Investeren in whisky: voor horecaondernemers slimme zet

Investeren in whisky: voor horecaondernemers slimme zet

Vergeet goud, kunst en onroerend goed. Investeren in whisky is de grote belofte in beleggingsland. Voor horeca-ondernemers dubbel interessant om een paar exclusieve flessen op de kaart te zetten: het trekt whisky-liefhebbers naar je zaak, en wat je niet schenkt, verkoop je een paar jaar later gewoon op de online veiling.

Tekst: Janneke Vermeulen
Openingsfoto: John Paul

Investeren in whisky

Twaalfduizend euro was die nu waard geweest, de bijzondere fles Macallan-whisky die Hans Offringa eind jaren tachtig voor vijfentwintig pond kocht in de gelijknamige Schotse distilleerderij. “Maar ik heb de fles jaren geleden al opgedronken, samen met een vriend”, lacht de whiskykenner en -auteur. Offringa schreef meerdere boeken over de drank en voorziet whiskyproducenten van strategisch advies.

Beleggen in whisky is de laatste vijftien jaar booming business geworden, vertelt hij. “Er zijn flessen verhandeld met zestig jaar oude whisky voor meer dan een miljoen euro. Dit jaar is een whisky gebotteld die meer dan tachtig jaar gerijpt heeft. De flessen gaan voor minstens anderhalve ton over de toonbank, maar over tien jaar leveren ze een veelvoud daarvan op.”

Exclusiviteit in de horeca

Whisky is dus een aanlokkelijk beleggingsobject voor kapitaalkrachtigen. Daarnaast is de drank voor horecaondernemers interessant als onderscheidend element in hun zaak, meent Offringa: “Gasten voelen zich gewaardeerd als er exclusieve whisky’s op de kaart staan. Ze weten: hier gebeurt iets bijzonders. En als je naam gaat rondzingen onder het whiskyminnend publiek krijg je er een clientèle bij.”

Bedenk wel of je je als whiskybar -of restaurant wil profileren, raadt de whiskykenner aan: “Whisky laat zich minder makkelijk adviseren dan wijn of bier, deels vanwege de prijs maar ook vanwege de complexiteit en de variatie. Je moet het leuk vinden en er verstand van hebben. Nederlandse toprestaurants zijn er daarom nog voorzichtig mee.” Bovendien, zegt Offringa: “Je kunt wel voor een vermogen aan whisky’s inkopen, maar misschien wordt het niet besteld. Anderzijds is de marge per glas hoog – vijftig euro is geen uitzondering voor een glas bijzondere whisky. Daar zit een spanningsveld.”


investeren in whisky
Springbank 50yo (in 1970 een paar honderd gulden, nu ca. 50.000 euro)
Black Bow-more (in 1995 300 gulden, nu 30.000 euro)
Macallan Private Eye (nu ca. 10.000 euro, in 1996 30 pond)

Investeren in whisky via online veilingen

Exclusieve flessen die niet in de horecazaak geschonken worden, kunnen (mits ongeopend en onbeschadigd) weer verkocht worden via platforms. Het is een weg die enkele horecaondernemers wel gevonden hebben, vermoedt Offringa. “Whiskyauction.com en scotchwhiskyauctions.com zijn bekende verkoopsites. De voorwaarden en mogelijkheden verschillen per kanaal, dus verdiep je daarin als je wilt verkopen. Er worden ook online veilingen georganiseerd, de whiskycommunity is heel actief.” Wil je echt werk maken van beleggen, laat je dan goed voorlichten door deskundigen, adviseert Offringa. “Bij Scotch Whisky Investments is die kennis aanwezig. Het Nederlandse bedrijf staat sinds 2007 klanten bij die willen beleggen in de sterkedrank en beheert inmiddels een belegd vermogen van 140 miljoen euro.” Het is de enige whiskybeleggingsmaatschappij wereldwijd met een vergunning van de Autoriteit Financiële Markten om Schotse single malt whisky in flessen en vaten als beleggingsobject te mogen aanbieden, legt de expert uit.

Opletten met vaten

Naast flessen bestaat dus ook de mogelijkheid te beleggen in vaten. Offringa: “Als je de tijd hebt, kan dat interessant zijn. De waarde van whisky gaat namelijk flink omhoog met de jaren, en bij whisky telt vooral de tijd waarin whisky gerijpt heeft op het vat.” Maar met vaten is het opletten geblazen, vertelt de kenner: “De handel gaat veelal via brokers. Contracten zijn vaak schimmig en geven niet altijd zomaar recht op de inhoud van het vat. Bovendien betaal je je sinds de Brexit blauw aan belastingen.” Zelf belegt Offringa niet in whisky; wegens zijn rol als adviseur heeft hij soms voorkennis. De laatste jaren wordt hij regelmatig benaderd door hedge fund managers uit de Verenigde Staten die whiskyfondsen willen samenstellen voor hun klanten. “Ze hebben er, platgezegd, de ballen verstand van. Ze zien whisky puur als financieel product.”

Unieke bottelingen

Voor de horecaondernemer wil Offringa wel wat tips prijsgeven: “Scotch single malt is veruit de meest gewilde whisky, gevolgd door bourbon, Jack Daniels en Ierse whiskey’s. Japanse whisky’s, zoals Yamazaki, zijn ook in opkomst. De nieuwe whiskylanden zoals Australië, Nieuw-Zeeland en India zou ik nog even links laten liggen – te jong.”

“Houd ook de gelimiteerde edities in de gaten. Maccallan wordt vaak genoemd in beleggingsland. De distilleerderij lanceert geregeld unieke bottelingen, een strategische keuze. De flessen komen ook nog in verschillende verpakkingen om de exclusiviteit te versterken. Zulke edities stijgen exponentieel in waarde binnen tien tot twaalf jaar.” En zo niet? “Dan kun je ‘m altijd nog soldaat maken.”

Op de hoogte blijven van al de trends in de horeca en nieuws rondom whisky? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Artikel delen