Heineken pioniert met duurzaam tankbiertransport: 'In 2030 volledig groen'

Promo Heineken - Header

Heineken pioniert met duurzaam tankbiertransport: 'In 2030 volledig groen'

Bierbrouwer Heineken is al jaren bezig om het tankbiertransport groener en duurzamer te maken. Inmiddels rijdt de eerste grote elektrische tankbiertruck (20.000 liter) door Nederland en wordt de Amsterdamse horeca al 100% groen bevoorraad door kleine elektrische biertankwagens. In 2030 moet het gehele wagenpark emissievrij zijn.

In alles wat Heineken doet, wil de bierbrouwer een groene oplossing vinden, zegt Carl van der Wielen. De manager tankbier is verantwoordelijk voor het tankbiertransport voor de horeca en stuurt met zijn team vanuit de brouwerij in Den Bosch dagelijks vijftig tankbierwagens de weg op om klanten in heel Nederland van vers bier te voorzien.

De tankwagens rijden met tussen de 3.000 en 20.000 liter bier van de merken Heineken, Amstel, Brand, Birra Moretti en Heineken Silver om batches van 250, 500, 1.000 of 3.000 liter bij horecazaken en evenementen af te leveren.

Lees hier een artikel over restaurant Fortezza in Hellevoetsluis en Café Emma in Den Haag, die sinds kort Birra Moretti Sale di Mare en Texels Tuunwal Tripel serveren.

Vergroeningstraject

Alleen het biertransport, dat 24 uur per dag doorgaat, is al een grote logistieke operatie, zegt Van der Wielen. Maar sinds 2016 is hij ook druk bezig om het biertransport te verduurzamen. Een misschien nog wel grotere uitdaging. Stap voor stap maken ze het wagenpark slimmer, efficiënter en groener.

“We hebben het grootste tankbierwagenpark ter wereld met vijftig tankbierauto’s, waarvan een groot deel geborgd is in schone diesels. De oude diesels vervangen we nu door elektrische voertuigen.” De eerste stip op de horizon is 2025, dan moeten alle vrachtwagens op schone diesel (Euro 6) rijden en mogen de trucks niet ouder dan vijf jaar zijn. In 2030 moet het gehele wagenpark emissievrij zijn. In eerste instantie leunden we nog achterover om te kijken wat de rest zou doen, vertelt Van der Wielen, terwijl hij het vergroeningstraject schetst.

Het voortouw nemen

Veel regelgeving was nog onduidelijk, en veel was technisch ook niet mogelijk. De elektrische trucks hadden in 2016 bijvoorbeeld nog maar een actieradius van 100 kilometer. Amper genoeg om naar Utrecht te rijden. Maar iedereen keek vooral naar elkaar, zegt hij. Waarop Heineken besloot zelf het voortouw te nemen. “Het was echt pionieren om alles uit te zoeken. We hebben veel overlegd met tankbouwers en truckfabrikanten en dat betaalt zich nu uit”, zegt Van der Wielen trots.

Lees verder onder de foto.

Elektrische tankbierauto - Promo Heineken
De kleinere elektrische tankbierauto’s rijden in het centrum van Amsterdam

Elektrische tankbierauto’s

Ze begonnen met een oplossing te zoeken voor het grootste pijnpunt: Amsterdam, waar al het vervoer in 2025 al emissievrij moet zijn en waar je met het bruggen- en kadebeleid te maken hebt. Op de grachten mogen alleen voertuigen van maximaal 7,5 ton rijden. “De kwaliteit van het bier staat altijd voorop”, zegt Van der Wielen. Dus het is heel simpel: wat de regels ook zijn per stad, wij moeten er klaar voor zijn om het bier vers bij de klant te krijgen.”

‘De kwaliteit van het bier staat altijd voorop’
Er werd een hub aan de rand van de hoofdstad opgetuigd, waar zes elektrische tankwagens drie keer per dag bijgevuld worden door de vrachtwagens uit Den Bosch. Deze tankauto’s (zie foto) hebben een capaciteit van 3.000 liter per wagen. “Inmiddels hebben we dat uitgerold en zijn we nu de stap aan het maken naar grotere voertuigen. Afgelopen kwartaal hebben we een grote elektrische vrachtwagen geïntroduceerd, die 20.000 liter bier kan vervoeren. Er komt dit jaar een tweede bij en volgend jaar tien. In het najaar krijgen we kleinere elektrische trucks, die 12.000 liter mee kunnen nemen.”

Lees verder onder de foto.
De Beurs Utrecht - Promo Heineken
De Beurs in Utrecht

Stroomvoorziening

“We hebben in vijf jaar veel bereikt”, zegt Van der Wielen. “En zijn klaar voor 2030. We gaan nu elk jaar tien tot vijftien auto’s omzetten naar een zero emissie voertuig, met een actieradius tot 500 kilometer. We zijn koploper op dit gebied, je moet vooral zelf goed weten wat je wil. En de laadinstallaties in orde hebben! Het vinden van goede chauffeurs is lastig, maar de infrastructuur van de stroom is pas echt ingewikkeld."

"We zijn druk bezig om alles aan te passen bij onze hubs en in Den Bosch; daar hebben we veel laadpalen geplaatst. Met onze eigen zonnepanelen en wind molens wekken we de groene stroom op. We zijn volledig groen.”

Lees verder onder de foto.

Vanouds Doetinchem - Promo Heineken
Vanouds in Doetinchem

Biertanks voor horecaondernemers

Van der Wielen: “Het voordeel van biertanks voor horecaondernemers is dat ze e ciënt en duurzaam zijn. Met een tank in je zaak heb je altijd vers bier, rechtstreeks vanuit de brouwerij. Je hebt minder bierverlies en het is duurzamer omdat er minder vaak een vrachtwagen hoeft te komen. En je niet meer hoeft te sjouwen met fusten! De technische dienst installeert de tank bij de horecazaak, naar wens van het volume en dan leveren wij met de tankwagens het bier. Dat kan ook buiten de openingstijden.”
Artikel delen