Vitale brouwerij Lindeboom bijna 150

Tags: bier

Vitale brouwerij Lindeboom bijna 150

Volgend jaar wordt brouwerij Lindeboom 150. De Limburgse brouwer is vanouds sterk in de regionale horeca, maar is steeds vaker te zien in de landelijke retail; vooral met de Gouverneur en Lindeboom speciaalbieren. Een kennismaking met een van de weinige overgebleven volledig onafhankelijke familiebrouwerijen.

Tekst: Gerard Molenaar

Wie het midden-Limburgse dorp Neer nadert, ziet meteen dat de kerk en de brouwerij het dorpsgezicht bepalen. Hier, niet ver van Roermond, wordt al generaties lang ‘het bier van hier’ gebrouwen door de familie Geenen. Het verhaal begint bij de boerderij van Willem Geenen met zijn worstelstroopkokerij. In 1870 gaat hij er ook bier brouwen. Eerst nog draagt de brouwerij de familienaam, maar de tweede generatie verandert de naam in Lindeboom, naar de Linde die voor de brouwerij staat. Lindeboom was destijds een van de eerste brouwerijen in Limburg die bier in flessen afvulde.

Vitaal

We maken een sprong naar 2019. De Linde staat er nog altijd en de gelijknamige brouwerij is vitaler dan ooit. De naoorlogse consolidatie van de biermarkt en de craftbierrevolutie; de brouwerij heeft het allemaal overleefd. Deels door visie en kwaliteit, deels door de trouwe Lindeboomdrinkers in een grote wordende eigen regio, maar ook boven de rivieren.

Familiebrouwerij

Ze zijn er niet veel meer in Nederland, de sterke regionale familiebrouwerijen. Gulpener, Alfa en Budels zijn familiebrouwerijen die ook landelijk leveren, uiteraard nog wel met een regionale basis, maar Lindeboom, de andere overgebleven in de 19e eeuw opgerichte familiebrouwerij, is met haar pilseners en ruim pallet aan speciaalbieren een echte groeiende regionale brouwerij, waar, zoals directeur Paul Joosten het verwoordt,  service met een grote S wordt geschreven. Ook buiten de eigen regio stromen de Lindeboommerken steeds meer uit de tap. Kijken we naar de speciaalbieren, dan is Lindeboom ambitieus: de Gouverneurbieren zullen landelijk steeds beter verkrijgbaar zijn.

De Prael

En dan is er nog het verhaal van De Prael. Met die brouwerij in hartje Amsterdam hebben ze in Neer een speciale band, zeker nu Lindeboom mede eigenaar is die brouwerij. Trade marketeer Bas Claessens heeft dus genoeg te vertellen als we door de brouwerij lopen. Lindeboom brouwt namelijk ook een deel van de Praelbieren die op fles en fusten worden afgevuld. ‘’De Prael brouwt het bier dat in de eigen taprooms wordt gedronken. Wij brouwen het bier dat naar de horeca en retail gaat.”

Historisch rondje

We beginnen de rondgang door de brouwerij bij het oudste brouwhuis. De koperen kookketel staat er nu als museumstuk. Een ruimte verder lopen we het brouwhuis uit 1966 in. Aan de muur hangt het schild met daarop de tekst ‘Bij Koninklijke beschikking hofleverancier.’ De ketels hier worden nog gebruikt voor tussenopslag. De volgende ruimte die we bezoeken is het fraaie nieuwe brouwhuis uit 2013. De rvs-ketels hebben een jasje van koper gekregen, zodat je vanaf de straat twee prachtige koperen ketels ziet. Alles hier is ingericht op duurzaamheid. Een speciale installatie zorgt dat voor het koken zo min mogelijk energie wordt gebruikt. Meteen naast het brouwhuis is het laboratorium, waar de eigen boven- en ondergiststammen wordt bewaard en waar de kwaliteitscontroles plaatsvinden.

Moderne verpakkingsafdeling

We lopen langs de indrukwekkende lager- en opslagruimtes en eindigen op de verpakkingsafdeling, waar Krones-apparatuur, de Mercedes onder de afvullijnen, zorgt voor het afvullen op fusten en flessen. Naast een nieuwe pal-/depalinstallatie is er recent een nieuwe fustenlijn met een robot geplaatst. Kortom, een state-of-the-art verpakkingsafdeling. In de expeditieruimte ernaast is duidelijk te zien dat Lindeboom ook groothandel is. Naast de eigen Lindeboom, Gouverneur, Venloosch en Praelbieren staan hier ook frisdranken en wijnen opgeslagen.

