Facebookgroep Beer Geeks: zoveel meer dan bierpraat

Tags: bier

Facebookgroep Beer Geeks: zoveel meer dan bierpraat

Wie zijn toch die bijna 16.000 leden van de Facebook Beer Geeks-groep, die gepassioneerd craftbrouwers steunen, af en toe een robbertje vechten, maar die zich ook inzetten voor ALS-onderzoek? Niemand kan beter antwoord geven dan Ferry Wijnhoven, oprichter van de groep.

Tekst: Gerard Molenaar
Foto’s: o.a. Pim Ras


STOOM in Nijmegen

We ontmoeten Ferry bij Nevel Wild Ales , de foto’s zijn gemaakt bij de buren STOOM in Nijmegen, het proeflokaal van brouwerij Oersoep. Ferry Wijnhoven (42), getrouwd met Dayenne en vader van twee, houdt zich al 15 jaar bezig met biotechologie. Hij werkt bij Genetwister Technologies, waar hij DNA van gewassen in kaart brengt voor veredeling en verbetering. En nee, daar zijn geen hopplanten bij. Zijn band met (speciaal)bier, begon, zoals bij velen, in de studententijd. In het Arnhemse café ’t Moortgat proefde Wijnhoven zijn eerste Belgische bieren. Later zag hij op de tv Tournée Générale, dat schitterende Vlaamse programma over de Belgische bieren, waardoor hij zijn kennis wilde gaan verdiepen. Een goede Arnhemse slijterij was in die tijd een belangrijke plek voor hem. Met de opkomst van Facebook kreeg hij de mogelijkheid zijn bierervaringen te delen, wat hij hartstochtelijk deed.

Met dank aan de tantes

“Tot mijn moeder een keer belde om te zeggen dat mijn tantes al die bieren op hun tijdlijn storend begonnen te vinden. Dat was het moment dat ik besloot om met een paar vrienden op Facebook een besloten groep op te zetten. Konden we lekker ongestoord ouwehoeren over bier. Iedereen nodigde mensen uit, die weer anderen uitnodigden om lid te worden. We begonnen in oktober 2013 en nu zijn we met bijna 16.000. Met dank aan mijn tantes natuurlijk.”

Recht voor z’n raap

Wijnhoven omschrijft de Beer Geeks als recht voor z’n raap, maar met een gouden hart. De groepsleden blijken vaak gepassioneerde aanhangers te zijn van de kleine craftbrouwerijen. Liefhebbers die door het vuur gaan voor onafhankelijke brouwerijen en ze hartgrondig steunen. En juist daarom kunnen ze zeer geëmotioneerd raken als zo’n kleine brouwer zijn brouwerij verkoopt aan een grote. Sommigen zien dat als verraad. Ze hebben de brouwer met hart en ziel gesteund en hebben zijn, meestal niet goedkope, bieren gekocht. “Bij zo’n verkoop ontstaat dan wel eens het idee dat de brouwer gaat cashen en vergeet wie hem steunden”, legt Wijnhoven uit. “Door de enorme betrokkenheid van de leden hebben we ook vaak primeurs. De verkoop van Uiltje Brewing Company aan Swinkels was al dagen voor de persconferentie bekend bij de Beer Geeks.”.



Respect voor bier

Geen groep doorsnee bierdrinkers, is de eerste indruk, als je de posts op Facebook ziet. Wat moet je als horecaondernemer doen om deze gasten tevreden te stellen? Zijn het niet dezelfde mensen die met Untappd stand-by op hun telefoon binnenlopen, de bierkaart checken en meteen weer vertrekken als ze alle bieren al kennen? “Nee hoor, de Beer Geeks zijn een afspiegeling van de gehele bier community; van de beginnende bierliefhebber tot de doorgewinterde biernerd. De horeca kan de Beer Geeks prima tevredenstellen. Wat een Beer Geek zoekt in de horeca is respect voor het product bier, goede kennis, een tapsysteem die in orde is en een juist glas waar kundig in wordt getapt. Voor mij persoonlijk hoeft het trouwens geen merkglas te zijn, als het maar het juiste type glas is, desnoods met het logo van de horecazaak. En wat erg op prijs wordt gesteld is wat pairingsadvies met kleine hapjes of iets dergelijks. Als de man of vrouw achter de bar dan ook nog passie toont voor het product bier, is dat een pure bonus. Het is dus zeker niet zo dat het alleen maar gaat om dat unieke biertje in te checken “.

