Steeds meer bier in blik

Tags: bier

Steeds meer bier in blik

 

De fles is een verpakking met traditie en uitstraling. Hoeveel limited editions gaan er niet in prachtige flessen? Maar in de wereld van speciaalbier is de blikverpakking bezig aan een opmars. Kenners, zoals Rick Kempen, zien voordelen van bier in blik. Sommige brouwers zijn blij met blik, andere houden nog vast aan glas of vullen af in glas én blik. De horeca moet wel een verhaal vertellen bij bier uit blik.

Net als een bourgognewijn uit een PET-fles voor wijndrinkers, is een trappist of gerstewijn uit blik bijna onvoorstelbaar voor bierliefhebbers. Zijn er biersoorten die je nooit in blik verkocht zou moeten verkopen? Kempen kan zich geen bierstijl voorstellen die niet in een blik zou kunnen of moeten worden verpakt. ‘Naast de positieve effecten die blikverpakking op korte termijn met zich meebrengt (bescherming van aroma’s en bescherming tegen smaakachteruitgang door contact met licht of lucht) spelen milieuvoordelen ook een rol: minder CO2 uitstoot bij transport en hergebruik van het aluminium. Juist bieren die een smaakevolutie kunnen ondergaan, zoals zwaardere trappisten en gerstewijnen, zouden prima in blik verpakt kunnen worden – ik begrijp wel dat de consument niet zomaar aan dit idee went. Maar uiteindelijk gaat het bij de bewaring om het zo ideaal mogelijk imiteren van de lagertank, waarbij het bier koel en donker ligt te rijpen, en waarbij biochemische processen plaatsvinden die ‘slechte’ smaken afbreken en ‘goede’ smaken doen ontstaan. Een blik is, in essentie, een vat of tank, maar dan in klein formaat – een nanofust zeg maar. Ook pils, nog altijd de meest gedronken bierstijl, is heel gevoelig voor de smaakachteruitgang die door langdurige blootstelling aan licht wordt veroorzaakt en een kartonsmaak geven kan, naast een onaangename zwavelgeur en heeft dus baat bij een blikverpakking.’

VS voorloper

Kempen reist veel en kent de internationale bierwereld erg goed. In welke landen zetten ze volgens hem de toon met bier in blik en hoe ligt de marktacceptatie er? Voor welke bieren acht je blik als verpakking het meest geschikt? ‘De eerste bieren werden in Amerika ingeblikt; ook de Craft-bieren in blik zetten daar de toon. Oskar Blues was de eerste ‘craft’-brouwer die blik omarmde – destijds, toen hem om advies werd gevraagd, wuifde Stone Brewing mede-oprichter Greg Koch het idee weg als ‘waanzin en zelfmoord’. Inmiddels is hij “om” en een groot pleitbezorger van bier in blik.’ Ook het Verenigd Koninkrijk kent veel blikgebruik; brouwerijen zoals Beavertown, Camden en BrewDog kiezen er in toenemende mate voor.

Blik in opmars

Bier in blik had jarenlang een slecht imago, met name ook door de goedkope pilseners in blik bij discounters. Maar de zich snel ontwikkelende craftbierwereld denkt dus heel anders over blik. Met name voor de populaire IPA’s, waarin hop een belangrijke rol speelt, is dat een groot voordeel. Toch heeft de glasverpakking nog een dominante positie en zeker qua presentatie in de horeca is glas een vertrouwde en aantrekkelijke verpakking voor bier. Puur technisch gezien is blik echter een betere verpakking en daarom kiezen steeds meer brouwers er voor hun craftbier ook in blik te verpakken. Sommige brouwerijen, zoals brouwerij Kees in Middelburg,  hebben zelfs besloten hun bier alleen nog in blik af te vullen. Het onlangs geïntroduceerde Long Bond Animal bier, bedacht door Robert Groeneveld, komt van die brouwerij. Door de blikken verschillende kleurstellingen te geven, worden ze meteen tot verzamelobject in dit geval onder andere voor fans van de Golden Earring. Het blijkt een gouden greep. Niet alleen een goede verpakking voor het bier, maar ook voor de merkuitstraling.

 

Artikel delen