Innovaties in de koffiebranche

Tags: koffie

Innovaties in de koffiebranche

Nooit eerder gingen nostalgie en innovatie zo gelijk op binnen de koffiebranche. De branche is in Nederland alleen al goed voor een jaaromzet van 5 miljard euro. Dat blijkt uit het trendonderzoek dat Offerte.nl maandelijks uitvoert.

Tekst: Marthijn van Oostveen

De nostalgie blijk uit het feit dat koffiebonen malen sinds decennia niet zo populair is geweest al nu. Tegelijkertijd zijn er heel veel innovaties gaande binnen deze branche. Wat dacht u van een gerobotiseerde koffiezaak of koffie die op het werk wordt bezorgd door een drone. We kunnen het zo gek niet bedenken maar de markt is volop in beweging. In dit blogartikel van Marthijn van Oostveen leest en ziet u alles over de laatste innovaties op dit gebied.

Volautomatische koffiemachines
Een trend is dat er steeds meer volautomatische koffiemachines op de markt komen. Deze zijn geëvolueerd tot volwaardige computers met LCD displays die de mogelijkheid bieden om corporate presentaties te tonen. De koffiemachines hebben de mogelijkheid voor beheer op afstand, automatisch voorraadbeheer en draadloze betaalmogelijkheden. In de toekomst zullen er steeds meer geavanceerde en onbemande volautomaten aanwezig zijn in de coffee corners op de werkvloer.
De volautomatische koffiemachines ontzorgen bedrijven steeds meer. Dit soort machines kunnen automatisch een monteur naar de locatie sturen op het moment dat er een storing in het systeem plaatsvindt en sturen ook preventief monteurs op basis van gebruik. En als de koffie in de machine bijna op is, wordt die automatisch besteld en geleverd op de betreffende bedrijfslocatie.

In koffiezaak Cafe X maken robots je koffie klaar
In San Francisco is Cafe X gestart met het serveren van koffie door geautomatiseerde robotarmen. Het is een koffiezaak waar je via een app je koffie kunt bestellen. Na het plaatsen van je bestelling gaat een stel robotarmen aan de slag om jouw cappuccino of andersoortig koffie te bereiden. De robot-koffiebar van Cafe X maakt binnen een minuut een kopje kwaliteitskoffie met de nauwkeurigheid van een robot. Ze tellen momenteel drie locaties, waaronder ook een straatversie. Oprichter Henry Hu bemachtigde startkapitaal bij een stichting. Vervolgens haalde Hu nog eens 14 miljoen dollar op. Het maken van Cafe X koffiebar kost zo’n 50.000 dollar.

Bekijk hier de video van de  Cafe X robotbar:

 

 

Doordat er per robot drie punten zijn waar een klant zijn koffie kan pakken zijn ook de langzame klanten doorgaans geen struikelblok. Zeker niet omdat die hun bestelling digitaal kunnen doorgeven en betalen. Het enige wat de gast hoeft te doen is een 4-cijferige pincode invoeren. Ideaal dus voor plekken waar veel mensen tegelijkertijd hun vers gezette koffie willen drinken. De kans dat in Nederland de koffie over een paar jaar uit robothanden komt is in elk geval vrij groot.

Koffie personaliseren met een Latte art 3D printer
Ripples is een machine dat een combinatie is van 3D-technologie en een inkjetprinter. In plaats van inkt wordt koffie-extract gebruikt. De print op het schuim kan zelf bepaald worden. U kunt kiezen uit een selfie, een zelf gekozen foto of bijvoorbeeld een bedrijfslogo.

Bekijk hier hoe het werkt:

 

 

De Ripple Maker is ruim twee jaar geleden geïntroduceerd in Amerika en later in Azië. In 2018 is de latte-art printer op de Horecava voor Europa en de Nederlandse markt geïntroduceerd door Smit & Dorlas. De machine is uitgerust met Wi-Fi. Ondernemers kunnen met de machine eenvoudig foto’s, logo’s en wat dan ook versturen naar de machine. De Ripple Maker is vrij kostbaar. Het prijskaartje wat eraan hangt bedraagt €20.000 en werkt met een jaarabonnement van €1200. ‘Daarvoor krijg je de software, alle ondersteuning en maandelijks geüpdatete content’, aldus de co-founder. ‘Dat zijn duizenden boodschappen, tekeningen, symbolen en dergelijke. Ontworpen door ons designteam.’

Slimme koffiedrone 
IBM heeft plannen voor een slimme koffiedrone. Het plan is om met de drone koffie of andere drankjes uit te gaan serveren op de werkvloer. Het apparaat is zelfs in staat om te signaleren of iemand behoefte heeft aan een cafeïneshot. Dit blijkt uit een zestien pagina tellende aanvraag van IBM bij het US Patent Office. Het verzoek komt al van eind december 2015, maar werd in augustus 2018 toegekend. In de slimme koffiedrone zitten allerlei slimme technologieën verwerkt om de gemoedstoestand van mensen te kunnen lezen. Bijvoorbeeld camera’s en biometrische technologie. Zo zou de drone zelfstandig kunnen beslissen om een dubbele espresso te bezorgen bij iemand die blijkt te knikkenbollen. Degene moet de koffie dan zelf uit de houder halen aan de onderkant de koffiedrone. IBM is niet het enige bedrijf dat zich begeeft op de markt voor koffiedrones. In Dubai experimenteert koffieketen Costa met de bezorging van warme drankjes per drone. Maar ook in het Amsterdam A-lab bezorgt de Coffeecopter als vliegende serveerster de koffie.

 

 

 

Artikel delen