Rivier als bron van mooie bierverhalen

Tags: bier

Rivier als bron van mooie bierverhalen

Rivier van Bier, het nieuwe boek van Henri Reuchlin voegt iets toe aan de reeks boeken over bier die de afgelopen jaren in Nederland zijn verschenen. Een boek over bieren en brouwerijen, mensen en plaatsen langs een rivier die door drie landen stroomt, is een unieke en nieuwe invalshoek. Voor horecamensen die hun gasten bier met een verhaal willen serveren, biedt dit boek voldoende inspiratie. Zeker ook omdat het boek verhalen vertelt over enkele brouwers van bieren die in heel veel horecazaken worden geschonken, zoals Heineken, Leffe, Jupiler en Hertog Jan. Anderzijds komen in dit zeer lezenswaardige boek ook in de horeca minder bekende, kleine parels aan bod.

Leerzaam

In het boek herken je de Stibon coördinator/docent en de biersommelier die Reuchlin is. Hij is ook een van de drijvende krachten achter de Week van het Nederlandse Bier, die binnenkort weer van start gaat. Door de bezoeken die hij tijdens zijn reis heeft gedaan (een reis die in etappes is afgelegd in een periode van ruim10) leer je veel over brouwen, mouten  het verbouwen van gerst, maar bijvoorbeeld ook het bedrukken van bierviltjes. En dan het bezoek aan de Bisschopsmolen in Maastricht, dat ons iets leert over spelt als grondstof.

Meeslepend

Het boek is zo lekker geschreven en  het verhaal van bierliefhebber Reuchlin is zo meeslepend, dat je het tot je neemt als een verfrissend glas bier op een warme dag.  Reuchlin sleurt je op een  prettige manier mee op zijn reis. Wie de moeite neemt dit boek te lezen komt langs oude en nieuwe brouwerijen en mouterijen. Langs vergane glorie en opvallend goed bewaarde, gesloten brouwerijen. Met de auteur bezoek je ook nieuwe brouwinitiatieven overal langste rivier.

Een biercultuur bestaat niet alleen uit bieren en brouwerijen maar vooral ook uit mensen. Dit boek bestaat gelukkig ook uit een reeks mooie ontmoetingen. Alles bij elkaar krijg je een prachtig beeld van de rol die bier speelt en speelde langs de Maas. Van de dominantie van ‘Big Beer' tot de opkomst van kleine brouwerijen.

Een absolute aanrader voor mensen die zich actief en passief bezighouden met de opkomende biercultuur en wat we nu nog speciaalbier noemen. En wie is dat niet, in de horeca? Productkennis en verhalen helpen meer bier te verkopen. Dit boek kan daarin een bijdrage leveren.

Rivier van Bier, Henri Reuchlin. 200 pagina's. Uitgever: Birdy Publishing. Verkrijgbaar via biermagazine.nl. Prijs: 9,95 euro, exclusief verzendkosten (4,95).

 

 

 

Artikel delen