Ophef om bieretiket met Hindoestaanse godin

Tags: bier

Ophef om bieretiket met Hindoestaanse godin

Walhalla Craft Beer  is onderwerp van gesprek in de Hindoestaanse gemeenschap in Amerika wegens een etiket.

Het "Shakti" -bier (Double India Pale Ale)van Walhalla Craft Beer zorgt voor ophef onder leden van de Hindoestaanse gemeenschap. Hindoe-staatsman Rajan Zed uit Nevada (VS) zegt dat ''ongepast gebruik van hindoegoden of -concepten of -symbolen voor commerciële doeleinden ongepast is''. 

Niet voor commercieel gebruik
Zed, die president is van de Universal Society of Hinduism, geeft aan dat Shakti (of Devi, een algemene term voor de godin als opperste godheid, waaronder Durga, Lakshmi, Kali, Saraswati enz.) in het hindoeïsme een belangrijke rol in neemt in het geloof en niet dient te worden gebruikt in de verkoop van bier. Het hindoeïsme is de oudste en op twee na grootste religie van de wereld met ongeveer 1,1 miljard aanhangers. ''Symbolen van welk geloof dan ook, groter of kleiner, mogen niet verkeerd worden behandeld'', aldus Zed. 

Niemand kwetsen
Aart van Bergen van Walhalla Craft Beer BV, wiens slogan "Brewing The Gods 'Favoriete Ales is", reageert als volgt op de aantijgingen: ''Walhalla brouwt dit bier al sinds februari 2016, dit is voor het eerst dat iemand aanstoot neemt aan de naam en afbeelding. In de afgelopen jaren heb ik meerdere Hindoes hier in Nederland gevraagd naar wat ze van dit etiket vinden, geen van hen vond het aanstootgevend of beledigend. Ik ben daarom benieuwd of het sentiment dat dhr. Zed uitspreekt breed gedragen wordt in de Hindoe gemeenschap. Als blijkt dat het voor veel mensen als kwetsend wordt ervaren zou ik dat heel vervelend vinden. In dat geval zullen we de naam en etiket van het bier wijzigen'' 

 

Artikel delen