Beer Geeks beat ALS

De Beer Geeks vallen niet alleen op door hun bierliefde. Zo gepassioneerd als ze zijn over bier zijn, zijn ze ook over mensen. Ze zien elkaar regelmatig op bierfestivals en toen de horeca dicht moest door Covid19 werd in korte tijd het fenomeen Drinking Apart Together (DAT) uit de grond gestampt. Het werd een daverend succes. Brouwers werden virtueel gastheer en gaven een rondleiding en proeverij. Noem het een uit de hand gelopen vrijmibo. De geeks bestelden bierpakketten bij de brouwer, die zo financiële steun kreeg en ze dronken dan wel apart, maar toch ook samen mooie bieren. “In totaal hebben we 75 DAT's georganiseerd", zegt Wijnhoven terecht trots.


De “Beergeeks Beat ALS”-actie 2020/2021 heeft geresulteerd in een sixpack. De voorraad was binnen een paar dagen verkocht.

Maar het mooist zijn misschien wel de acties voor ALS, sinds 2018. “Toen de groep 5 jaar bestond en we 10.000 leden hadden, vonden we dat het tijd was voor een feestje. Een van de leden, Damnoë van Demn (een alias, red.), vond dat de brouwers wel iets terug konden doen voor de Beer Geeks, wat resulteerde in een oproep in de groep om een bier voor de Geeks te brouwen. Ronald Van de Streek reageerde op die oproep dat hij met zijn brouwerij graag dat bier wilde brouwen, maar dan wel voor een goed doel.”

Oscar Wagner

De Beer Geeks kozen voor ALS, omdat een van de leden van het eerste uur, Oscar Wagner, in 2015 aan de gevolgen van deze ongeneeslijke spierziekte overleed. “Iedereen kende hem en zijn overlijden had grote impact. Binnen de groep zijn hechte vriendschappen ontstaan, dus er zijn ook mensen naar zijn begrafenis geweest.” Het kon dus maar één goed doel worden: de strijd tegen ALS. Na Vandestreek volgde andere brouwerijen die mee wilden doen, wat resulteerde in een megacollab. In drie jaar tijd is ruim een kwart miljoen euro opgehaald.

Onafhankelijk

Plezier, passie voor bier, vriendschappen, goede doelen. Zo vat Wijnhoven de Beer Geeks-groep, die een substantieel deel van zijn leven is geworden, samen. Passie is de drijfveer. Als marketeer van een brouwerij, zou je zo'n groep graag aan je merk verbinden, maar de Facebook Beer Geeks-groep is strikt onafhankelijk. “En dat blijft zo", zegt Wijnhoven stellig. “Het is Facebook, dus het kost niets. En de kosten die er zijn, betaal ik uit eigen zak, zoals productie van eigen viltjes en glazen. Ik neem eerst bestellingen en betalingen aan, en laat dan pas produceren.”

Dat leverde al eens hilarische taferelen op, zoals een paar pallets glazen voor zijn voordeur, die onmogelijk naar binnen konden. Wijnhoven ging ze zelf bezorgen door mensen naar afhaalpunten te laten komen en had als transportmiddel een kinderwagen vol glaswerk mee in de trein.

Beer Geek als pr

De Beer Geeks blijven onafhankelijk, maar Wijnhoven wil sommige dingen wel professioneler aanpakken. “Een succesvol voorbeeld daarvan is de kroeg-topic, maar het grootse project is nu de Beer Geeks World Domination Map. Een overlay in Google Maps.” En juist hier liggen marketingkansen voor horecaondernemers met een hart voor bier. Het principe is simpel: Beer

Geeks leggen hun bierervaringen in de horeca, waar ook ter wereld, vast. Wie ergens heen reist, kijkt op de kaart en haalt zo de bierhotspots eruit. Horecazaken waar leden van de Beer Geeks goede ervaringen hebben, zetten zichzelf zo op de kaart. “Maar het is sowieso goed als horecaondernemers lokale beer geeks kennen. Doordat ze in hun enthousiasme goede bierervaringen delen, kunnen lokale beer geeks goud voor je pr zijn.” Zo enthousiast als ze brouwers steunen, zullen de geeks ook kwalitatieve bierhoreca steunen. Mooie gasten!

Op de hoogte blijven van tips, trends en nieuws? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Artikel delen