Breed palet aan bieren

Terug naar de bieren. “We zijn met ons Lindeboom bier heel sterk in een groter wordende regio”, zegt Claessens, die een master marketingmanagement heeft en na een stage bij Heineken voor het afstuderen bij Lindeboom kwam en er niet meer is weggegaan. Zijn eerste project in 2012 was de rebranding, om Lindeboom een jongere uitstraling te geven.

Het bekroonde pils (brons in 2016 en zilver in 2019 bij de Dutch beer Challenge), en de bekroonde Lindeboom herfstbock  (de gouden European Beer Star 2016)  zijn allang niet meer de enige bieren.  Lindeboom 0,5 kwam erbij, evenals alcoholvrije en -arme Radlers (citroen en kersen) en een Lindeboom Saison.

Gouverneur

Het merk Gouverneur, geïntroduceerd in de jaren ’90 is de vlag waaronder een reeks speciaalbieren op de markt wordt gebracht, veelal in Belgische stijl: blond, dubbel en tripel. Maar ook een ‘stout op hout’ en een dubbelbock. De Spéciale 140 is een buitenbeentje. Dit gelegenheidsbier bij het 140 jarig bestaan is vast in het assortiment opgenomen. De gouverneur blond won zilver bij de World Beer Cup, zilver én goud bij de European Beer Star en zilver bij de Dutch beer Challenge.

Venloosch

Dan is er nog het merk Venloosch. Het Venloosch Alt, geïnspireerd op het Düsseldorfer Altbier (zilveren European Beer Star 2017) maakt Lindeboom al enkele decennia. Later kwam er Venloosch Wit bij. Zo biedt de brouwerij, die dus ook Praelbieren levert de horeca voldoende bieren om een gevarieerde bierkaart samen te stellen.

Het goede leven

“De Gouverneur bieren staan voor genieten van het goede leven”, zegt Claessens. “Die bieren hebben een meer landelijk karakter. Bovengistende speciaalbieren met nagisting op de fles. We zien hierbij wel een groeiende trend, zowel regionaal als landelijk. Dus geniet en maak het speciaal, zeggen we dan.’’ 

Vijfde generatie

Bij Lindeboom staan alle seinen op groen voor verdere groei. De brouwerij is er klaar voor. De vijfde generatie staat, in de persoon van Bernd Geenen bijna in de startblokken. Helaas overleden de broers Ben en Willem Geenen, die de vierde generatie vormden, beiden op jonge leeftijd. Daarom werd in 2011 Paul Joosten als directeur aangesteld. Onder zijn leiding werd er vernieuwd, geïnnoveerd en werd een prachtig ontvangstcentrum met winkel geopend.

Voorrecht

Hoe is het om als directeur verantwoordelijk te zijn voor een familie-erfgoed als Lindeboom?  “Het is een voorrecht om na een prachtige periode van bijna 14 jaar AB-Inbev nu al ruim 8 jaar als algemeen directeur/bestuurder bij Lindeboom te mogen werken”, zegt Joosten. “Een kerngezonde brouwerij; eigenzinnig, vernieuwend en vooral dienend voor consumenten en onze horecaklanten. Vooral de vasthoudendheid en eigentijdse wijze van werken hebben mij geïntrigeerd. Daar waar grote fabrieken zijn gegaan voor outsourcing, hebben wij juist alles onder één brouwersdak. Hiermee kunnen wij onze klanten naast onze prachtige bieren een excellente service bieden en maken we samen met persoonlijk contact het verschil. Dit betekent dat we zelf brouwen, een eigen distributie centrum, eigen monteurs, eigen evenementen service, eigen verkoop en ook zelf de marketing voeren. Kortom, veel dynamiek, wat ons veel energie geeft voor nu en voor de aankomende 150 jaar!”

Jubileum

Volgend jaar viert Lindeboom het 150-jarig bestaan onder meer met een speciaal bier. Wat het wordt kan Claessens nog niet onthullen. “We gaan het groots vieren met speciale campagnes en met evenementen. We zijn een authentieke brouwerij in een modern jasje. We denken hier in generaties.”

Dit artikel is extra online biercontent bij de Entree Bierspecial 2019, die deze maand verscheen.

 

 

 

 

 

 

Artikel delen