“La Cubanita is daar een mooi voorbeeld van: daar worden jaarlijks meer dan een half miljoen cocktails uitgeserveerd. Die cocktails kosten vijf euro per stuk, maar toch zijn het margemakers en zorgen ze voor de beleving die past bij het concept. Er zijn mogelijkheden voor elke horecazaak. Als er weinig tijd is om cocktails te bereiden, dan denken we mee over goede cocktails die binnen een minuut te schenken zijn. We hebben zelfs een cocktail op de tap ontwikkeld, met Peachtree en soda.”

de kuyperIs het dan voor elke horecazaak interessant om cocktails te schenken?

“Dat denk ik wel. Onze verwachting is dat de vraag naar cocktails heel groot is na de heropening. Het voelt voor veel mensen bijna als een bevrijding: iets om te vieren, en een mooi moment om wat meer te spenderen en jezelf te verwennen. Cocktails passen heel goed in die feestelijke sfeer.”

“Bovendien is het ‘democratiseren’ van cocktails door corona in een stroomversnelling gekomen: je kon in de horeca vaak al een cocktail laten maken zoals je wilt, maar tijdens de lockdown zijn ook steeds meer mensen zelf, thuis, met cocktails aan de slag gegaan en is de kennis vergroot.”

Welke trends spelen er momenteel op cocktailgebied?

“Je ziet meer en meer fizzy cocktails: licht, makkelijk te consumeren en laag in alcohol en calorieën. Die trend ontstond al voor corona, maar is versneld doordat we nog meer oog hebben gekregen voor gezondheid.”

“Ook fruity cocktails, bijvoorbeeld met watermeloen, worden populairder, net als gin en rum-based varianten. Cocktails krijgen ook in steeds meer restaurants een prominente rol als aperitief en zelfs foodpairing met cocktails is een interessante ontwikkeling. Wij spelen daar graag op in.”

Aan de slag met cocktails
Genoeg redenen dus om nu aan de slag te gaan met cocktails, samen met Koninklijke De Kuyper. Zij kunnen jouw horecagelegenheid bijvoorbeeld helpen met cocktailadvies, de juiste tools, een menukaart op maat of een personeelstraining! Kijk voor meer informatie op www.dekuyper.nl of neem contact op met sales@dekuyper.nl.

Tags: 
Artikel delen