Sir Joe: Soda merken met een missie

Sir Joe - promo

Sir Joe: Soda merken met een missie

Met Sir Joe biedt Vrumona frisdrank – van premium mixers tot sap of lemonades - voor de bewuste gast die op zoek is naar een spannend alternatief. “Het is het craftbier onder de soda’s”, aldus Madelief Bosman, National Sales Manager Out of Home.

Foto's: Ming Chao
Op de foto: Madelief Bosman van Vrumona 

De verkoop van ‘speciaalfris’ is in 2022 gegroeid met 28,5 procent en de verwachting is dat dit aantal de komende jaren flink zal groeien. Vandaar dat Vrumona vier jaar geleden is gestart met Sir Joe, een portfoliohouder van bijzondere frisdranken met een missie: nieuw leven blazen in de frisdrankcategorie. “Gasten zijn steeds vaker op zoek naar beleving en kwaliteit. Met Sir Joe kunnen we daar aan tegemoetkomen. Het is het craftbier onder de soda’s”, vertelt Madelief Bosman, National Sales Manager Out of Home.

Binnen Vrumona heeft Sir Joe dan ook een aparte plek gekregen. “Onze accountmanagers zijn écht ambassadeurs. Het is een specialisme. Op die manier kunnen we het horecaondernemers makkelijker maken om hun gasten spannende, gezondere en duurzamere frisdranken aan te bieden.”

Sir Joe - promo 1

Butcha

Om te voldoen aan de groeiende vraag naar een alternatief voor standaard frisdranken, voert Sir Joe vier merken. Zoals Butcha Kombucha, een biologische kombucha met vruchtensappen, kruiden en specerijen. Het resultaat van een samenwerking tussen de Amsterdamse chefs van worstenmakerij Brandt & Levie en Siewerd Nicolai die eerder een Australisch kombucha-merk lanceerde. Het is de brouwers gelukt om iets heel bijzonders te ontwikkelen als alternatief voor standaard frisdrank en alcohol. Het is biologisch en bevat weinig suikers. Bosman: “Kombucha is komen overwaaien uit Amerika en maakt in Europa inmiddels een groei door van 15%. De verwachting is dat die zal doorzetten naar 25%.”

Strategische impact

Erik Theeuwes, Directeur F&B van Restaurant Company Europe (overkoepelend moederbedrijf van onder andere Loetje, Beers & Barrels en STAN) is enthousiast over Sir Joe: “De keuze voor de combinatie Vrumona en Sir Joe als invulling voor ons frisdrankenpakket is door ons gemaakt vanwege de strategische impact die we hiermee hebben kunnen maken. De sterke merken, het onderscheidende productportfolio, de variëteit in invulling van verschillende drinkmomenten en verrassende smaken hebben ons hierin geholpen.”
Sir Joe - STAN
Restaurant STAN in Utrecht

Double Dutch

Double Dutch zijn premium mixers, ontwikkeld door de Nederlandse tweelingzussen Joyce en Raissa. Zij vonden de gangbare soda’s saai en creëerden daarom smaakvolle, natuurlijke mixers: tonics, ginger ale, bitter lemon en ginger beer. “Lekker om gewoon te drinken als losstaande frisdrank, maar ook perfect in een cocktail of mocktail”, licht Bosman toe. “Het mooie is ook dat het merk van de tweeling prijzen in de wacht sleept en al in veertig landen verkrijgbaar is. Echt iets waar we heel trots op zijn. Mijn persoonlijke favoriet is de ginger beer, hij is lekker vol van smaak, heel uitgesproken en blijft goed overeind in cocktails.”

THIJS

In Nederland wordt per jaar in totaal achthonderd miljoen kilo voedsel verspild. Hiervan bestaat bijna een derde uit verse groenten en fruit. THIJS is het verantwoorde alternatief voor sappen, bedacht in 2015 door een chef in de horecabranche die wat wilde doen tegen verspilling. De drankjes van THIJS worden gemaakt van overtollig vers fruit, zijn lager in suiker én biologisch.

Bosman: “Het is een drankje, gericht op de bewuste consument die gezondheid en duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. Het bevat de helft minder suiker dan andere sappen. Vooral voor horecazaken waar geen ruimte is om zelf sap te persen, is het een goed alternatief.”

Sir Joe - promo 2

Russell & Co

“Russell & Co klinkt als een Amerikaans merk, maar het is toch echt Nederlands”, aldus Bosman. Het merk is opgericht in 1887 door Josiah Russell in Rotterdam. “De lemonades zijn een tijd uit de markt geweest, maar terug van weggeweest. Het is echt bedoeld voor de gast die op zoek is naar een spannend, luxer alternatief voor de mainstream frisdranken. Ook het flesje is heel elegant. Met een framboos of schijfje citroen en een mooi glas erbij heb je de perfect serve.”

Die vier merken van Sir Joe

  • Butcha: een kombucha in de smaken Hop & Grapefruit, Ginger & Lime Lead, Blood Orange & Bergamot en Raspberry & Magnolia
  • Double Dutch: premium mixers in de smaken Cranberry & Ginger Tonic Water, Indian Tonic Water, Skinny Tonic Water, Cucumber & Watermelon, Pomegranate & Basil, Double Lemon, Ginger Beer, Ginger Ale en Pink Grapefruit Soda
  • THIJS: alternatieven voor traditionele sappen met de smaken Sinaasappel, Appel, Granaatappel & Aardbei en Citroen Gember IJsthee
  • Russell & CO: lemonades in de smaken Sicilian Lemonade, Botanical Rose Lemonade en Spiced Orange Lemonade
Artikel delen