Gegarandeerd genieten
Wie Kempen kent, weet dat hij zonder problemen biertrends kan identificeren, maar voor 2023 ligt dat anders. “Het is lastig te voorspellen, omdat er nu zoveel variabelen een rol spelen. Verlies aan koopkracht zorgt ervoor dat men kritischer naar uitgaven kijkt. Waar ga ik mijn geld aan uitgeven en wat krijg ik ervoor? Dat is in het voordeel van klassieke bieren die value for money bieden. Je weet wat je krijgt en je gaat gegarandeerd genieten.”
Als voorbeelden noemt hij de bieren van La Trappe, de St Bernardus Abt 12 en de Weihenstephaner Hefeweissbier. “Men wil best geld uitgeven, maar als de consument kritisch is, gaat dat ten koste van experimenteren.” Toch is zijn overtuiging dat ook lokale merken blijven groeien, omdat de consument duurzaam gebrouwen, lokale bieren met een lage CO2-uitstoot wil, mits de kwaliteit hoog blijft.
Bier blijft verbinden
Kempen kijkt met enige zorg naar de horeca. “Die heeft al veel klappen gehad en de consument zal minder geld in de horeca gaan uitgeven. Daarom verwacht ik ook dat de groei van alcoholvrij bier, dat juist in horeca veel wordt gedronken, zal afvlakken. Het is ook spannend welke keuzes horecaondernemers gaan maken. Hoe gaan ze om met hun pilscontracten, nu de prijzen sterk stijgen? Hoelang blijven prijsverhogingen houdbaar? Er komt veel op ze af.”
Van één ding is Kempen overtuigd: ook in 2023 blijven er veel mooie bieren op fles en tap voor een schappelijke prijs en valt er veel te genieten. “Bier zal mensen - binnen en buiten de horeca - blijven verbinden.”