advertorial

Cocktailpionier Lucas Bols viert jubileum: 450 jaar vakmanschap

Lucas Bols viert 450-jarig jubileum

Cocktailpionier Lucas Bols viert jubileum: 450 jaar vakmanschap

Lucas Bols, een pionier in de drankenindustrie sinds 1575, viert 450 jaar historie en innovatie in de cocktailwereld. Niet alleen met de lancering van de likeur Bols Blue 1575, maar ook met de feestelijke heropening van de Bols Cocktail Experience in Amsterdam.

Lucas Bols vierde begin april een bijzonder jubileum: 450 jaar aan vakmanschap, innovatie en een toonaangevende rol in de wereld van cocktails. Ter gelegenheid van dit historische moment reikte locoburgemeester Hester van Buren de Amsterdamse Jubileumpenning uit aan CEO Huub van Doorne. Ook werd de vernieuwde Bols Cocktail Experience feestelijk heropend. In deze interactieve belevenis leren bezoekers alles over de kunst van cocktails maken en de rijke historie van 's werelds eerste cocktailmerk: Bols.

*Tekst gaat verder onder de foto.

Lucas Bols ontvangt Amsterdamse Jubileumpenning
Huub van Doorne neemt de Amsterdamse Jubileumpenning in ontvangst

Cocktailrevolutie

Voor Huub van Doorne (67) is het jubileumjaar een mooi moment om afscheid te nemen van cocktailgigant Lucas Bols. De CEO nam in 2006 het drankbedrijf over, Bols ontwikkelde zich sindsdien tot de drijvende kracht achter de cocktailrevolutie in Nederland. “Ja, daar ben ik wel trots op”, zegt Van Doorne tijdens de heropening van de Bols Cocktail Experience – een initiatief dat hij in 2007 opzette, evenals de Bols Cocktail Academy. “Er heerste destijds veel scepsis. Nederlanders dronken geen cocktails. Nou, er is inmiddels geen horecazaak meer die geen cocktail serveert.”

Van Doorne en zijn team hadden de overtuiging dat als ze cocktails groter wilden maken, bartenders getraind moesten worden, er een showelement bij moest komen én redelijke prijzen gevraagd moesten worden. “Uiteindelijk kregen we de wind mee, werden bartenders steeds belangrijker en omarmden horecaondernemers de cocktails. Zo ontstond een vliegwieleffect.” Het is volgens hem een kwestie van een langetermijnvisie hebben en daaraan vasthouden. “Tijdens covid kochten we bijvoorbeeld Tequila Partida, daar plukken we nu de vruchten van. In Amerika is de margarita de meest gedronken cocktail en ook hier in Nederland kan tequila uitgroeien tot een mooie categorie.”

*Tekst gaat verder onder de foto's.

Cocktails Lucas Bols CEO Huub van Doorne

Inspiratie

De Lucas Bols Company is actief in meer dan 110 landen met een portfolio van ruim twintig cocktailmerken. Onder meer met de Pornstar Martini met Passoã, de Hot Shot van Galliano en de Blue Martini met de nieuwe Bols Blue 1575 likeur, inspireert Bols bartenders en cocktailliefhebbers wereldwijd.

Wereld veroveren

Van Doorne gaat in oktober met pensioen. Hij geeft het stokje over aan de huidige CFO Frank Cocx en laat Lucas Bols goed achter. Niet alleen qua portefeuille, met merken als Passoã, Fluère, Galliano en Partida, maar ook als organisatie. De laatste vijf jaren waren roerig, vanwege covid, oorlogen en een gebrek aan grondstoffen. Toch zijn ze weer op het niveau van voor covid, zegt Van Doorne. In China zijn ze nu een van de snelst groeiende internationale merken en ook Amerika is een grote (groei)markt. “Het is gewoon heel mooi om als Nederlands merk daar onderdeel van te zijn.”

Wat was het hoogtepunt van de afgelopen twintig jaar? “Dat zijn er meerdere. Om Bols in 2006 over te nemen was fantastisch, net als om de Bols Cocktail Experience te creëren en de eerste gasten te zien. Maar ook de beursgang, de overnames van merken als Passoã en het opzetten

van de Bols Cocktail Academy - er zijn hier zoveel bartenders begonnen, dat geeft veel voldoening. Maar het mooiste was het werken met de mensen hier, om met een klein team de wereld te veroveren. Bols staat nog altijd op de kaart.”

*Tekst gaat verder onder de foto's

Jubileumviering Lucas Bols Cocktails Lucas Bols

Over Lucas Bols

De geschiedenis van Lucas Bols begint in 1575, toen de familie Bols distilleerderij 't Lootsje oprichtte in het hart van Amsterdam. Sindsdien groeide het bedrijf uit tot een wereldspeler op het gebied van cocktails en gedistilleerde dranken. Met innovaties zoals de introductie van Bols ready-to-drink cocktails in 1921, de lancering van de inmiddels legendarische Bols Blue Curaçao in 1933, de oprichting van de eerste internationale cocktailcompetitie in 2005 en de opening van de Bols Cocktail Experience in 2007, heeft Lucas Bols een blijvende stempel gedrukt op de internationale cocktailwereld.

Artikel delen