Bieronderzoek: nog duurder bier, brouwers in rode cijfers

Bieronderzoek
Tags: bier

Bieronderzoek: nog duurder bier, brouwers in rode cijfers

Kostenstijgingen bij ingrediënten, hogere belastingen en een zuiniger consument. Een doemscenario voor brouwers. In de grensgebieden zet de accijnsverhoging brouwers op achterstand, want over de grens is bier goedkoper. 30% van de brouwers verwacht rode cijfers in 2023. Een even groot deel verwacht dit voor 2024. Het bieronderzoek van Ruigrok stemt somber.

Nederlandse brouwerijen maken zich grote zorgen over hun toekomst. Zij vrezen de gevolgen van de dubbele verhoging van de bierbelasting per 1 januari waardoor nog meer mensen hun bier over de grens gaan kopen. De bierdrinker gaat de prijs betalen door duurdere bieren en minder keus. Concurrerende bierlanden Duitsland en België zijn de lachende derde van de Nederlandse accijnsverhoging.  
Dat is de uitkomst van een recent verschenen onderzoek van Ruigrok. Een derde van de brouwerijen verwacht in 2023 met verlies af te sluiten en de vooruitzichten voor 2024 zijn ook slecht. 

Toonaangevend

In een gezamenlijk persbericht van Nederlandse Brouwers, CRAFT en de Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur staat het volgende te lezen: “De afgelopen jaren heeft Nederland zich ontwikkeld tot een toonaangevend bierland. Met bijna 1000 brouwerijen, een enorm gevarieerd aanbod aan Nederlandse bieren en als een na grootste bierexporteur ter wereld, behoort Nederland tot de wereldtop. Nederland telt meer brouwerijen dan het traditioneel bierland België en heeft per hoofd van de bevolking ook meer brouwerijen dan bierland Duitsland. Dit grote aantal brouwerijen zorgt ervoor dat de Nederlandse bierdrinker kan kiezen uit enorm gevarieerd aanbod aan allerlei soorten bieren, van prachtige IPA's, Blond of Tripel bieren tot alcoholvrij en –arme bieren.”

Trots

Voorzitter Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur Jan Ausems “Het zit niet zo in onze aard, maar laten we vooral trots zijn op alle brouwers en al het moois en lekkers dat in Nederland gebrouwen wordt. In het buitenland wordt met bewondering naar ons gekeken. Waar een klein land heel groot in kan zijn. Ik hoop dat de politici in Den Haag zich dat ook eens realiseren. In plaats van de biersector het moeilijk te maken, zouden zij ons moeten helpen. In het belang van iedereen die verantwoord van bier geniet, die er werkt maar ook omdat het ons land wereldwijd op de kaart zet.” 

Keerpunt

Jan Ausems: “Ik vrees dat 2023 wel eens een keerpunt kan worden. De afgelopen 10 jaar heeft Nederland een enorme ontwikkeling doorgemaakt, zijn er vele brouwerijen bijgekomen en daarmee het aanbod voor de bierliefhebber. We zijn traditionele bierlanden als België en Duitsland voorbijgestreefd. Tot nu toe hebben dit jaar al bijna 40 brouwerijen hun deuren gesloten. Gelukkig zijn er ook brouwers die het nog aandurven te beginnen, maar ik vrees dat het saldo aan het eind van het jaar negatief zal zijn en dat daarmee 2023 voor het eerst in ongeveer 25 jaar een jaar met een krimp gaat worden.” 
 

Drie op tien brouwerijen verwacht over 2023 verlies te maken

Verlies en cashflowproblemen


Ruigrok onderzoek en advies heeft onderzoek gedaan naar de huidige (financiële) situatie van de Nederlandse brouwerijen en naar de verwachte impact van de voorgestelde accijnsverhoging op de (financiële) situatie van de brouwerijen. Hieruit blijkt dat: 

  • Drie op tien brouwerijen verwacht over 2023 verlies te maken. 
  • Een even groot deel verwacht dit ook voor 2024. 
  • Naar verwachting kunnen twee op de drie brouwerijen niet de volledige accijnsverhoging doorbelasten aan horeca, retailers en groothandels. Hetgeen betekent dat dit ten laste van hun resultaat gaat komen. 
  • Brouwerijen verwachten dat hun kosten volgend jaar met gemiddeld ruim 20% gaan stijgen, tegen bijna 15% dit jaar.  
  • Vrijwel alle brouwerijen verwachten een stijging van de gemiddelde consumentenprijs van hun bieren als gevolg van de accijnsverhoging. Twee vijfde verwachten zelfs een stijging van meer dan 10%. 
  • Van de brouwerijen die coronasteun hebben terugbetaald of hier mee bezig zijn, heeft tweederde veel of beperkte problemen met de cashflow.  
  • Ruim de helft van de brouwerijen verwacht dat ze minder bier gaan verkopen doordat consumenten vaker hun bier gaan kopen in België en Duitsland. 
  • In de grensregio's verwacht zelfs ruim 60% van de brouwerijen dit.  

Fred Teeven: “Verhoging terugdraaien”

Fred Teeven, voorzitter van Nederlandse Brouwers: “Ik schrik enorm van deze uitkomsten. Te veel brouwerijen komen in de gevarenzone terecht. De kracht van de Nederlandse biersector is juist de prachtige diversiteit aan brouwerijen, van klein tot groot, en het rijke aanbod aan bieren dat zij brouwen. Die moeten we blijven koesteren en behouden. In het belang van iedereen die er zijn brood verdient maar zeker ook van de bierdrinker. Met de dubbele accijnsverhoging brengt het kabinet dat allemaal in gevaar en legt het de rekening bij de bierdrinker en brouwers. Ik hoop dat de Tweede Kamer dit ziet en deze verhoging terugdraait.” 

Tekst loopt door onder afbeelding

Fred Teeven en Marc Janssen

Fred Teeven (l.) met Marc Jansen van de Grolsch proefbrouwerij

Jos Oostendorp: “De rek is eruit”

Jos Oostendorp, voorzitter van CRAFT, de branchevereniging van onafhankelijke brouwers “Brouwers zijn van nature innovatieve ondernemers die ook verantwoordelijkheid nemen. Of het nu gaat om nieuwe bieren te brouwen of om hun brouwerijprocessen duurzamer en innovatiever te maken. Maar je ziet dat de rek eruit is. Maatregelen stapelen zich op en de accijnsverhoging die in belangrijke mate voor rekening van de brouwerijen gaat komen, zorgt ervoor dat de marges zo klein zullen worden dat er geen ruimte meer zal zijn om te investeren in innovatie en duurzaamheid. Met de verhoging van de bierbelasting maakt het kabinet dit onmogelijk. Ook ik reken op de Tweede Kamer dat ze het kabinet gaan corrigeren en de brouwerijen, van klein tot groot, weer de ruimte gaan geven om te ondernemen en te investeren in de energietransitie.” 

“Bier staat voor samen proosten op het leven, verbroedering en verbinding. Onze biercultuur is een uniek onderdeel van Nederland. Laten we dat koesteren.”  

Jos Oostendorp

Jos Oostendorp, voorzitter van CRAFT

 

Artikel delen