advertorial

'Gen Z kiest vaker voor een Insta-waardige alcoholvrije cocktail'

Cocktail schenken

'Gen Z kiest vaker voor een Insta-waardige alcoholvrije cocktail'

De cocktail dendert maar door in het Nederlandse horecalandschap. Om aan de toenemende vraag te voldoen zet Koninklijke De Kuyper in op een speciale pre batched-lijn, inclusief 0.0%-varianten. “Deze hoef je alleen maar te shaken of af te toppen met ijs of sparkling water.”

De cocktail verovert Nederland

Eerst was er de hype, toen werd het een trend en inmiddels is de cocktail niet meer weg te denken in het Nederlandse horecalandschap. “Het is best grappig”, zegt Kees Ernste, Head of On Trade bij Koninklijke De Kuyper. “Tien jaar geleden moesten we horecaondernemers echt proberen te overtuigen om cocktails op hun kaart te zetten, nu zijn we alleen maar bezig om hen te ondersteunen om aan de massale vraag te voldoen.”

Niet zomaar een drankje, maar een ervaring in het glas

Een verklaring voor de populariteit van cocktails? “Minder en beter; dat is wel iets wat vaak terugkomt op het gebied van alchohol”, ziet Ernste. “Gasten drinken minder frequent alcohol, maar als ze het nemen, dan willen ze echt een beleving, een experience, in hun glas. Vroeger heerste er nog de cultuur van: wat de boer niet kent, dat eet hij niet. Maar dat beginnen Nederlanders wel overboord te gooien. Mensen vinden het leuk om eens iets anders te proberen.”

*Tekst gaat verder onder de foto.

Cocktails

Gen Z kiest voor alcoholvrij

De jongere generatie, ook wel Gen Z genoemd, kiest daarbij ook steeds vaker voor non-alcoholische cocktails, wat past bij een gezonde levensstijl. “Bij die generatie zie je dat een alcoholische cocktail niet meer per se de standaard is”, merkt Ernste. “Een non-alcoholische cocktail ziet er qua beleving en presentatie net zo mooi en Instagram-waardig uit.”

Efficiëntie en consistentie achter de bar

De Kuyper speelt daar op in met een pre-batched 0.0%-lijn. “Deze hoef je alleen maar te shaken of af te toppen met ijs en sparkling water”, schetst Ernste. “Allereerst breng je daarmee consistentie, zodat je niet meer afhankelijk bent van die ene goede bartender die bijvoorbeeld alleen maar in de weekenden werkt.

Ook efficiëntie is belangrijk. Op nummer één van de lijst met irritaties in de horeca staat lange wachttijden. Als je naar de horeca gaat om een fijne tijd te beleven met vrienden of naasten, dan haalt het de beleving omlaag als je lang moet wachten. Met onze pre-batched lijn kan een ondernemer tijdens piekuren bovendien zijn omzetplafond optimaliseren. Ook is er minder waste.”

Met de ruim driehonderd jaar aan ervaring weet De Kuyper de consistentie in de kwaliteit én het vangen van de juiste smaken als geen ander te bewaken.

*Tekst gaat verder onder de foto's.

cocktails dranken


Cocktails winnen terrein buiten de avonduren

De Kuyper, dat tien alcoholische en vijf non-alcoholische cocktails in het assortiment heeft, ziet bovendien dat de consumptie van cocktails steeds breder wordt toegepast. “Voorheen zag je dat de cocktail vooral in de avonden werd geconsumeerd, nu zie je ook in de middag cocktail-momenten ontstaan”, besluit Ernste. “De cocktail verbreedt zich meer en meer.”

Koninklijke De Kuyper op Horecava

Koninklijke De Kuyper bevindt zich tijdens de Horecava in hal 7, stand 228. Tijdens de Horecava wordt onder andere een pre batched-lijn van de tap gepresenteerd, inclusief cocktailklassiekers als de Pornstar Martini en Sex on the Beach en nieuwkomer Amaretto Sour.
Artikel delen