Trending Topic: alcoholvrije bierkaart

Trending Topic: alcoholvrije bierkaart

Al tien jaar op rij groeit de verkoop van alcoholvrij bier, in 2020 zelfs met 8,5 procent. In het dubbeldikke glossy trendmagazine Trending Topics, een co-productie tussen Entree Magazine en Horecava die op 1 februari verschijnt (houd je brievenbus én mailbox in de gaten!), wordt daar volop aandacht aan besteed. Met dit artikel geven we vast een preview op het thema bier. “De tijd is rijp voor een gevarieerde, alcoholvrije bierkaart.”

Tekst: Gerard Molenaar

Steeds populairder

Al jaren op rij groeit de populariteit van alcoholvrije bieren. In 2020 steeg de verkoop van alcoholvrij bier met 8,5 procent. Dat betekent dat één op de veertien gedronken bieren, alcoholvrij is. Het is niet zo gek: de keuze in alcoholvrije bieren is enorm toegenomen en de kwaliteit ervan sterk verbeterd. De verkoop van alcoholvrij speciaalbier steeg het afgelopen jaar dan ook met 65,9 procent.

Verbeterde kwaliteit

‘Bierschrijver’ en -sommelier Frits Dunnink, die het boek 0.0 alcoholvrij bier in de Lage Landen schreef, prijst die verbeterde kwaliteit. Met collega-biersommeliers Jet van de Griendt en Sjors Kassing proefde hij ruim honderd alcoholvrije bieren die via de Nederlandse (web)retail verkrijgbaar zijn.

Alcoholvrij of toch niet?

> Wanneer mag je een bier eigenlijk alcoholvrij noemen? Per land bepaalt de wetgever dat. In de EU is Nederland is het strengst: maximaal 0,1% alcohol. En: alleen bieren zonder alcohol mogen 0.0% worden genoemd. Naast goede informatie over brouwtechnieken geeft het boek van Dunnink een overzicht van de beschikbare bieren.

Professionele proevers

Wat het nog waardevoller maakt is waardering die professionele proevers aan de bieren hebben gegeven. Het laat zien dat we alcoholvrije bieren serieus kunnen nemen, dat ze in veel gevallen aangenaam zijn om te drinken en dat het aanbod steeds breder wordt. Dunnink: “Meer dan 75% van de ruim honderd geproefde bieren vonden we goed genoeg om er meer dan één glas van te drinken. Er valt echt wat te beleven qua smaak.”

Alcoholvrije bierkaart

Op de vraag of horecazaken zich zouden kunnen onderscheiden met een alcoholvrije bierkaart, naast de reguliere, antwoordt Dunnink dan ook met een volmondig ‘ja’. Hij noemt de waarderingslijstjes in zijn boek – naast proefnotities van de bieren - die voor iedere horecazaak een inspiratiebron kunnen zijn. Op basis daarvan zou je een gevarieerde, smaakvolle, alcoholvrije bierkaart kunnen samenstellen. De trend voor 2021? Dunnink: “Het aanbod blijft groeien en de kwaliteit zal steeds beter worden door innovatieve brouwtechnieken.”

Bier is één van de thema’s in het magazine Trending Topics, het dubbeldikke bewaarexemplaar dat Entree uitbrengt in samenwerking met Horecava. In dit magazine komen ook andere trendonderwerpen voor 2021 aan bod, zoals food, personeel en design. Het glossy magazine van bijna 250 pagina's (!) verschijnt op 1 februari en sluit aan op de digitale editie van de Horecava, die op 1 februari plaatsvindt. De eenmalige glossy is bestemd voor professionals uit de hele horecabranche. Meer dan 50.000 van hen krijgen het stijlvolle bewaarnummer gratis toegestuurd (de abonnees van Entree Magazine én alle ‘prime’ bezoekers/relaties van Horecava). Daarnaast wordt het magazine digitaal verspreid onder de abonnees van de wekelijkse nieuwsbrief van Entree Magazine én die van Scoops, de maandelijkse nieuwsbrief van Horecava. Nog eens goed voor 150.000 adressen.

Artikel delen