Horecava markeerde voor Bier&cO de officiële introductie van YAYA Kombucha. Kombucha frisdrank die gemaakt is van gefermenteerde thee. De van origine Chinese drank profiteerde van de interesse voor ambachtelijke dranken, die ontstond tijdens de craftbierrevolutie. In het kielzog daarvan kwam er aandacht voor wat wel craftsoda’s worden genoemd. Met YAYA Kombucha heeft Bier&cO een Amsterdams merk kombucha met sterke troeven in huis.
Traditionele kombucha 's worden niet gefilterd en niet gepasteuriseerd, maar er is dan wel een koude keten nodig om ze in perfecte conditie bij de consument te krijgen. “Dat is duur en ingewikkeld”, zegt Bas Besselink, general sales & marketingmanager bij Bier&cO. “Bovendien is het op dit moment niet te garanderen, en je wilt geen (gezondheids)risico’s lopen.”
YAYA begon als ongepasteuriseerde kombucha die altijd gekoeld bewaard moest worden. Besselink: “Maar omdat kombucha populairder werd en YAYA door steeds meer mensen ontdekt, omarmd en met regelmaat gedronken werd, kwam de vraag van enerzijds (horeca)klanten maar ook consumenten om een langer houdbaar en duurzamer product te maken. Eigenlijk hetzelfde product met de herkenbare, goede smaak maar zonder noodzaak om altijd in de koelkast te moeten bewaren.”
“YAYA wordt nog altijd gebrouwen van biologische theeën, gefermenteerd en vervolgens verrijkt met verse (fruit)sappen, kruiden, specerijen etc. Door een nieuwe brouwtechniek maken we het nu wat makkelijker voor de horecaondernemer en consument en is de kwaliteit naar een nog hoger niveau getild zonder in te boeten op smaak, en hoeft het niet meer gekoeld vervoerd en opgeslagen te worden.”
Sinds een paar jaar neemt kombucha een grote vlucht en volgens Besselink is het een fantastische aanvulling op het alcoholvrije en gezonde portfolio van Bier&cO. "Hiermee bieden we een nieuw Nederlands merk met eigenschappen van traditionele kombucha, maar met het voordeel van een brede distributie via retail en de horeca, omdat geen koude meer keten nodig is. We leveren de YAYA Kombucha op blik en fles”, vertelt Besselink.
Je moet kombucha zien als een craftsoda. In de horeca zal je deze drankjes vooral aantreffen in hippe lunchrooms, koffiehuizen en de betere horecazaken. Het is zoals gezegd verbreding van het alcoholvrije portfolio in de horeca. Voor ons is van belang dat we de horeca nog beter van dienst kunnen zijn. In de basis is dit een fantastisch product met natuurlijke ingrediënten. Wat vooral belangrijk is, is de constante kwaliteit - en dan bedoel ik een constante hoge kwaliteit – en prachtige ingrediënten zoals yuzu uit Japen van biologische oorsprong.”
Kombucha is een 'gebrouwen' frisdrank, met een eeuwenoude traditie. De drank is gemaakt van zoete thee, die een natuurlijke fermentatie ondergaat. YAYA Kombucha wordt bereid met 100% biologische ingrediënten. Naast natuurlijk groene en zwarte thee zijn dat bijvoorbeeld gember, hop, yuzu, passievrucht en andere streekproducten. “Daarmee is YAYA een waardig alternatief voor traditionele en suikerrijke frisdranken”, zegt Besselink.
Mede-oprichter van YAYA, Charlotte Krijger: "Samen met Tom Vollebregt richtte ik YAYA Kombucha eind 2016 op, met maar één doel: de lekkerste kombucha van Europa maken. Dat doen we succesvol en nog steeds met veel plezier. De samenwerking met Bier&cO betekent dat wij ons volledig kunnen toeleggen op de ambachtelijke productie van onze kombucha."
In eerste instantie zal Bier&cO de core range van YAYA Kombucha opnemen, bestaande uit de smaken passievrucht, yuzu en gember.
"Van oudsher vermarkt Bier&cO speciale bieren, doorgaans gebrouwen door kleine en onafhankelijke brouwerijen uit alle windstreken. Sinds 2008 maken ook ambachtelijk gemaakte frisdranken een belangrijk deel uit van ons portfolio. Dat we daar nu de toonaangevende, lokaal geproduceerde, kombucha aan kunnen toevoegen maakt ons trots.”
Besselink verwacht dat de YAYA Kombucha in de horeca een interessante aanvulling is voor de drankenkaart. Gevraagd naar zijn visie op de ontwikkelingen in de horeca in 2024, spreekt Besselink de verwachting uit dat de grootse horecaondernemingen nog groter zullen worden en dat er meer franchisezaken zullen komen. Bij Bier&cO zijn ze er van overtuigd dat YAYA Kombucha, als ambachtelijk, duurzaam en lokaal merk als een handschoen past bij de waarden die voor Bier&cO belangrijk zijn. En dan maakt het niet uit of het gaat om grote of kleine horecazaken.