"Brouwer, focus op kwaliteit en samenwerking"

Tags: bier

"Brouwer, focus op kwaliteit en samenwerking"

Op het congres van CRAFT op 23 januari in Amersfoort, was Bob Pease, ceo van de Amerikaanse Brewers Associatation de keynote speaker. Hij gaf een inkijkje in de Amerikaanse community van ‘craft’ brouwers. Entree sprak met hem.

Tekst: Gerard Molenaar

De Nederlandse brouwers die zich hebben verenigd in de verenging CRAFT hielden op dinsdag 23 januari voor de tweede keer een congres. ‘The power of craft”, was dit jaar het thema.

Nadat CRAFT-voorzitter Michel Ordeman en dagvoorzitter Raymond van der Laan het congres hadden geopend, was het woord aan Bob Pease. Na zijn presentatie was hij beschikbaar voor een interview. De kans om te vragen naar een onderwerp dat hier in Nederland actueel is: glas of blik? Op de vraag of in de Verenigde Staten ook een discussie wordt gevoerd over glas versus blik, antwoordt Pease dat de BA nauw samenwerkt met de industrie en dat ze geen waardeoordeel geeft over welke verpakking beter is. ”In 1980 was glas de enige optie en destijds bovendien de garantie dat je een  hogere prijs kon vragen. Blik stond toen juist voor goedkoop bier. Dat is enorm veranderd. Blik is nu een concurrerende optie omdat het gewicht laag is en het door een hoger recyclingpercentages ook duurzaam is. Bovendien biedt het met een 360-graden bedrukbaar oppervlak ook goede mogelijkheden voor branding en  marketing.”

Maar Pease geeft aan dat glas de gouden standaard is voor sommige bierstijlen, hoewel er ook brouwers zijn die een barleywine in blik afvullen. “Het gaat erom dat je het bier uitschenkt in een glas dat passend is voor de bierstijl en dan maakt het niet zoveel uit waarin het bier is verpakt.”

Kwaliteit

Pease sprak op het tweede congres van de Nederlandse Craft Brouwers in Amersfoort. Hij gaf in zijn presentatie een overzicht van de stand van zaken in de Verenigde Staten waar ze per hoofd van de bevolking overigens minder brouwerijen hebben dan in Nederland. Maar het absolute aantal van meer dan 6000 is erg indrukwekkend. Op dit moment openen er twee brouwerijen per dag.  Volgens Pease is de zorg vooral dat de brouwers zich op kwaliteit richten want, weet hij, alleen brouwers met bieren van hoge kwaliteit zullen overleven.

Werk samen!

In de VS is de craftbeerrevolutie al 40 jaar oud. Pease heeft daarvan in verschillende functies bij de Brewers Association  al 25 jaar meegemaakt, dus hij weet wat er komt kijken bij zo’n revolutie. De vraag aan hem  is wat de Nederlandse brouwers kunnen leren van wat er in de VS is gebeurd de afgelopen decennia. Pease houdt het heel simpel: werk vooral veel samen en focus op kwaliteit. “Een van de leidende brouwerijen in Amerika, Dogfish, heeft het heel mooi verwoord: Together we are heavy. Wij hebben al het voetvolk. Hoeveel je samen kan bereiken als je geduld hebt, is bewezen door de belasting wijziging die de brouwers er in de Verenigde Staten door hebben gekregen. Dat hebben ze gedaan door jarenlang met groepen hun vertegenwoordigers in het congres te bezoeken en te praten.” Steeds weer zorgde de Brewers Association er voor dat groepen brouwers naar Washington gingen en uiteindelijk heeft dat geleid tot een significante belastingverlaging.

“Wij hebben de mensen, de passie en de soldaten, terwijl Big Beer al het geld heeft. Wij hebben een emotie die je niet kunt kopen en dat moeten de brouwers in Nederland onthouden.

“Full circle”

Pease is trots op wat hij de “full circle” noemt; het feit dat pioniers uit de Verenigde Staten naar Europa kwamen om bierstijlen te ontdekken en er bij terugkomst een eigen twist aan gaven die vervolgens de Europese Brouwers weer inspireerde.

Maar hoe zit het dan met de interesse voor de pure Europese bierstijlen in de Verenigde Staten? Zijn er ook brouwerijen die er geen eigen draai aan geven, maar gewoon de oorspronkelijke stijlen willen brouwen? “Dat zijn er maar heel weinig”,  zegt Pease. “Maar het is wel een manier om je te onderscheiden en nu er zoveel brouwers komen in de VS wordt dat steeds belangrijker. Het wordt erg druk in de winkelschappen, dus brouwers moeten kwalitatief onderscheidende bieren hebben en liefst ook een eigen taproom, omdat je dan de strijd in de winkelschappen niet aan hoeft te gaan.”

Geen prijsconcurrentie

Dat de IPA’s zo’n groot aandeel hebben in Amerikaanse biermarkt ziet de ceo van de Brewers Association niet als een probleem. “Het betekent dat nog altijd 75% uit andere bierstijlen bestaat.  Maar de Amerikaanse bierdrinker is nu eenmaal verliefd geworden op hop. Op dit moment zie je wel een overstap naar session IPA’s en ‘sours’ en er is ook meer interesse voor lagers. Een goede lager maken is duur en zeker niet eenvoudig. Maar de prijs is geen probleem, want de Amerikaanse consument is bereid te betalen voor een goed bier. Brouwers concurreren niet op prijs maar op kwaliteit. Smaak is alles.”

Trots

Pease is trots op wat de Brewers Association heeft bereikt. “We doen veel aan opleidingen,  deels ook gratis en we informeren de leden ook over kwaliteitszorg. Dat laatste is belangrijk omdat de kwaliteit overal omhoog moet. Alle informatie over kwaliteitszorg is gratis voor leden.” Maar, stelt hij nuchter vast: “you can lead a horse to the water but you can’t make him drink. Maar één ding is duidelijk: je kan je in de craft beer community geen slecht bier veroorloven in de Verenigde Staten.”

Veelzijdig congresprogramma

De organisatie van het congres heeft een breed lezingenprogramma opgezet. In combinatie met de informatiemarkt biedt dat de Nederlandse brouwers de kans om in een dag kennis en inspiratie op te doen over alle aspecten van het brouwen. Dick de Koning en Johan Glaser van Packz gaven een sessie over het verpakken van bier. Steve Grossman van Sierra Nevada vertelde gepassioneerd over de duurzame aanpak van deze toonaangevende brouwerij. Veel kleine brouwers kijken tegen grote investeringen aan en daarom is het goed nieuws dat een leverancier als Krones ook leaseconstructies gaat aanbieden. Tijden het congres werd ook het eerste Nederlandse vakblad voor bierbrouwers gerepresenteerd: Brouw! Het is een uitgave van Birdy Publishing, de uitgever van Bier! Magazine.

www.craftbrouwers.nl

www.brewersassociation.org

 

 

 

 

 

 

Artikel delen