Van der Valk Exclusief en Coca-Cola delen ambities: focus op suikervrij

Van der Valk - Coca-Cola Europacific Partners - adv

Van der Valk Exclusief en Coca-Cola delen ambities: focus op suikervrij

Voor een familiebedrijf als Van der Valk Exclusief is maatschappelijk verantwoord ondernemen extra belangrijk. Een gezond(er) food & beverage-aanbod voor de gast die bewust wil genieten, is één van de pijlers van de duurzame ambities van de hotelketen. De drie nieuwe suikervrije drankjes voor de horeca van partner Coca-Cola Europacific Partners Nederland mogen dan ook niet ontbreken.

Header foto: v.l.n.r.: Caroline Siegers, Myrthe Gijsbertse, Mark Vonk en Marcus van der Valk.
Foto's: Pim Ras

Wat ruim 150 jaar geleden in Voorschoten begon met boerderij De Gouden Leeuw, is inmiddels uitgegroeid tot het kloppend hart van Van der Valk Exclusief: een imperium van 43 hotels met restaurants, eigen groothandel en versmarkt. En elk jaar komen er nieuwe hotels bij. Zo opent binnenkort de nieuwste vestiging in Eindhoven. “Dat wordt gebouwd volgens de normen van BREEAM Outstanding, de hoogst haalbare duurzaamheidseisen in de bouw. Als familiebedrijf vinden we toekomstgericht ondernemen erg belangrijk – we dragen straks het bedrijf natuurlijk over aan de volgende generatie,” aldus Marcus van der Valk, directeur van Van der Valk Exclusief.

inzet (klein) - pr vandervalk6-2
Proeflokaal Mimi, Van der Valk hotel de Gouden Leeuw

Maatschappelijk verantwoord ondernemen staat in de hele bedrijfsvoering hoog op het prioriteitenlijstje, vertelt Mark Vonk, hoofd inkoop bij het bedrijf: “Ook in ons Food & Beverage aanbod speelt duurzaamheid bijvoorbeeld een grote rol. Dus meer groenten en vegetarische items op de kaart, gezonde alternatieven voor snacks en meer aandacht voor alcoholvrije dranken. Niet overdone, want de klassieke Van der Valk-gast wil wel genieten.” Van der Valk: “Maar bewust genieten is wel een duidelijke trend onder horecagasten. Bovendien vervullen we met Van der Valk Exclusief een voorbeeldfunctie voor de hele horeca. Drie jaar geleden hadden we bijvoorbeeld als eerste horecaonderneming 0.0 op de tap. We werden voor gek verklaard, maar het is een dikke hit gebleken."

Perfecte partner

Ook suikervrije dranken passen in die vooruitstrevende aanpak van Van der Valk Exclusief. In Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) heeft het bedrijf inmiddels al jarenlang de perfecte partner gevonden. “CCEP biedt een uitgebreid portfolio van sterke merken, ook in het suikervrije segment. Het aanbod op de markt is enorm, maar de frisdranken van Coca-Cola steken er bovenuit”, aldus Vonk. “We waarderen de drankjes zelf heel erg en onze gasten vragen er ook om. Het zijn gewoon sterke merken.” Het genoegen is geheel wederzijds, vertelt Myrthe Gijsbertse, manager national and key accounts bij CCEP.

‘We waarderen de suikervrije frisdranken zelf heel erg en onze gasten vragen er ook om’
“We delen de ambitie op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. En dankzij Van der Valk Exclusief kan een groot publiek kennismaken met onze innovaties.” We zetten al jaren in op suikervrije en caloriearme dranken, vult Caroline Siegers, associate director horeca bij CCEP, aan: “Momenteel is het verkoopvolume daarvan al zo’n 48% en dit aandeel blijft groeien. We proberen ook de consument te stimuleren bewuste keuzes te maken. Ruim 80% van ons marketingbudget gaat naar onze suikervrije dranken. In onze communicatie zetten we de ‘zero sugar’ dranken ook altijd centraal.” De drie nieuwste innovaties voor de horeca zijn Coca-Cola zero sugar cherry, Fanta orange no sugar en de nieuwe Fuze Tea smaak green tea blueberry lavender no sugar. Siegers: “Suikervrije dranken blijven de komende jaren sterk groeien. Vandaar dat onze focus ligt op het op de markt brengen van smaakvariaties binnen het suikervrije portfolio.”
CCEP - flesjes bijgewerkt

De nieuwe varianten zijn verkrijgbaar in de hotels en restaurants van Van der Valk Exclusief. “We ontvangen een heel breed publiek, zowel particuliere als zakelijke gasten. Bij grote bedrijven wordt vitaliteit van de medewerkers steeds belangrijker. Vroeger lagen er chocoladerepen bij de vergaderruimtes, nu nootjes en fruit. CCEP verzorgt voor ons de invulling voor de koelkastjes bij de vergaderzalen, zodat wij verantwoorde opties met variatie en keuze in suikervrije dranken kunnen aanbieden”, aldus Van der Valk.

Online training

Kennis en betrokkenheid van het personeel is essentieel om gasten bewust te maken van de nieuwe suikervrije drankjes, zegt Myrthe Gijsbertse. “Om die reden hebben we op ons trainingsplatform Snelle Skills – dat voor al onze klanten en hun personeel toegankelijk is – speciaal een online training ontwikkeld voor personeel van Van der Valk Exclusief. Van Der Valk leert het personeel waarom suikervrije drankjes worden aangeboden in de hotels en hoe medewerkers gasten het beste kunnen adviseren.” Van der Valk: “Bestellen gasten wijn, dan krijgen ze standaard de vraag of ze bijvoorbeeld een chardonnay of pinot grigio willen. Met frisdrank willen we ook die kant op. Dat de suikervrije dranken niet alleen op de menukaart staan, maar dat onze bediening ook vraagt als gasten een cola bestellen: Wilt u een Coca-Cola met of zonder suiker?”

inzet - pr vandervalk4
Artikel delen