Wijnjournalist Esmee Langereis over alcoholvrije wijn:  ‘Er gaat een wereld voor je open’

Esmee Langereis

Wijnjournalist Esmee Langereis over alcoholvrije wijn:  ‘Er gaat een wereld voor je open’

Alcoholvrij wordt een steeds belangrijker thema in de horeca – de populariteit van Dry January groeit bijvoorbeeld enorm - en als horecaondernemer wil je de gasten goede alcoholvrije alternatieven bieden. Blijf je erin verdiepen en blijf proeven, stelt wijnjournalist Esmee Langereis. “De ontwikkelingen op het gebied van alcoholvrije wijn gaan snel.”

Tekst: Roy Timmerman, video: David Boersen

Delta Wines en Pitch PR hielden eind vorig jaar een survey onder 152 horecaprofessionals - waaronder retailers, importeurs en sommeliers/horecapersoneel – over de plek van alcoholvrije dranken in hun assortiment. Dat alcoholvrij niet meer weg te denken is uit de huidige maatschappij werd weer bevestigd in dit marktonderzoek. Zo’n 65% van alle respondenten heeft alcoholvrije opties in zijn assortiment. Meer dan de helft van de respondenten (54%) merkt een duidelijke toename in de vraag naar alcoholvrije opties.

Mousserende alcoholvrije wijnen populair

Vooral mousserende alcoholvrije wijnen zijn populair en ook de ready to drink-opties en alcoholvrije aperitieven zijn trending, merkt Esmee Langereis. De wijnjournalist en columnist proefde voor Dry January in NRC meer dan vijftig alcoholvrije wijnen en spirits. “In de horeca zie je dat er steeds meer aandacht komt voor alcoholvrije wijnen. Ook voor bier natuurlijk, al zou ik horecaondernemers aanraden om ook wat verder te kijken en alternatieven aan te bieden zoals mocktails. Er is steeds meer interesse voor alcoholvrij, maar is er nog wat huivering voor het onbekende.”

Video-interview

Nieuwe smaken

Dat de smaak van alcoholvrije (en arme) wijn nog wel eens wordt betwist, komt vooral omdat mensen het vergelijken met hun favoriete wijn met alcohol, zegt Langereis. Het begint ermee dat je je moet openstellen voor alcoholvrije wijn, het smaakt nou eenmaal nog niet hetzelfde als alcoholhoudende wijn. Al komt de smaak er wel steeds meer in de buurt. Er zijn binnen alcoholvrij grote verschillen in kwaliteit, en vergeet ook niet je eigen smaakvoorkeuren. No/low biedt een heel scala aan nieuwe smaken. Zodra je ziet hoe spannend dat is, gaat er een wereld voor je open.”

Alcoholvrije wijnproeverij
Alcoholvrije wijnproeverij onder leiding van Esmee Langereis

'Mensen voelen zich fitter'

Volgens Wim Boekema, oprichter van de alcoholvrije slijterij Nix & Nix, zijn deze ontwikkelingen nog maar het begin. “Alcoholvrij begint zijn plek in de maatschappij duidelijk in te nemen. In onze slijterijen en via onze website zien we dat steeds meer mensen op zoek zijn naar lekkere alcoholvrije dranken.”

Nix & Nix liet Capgemini onderzoek doen naar de invloed van Dry January op de gezondheid. Er kan geconcludeerd worden dat, ongeacht de leeftijd, een alcoholvrije periode zoals Dry January ervoor zorgt dat men bewuster met het drinken van alcoholische dranken omgaat en hier ook positieve invloeden op zijn/haar gezondheid door ervaart. “Wij zien al sinds het openen van onze alcoholvrije slijterijen dat mensen die bij ons kopen zich fitter en beter voelen. Het is fijn dat dit ook in een onafhankelijk onderzoek wordt onderstreept.”

'Het begint ermee dat je je moet openstellen voor alcoholvrije wijn, het smaakt nog niet hetzelfde als alcoholhoudende wijn'

Kwaliteit neemt toe

De kwaliteit van alcoholvrije wijnen neemt volgens professionals toe, zo blijkt uit de survey van Pitch PR. Die wees uit dat een belangrijk deel van de correspondenten een toename ziet in de kwaliteit van alcoholvrije wijnen (45%). “We zien een flinke groei in de alcoholvrije markt en de vraag ernaar neemt steeds meer toe. Waar het in de beginfase een bijproduct was van wijnmakers, zijn er nu steeds meer producenten die zich volledig richten op alcoholvrij en dit zien we duidelijk terug in de kwaliteit”, stelt Dennis Suikerbuik, commercieel directeur van Delta Wines.

Er gebeurt dus veel in de categorie alcoholvrije wijnen en dit biedt veel kansen binnen de drankenbranche volgens Mickel ter Hoeven, oprichter van Alcoholvrijshop.nl: “Alcoholvrij is net als verduurzaming van de samenleving. Er zijn veel initiatieven en ontwikkelingen, maar een echte koploper is er nog niet.”

Esmee Langereis - fotocredit Sacha de Boer

Wijnjournalist Esmee Langereis. Foto: Sacha de Boer

Ontwikkelingen gaan snel

Op de vraag welke alcoholvrije wijnen horecazaken zouden kunnen aanbieden, is volgens Langereis geen eenduidig antwoord te geven. “Ik zou kijken naar de goedlopende alcoholhoudende wijnen die je in huis hebt en daar een mooi alcoholvrij alternatief voor op de kaart zetten. Er komen steeds meer verschillende alcoholvrije wijnen op de markt waardoor je wat meer keuze hebt. Specifieke wijnen zijn moeilijk te benoemen. Je kunt wijnen niet over één kam scheren. Wat je lekker vindt onder alcoholvrij hangt namelijk af van wat je lekker vindt aan wijn met alcohol. Als je van zuur houdt, hou je van andere wijn dan als je van zoet houdt. Het is belangrijk dat je je erin blijft verdiepen en blijft proeven, zodat je weet wat er speelt. De ontwikkelingen gaan snel: voordat je het weet is er alweer een verbetering op de markt.”

Artikel delen