Tweede keer zilver voor Bergense brouwerij Stoked

Tweede keer zilver voor Bergense brouwerij Stoked

De “Unfiltered Lager” die snel de harten van zowel particulieren als de plaatselijke horeca en retail heeft veroverd heeft zilver gewonnen bij de International Beer Challenge. Afgelopen zomer viel de Unfiltered Lager ook al in de prijzen - ook zilver - bij de World Beer Awards. Op dit moment is hun tijdelijke bier Zoigl ook volop in de regio verkrijgbaar.

International Beer Challenge

De jury van de International Beer Challenge heeft de Unfiltered Lager beloond met zilver. In deze competitie worden bieren van brouwerijen uit heel de wereld beoordeeld door een vakkundige jury. De inzendingen werden blind geproefd en beoordeeld volgens strak protocol. Dit jaar werden ze gezamenlijk geproefd via een Zoom-meeting. De juryleden zijn verspreid over de hele wereld. Bekende bierlanden zoals België, Duitsland, Verenigd Koninkrijk en de USA zijn in de jury vertegenwoordigd.

De Award is 25 jaar geleden gelanceerd door Drinks Retailing magazine. De hele lijst van alle inzendingen is beschikbaar op www.internationalbeerchallenge.com.De mannen van Stoked! reageren nuchter: “Dat we een tweede keer zilver halen bevestigd nog steeds dat we iets heel bijzonders hebben gebrouwen. Het geeft het ons ook motivatie om te blijven ontwikkelen en voor goud te gaan”

Unfiltered lager

Met een percentage onder de 5% is het in de huidige tijd een licht bier te noemen. Ondanks dat het bier niet wordt gefilterd is hij wel helder door de bodemfermentatie en de langere tijd die zij het bier geven om te conditioneren. Dustin Paul, brouwer van STOKED!, licht toe: “We filteren het bier bewust niet om zo maximale smaak en aroma mee te geven. Het bier laat zich omschrijven als een zacht, helder, malty, licht tot medium bitter, fris en toegankelijk bier met een volle afdronk.“

Ongekende groei in onzekere tijden

De brouwers kijken tevreden terug op een bewogen jaar. In de lockdown begin dit jaar moesten ze beslissen of ze gingen brouwen met de gok of alle horeca weer open ging. Toen dit het geval bleek was hun bier precies klaar voor verkoop en ondertussen veroveren ze de ene na de andere locatie. Hun bier heeft een relatief lang brouwproces dus het is goed plannen want ‘even snel bij produceren’ zit er helaas niet in.

Artikel delen