advertorial

Nieuw in Uiltje-assortiment: IPA Superb-owl (0,2%)

Swinkels_BartvanKleef_UiltjeBrewingCompany

Nieuw in Uiltje-assortiment: IPA Superb-owl (0,2%)

Vorig jaar werd Uiltje Brewing Company onderdeel van Swinkels Family Brewers. Door de uitgebreide kennis en ervaring die het eeuwenoude familiebedrijf biedt, kunnen de eigenzinnige brouwers zich helemaal focussen op nieuwe creaties.
Zoals de alcoholvrije IPA Superb-Owl bijvoorbeeld.

Het verhaal achter brouwerij Het Uiltje 

Het verhaal achter brouwerij Het Uiltje leest als een spannend jongensboek. Oprichter Robert Uyleman (bijnaam: Uiltje) begon in 2012 met het brouwen van bier vanuit zijn keuken in Haarlem. Het waren extremere bierstijlen: barrel aged bieren, stouts, IPA’s. Al snel groeide de vraag naar zijn craftbieren – met namen als Joost Mag Het Weten en Oh Buurman Wat Doet U Nu? – explosief. Toen Uyleman met  behulp van een crowdfunding in 2015 genoeg geld bijeen had verzameld, kon hij in datzelfde jaar zijn grote droom waarmaken: een eigen brouwerij. Doelgroep: liefhebbers van bier met een karakteristieke, compromisloze smaak.

Experimenteren

Vorig jaar werd Uiltje Brewing Company overgenomen door Swinkels Family Brewers, een van de grotere aanbieders van speciaalbieren. De uitgebreide ervaring en capaciteit van de eeuwenoude familiebrouwer, geeft de eigenzinnige brouwers alle ruimte om zich te focussen op kwaliteit en creativiteit. “We werken niet anders dan voorheen”, benadrukt marketingmanager Bart van Kleef, wanneer we hem spreken op het Waardepolderterrein in Haarlem, waar de brouwerij nog steeds gevestigd is. “We werken met hetzelfde team en hebben nog altijd elke maandag een qualitymeeting, om te evalueren en na te denken over nieuwe soorten. We willen blijven verrassen en experimenteren.”

Swinkels_BartvanKleef
Marketingmanager Swinkels Family Brewers Bart van Kleef
‘We hebben twee jaar gedaan over de ontwikkeling van deze alcoholvrije IPA’

Trial en error

Relatief nieuw is de alcoholvrije IPA: Superb-Owl, met 0,2% alcohol. Van Kleef: “De vraag naar alcoholvrij bier groeit, dus we dachten na over een eigen IPA-variant. We wilden een makkelijk doordrinkbaar bier, met smaak. Het basisprincipe van een alcoholvrij bier is simpel, maar het goed doen is ingewikkeld. Dat is echt next level. We hebben twee jaar over de ontwikkeling gedaan. Alcoholvrij bier is vrij dun dus je moet dat compenseren. Door middel van trial en error en veel proeven kwamen we tot dit resultaat.”

 

Swinkels_BrouwerGidoKoop
Brouwer Gido Koop

Commercial in de ‘savannen’

Om het bier in de markt te zetten werd in samenwerking met bureau Holy Fools een commercial gemaakt. Het verhaal: zes acteurs – verkleed als een sixpack Superb-Owl – wandelen in de Nederlandse ‘savannen’ en worden overvallen en verorberd door een paar zakenlui. Van Kleef: “We creëren met ons bier een eigen absurd wereldje, alles met een knipoog. Vandaar ook deze commercial bij Soesterduin, waar het lijkt alsof je in de savannen bent. Het was prachtig weer, we hebben alles met een golfkarretje en een drone in één dag kunnen schieten.”

Promotie

Om de campagne rond Superb-Owl gestalte te geven, kreeg de brouwer hulp van Swinkels Family Brewers. Van Kleef: “Alles moet op zo’n moment natuurlijk kloppen. Het product zelf, hoe je het in de markt zet, de promotie eromheen. Op het gebied van effectieve campagnes konden we gelukkig veel opsteken van onze collega’s bij Swinkels, daar hadden we op online-gebied minder ervaring mee. Dus zij hebben ons geholpen met alle mogelijkheden en hoe je het bijvoorbeeld op een effectieve manier online kunt wegzetten. We zijn heel blij met het resultaat.”

Swinkels_Superb-owl_Uiltje
Uiltje Brewing Company-assortiment.
Swinkels_Logo_UiltjeBrewingCompany

Nieuw logo 

Uiltje Brewing Company bestaat tien jaar. Reden voor allerlei feestelijke festiviteiten. Én voor een nieuw logo, vertelt Bart van Kleef. “Onze illustrator Gerben Valkema is vanaf het begin met ons meegegroeid. De illustraties werden steeds rijker, met meer schaduw en emotie. Het oude logo was heel karakteristiek, maar eendimensionaler. Het nieuwe logo is meer getekend in de huidige stijl. Met een uil die een hopbel knuffelt, passend bij de kernwaarden: fresh, optimistisch en entertaining.”

Artikel delen