Bierambassadeur Rick Kempen: 'Biertrends zijn dit jaar lastiger te voorspellen'

Swinkels - promo - Pim Ras

Bierambassadeur Rick Kempen: 'Biertrends zijn dit jaar lastiger te voorspellen'

De biertrends voor 2023 zijn lastiger te voorspellen dan ooit. Als bierambassadeur Rick Kempen, al zo’n dertig jaar (inter)nationaal actief in de bierwereld, dat onderbouwt vanuit zijn grote bier- en horecakennis, is er iets aan de hand. “Maar bier blijft ook in 2023 mensen verbinden en er valt nog veel te genieten.”

Foto: Pim Ras

Gechoqueerd worden of gewoon smaakharmonie

Hij heeft trends zien komen en gaan en enorm veel bieren geproefd. Al die ervaringen, hoe mooi ook, hebben Rick Kempen - biersommelier en bierambassadeur van Swinkels Family Brewers - uiteindelijk weer teruggebracht bij klassieke Belgische en Duitse bieren. “Ik word zelden meer verrast door een bier en ik zou graag meer gebalanceerde bieren zien. En laat dat nu het kenmerk zijn van veel Duitse en Belgische klassiekers. Natuurlijk, de groep bierliefhebbers die we de beergeeks noemen, wil graag gechoqueerd worden als het om smaak gaat, maar de grootste groep consumenten wil gewoon smaakharmonie.”

Blond Dubbel - Swinkels - promo

Gegarandeerd genieten

Wie Kempen kent, weet dat hij zonder problemen biertrends kan identificeren, maar voor 2023 ligt dat anders. “Het is lastig te voorspellen, omdat er nu zoveel variabelen een rol spelen. Verlies aan koopkracht zorgt ervoor dat men kritischer naar uitgaven kijkt. Waar ga ik mijn geld aan uitgeven en wat krijg ik ervoor? Dat is in het voordeel van klassieke bieren die value for money bieden. Je weet wat je krijgt en je gaat gegarandeerd genieten.”

Als voorbeelden noemt hij de bieren van La Trappe, de St Bernardus Abt 12 en de Weihenstephaner Hefeweissbier. “Men wil best geld uitgeven, maar als de consument kritisch is, gaat dat ten koste van experimenteren.” Toch is zijn overtuiging dat ook lokale merken blijven groeien, omdat de consument duurzaam gebrouwen, lokale bieren met een lage CO2-uitstoot wil, mits de kwaliteit hoog blijft.

Bier blijft verbinden

Kempen kijkt met enige zorg naar de horeca. “Die heeft al veel klappen gehad en de consument zal minder geld in de horeca gaan uitgeven. Daarom verwacht ik ook dat de groei van alcoholvrij bier, dat juist in horeca veel wordt gedronken, zal afvlakken. Het is ook spannend welke keuzes horecaondernemers gaan maken. Hoe gaan ze om met hun pilscontracten, nu de prijzen sterk stijgen? Hoelang blijven prijsverhogingen houdbaar? Er komt veel op ze af.”

Van één ding is Kempen overtuigd: ook in 2023 blijven er veel mooie bieren op fles en tap voor een schappelijke prijs en valt er veel te genieten. “Bier zal mensen - binnen en buiten de horeca - blijven verbinden.”

Artikel delen