Walraven Sax over de wijnwereld: ‘Merken worden steeds belangrijker’

Walraven Sax

Walraven Sax over de wijnwereld: ‘Merken worden steeds belangrijker’

In de wereld van wijn lijken merken steeds belangrijker te worden. Waarom is dat? En hoe kun je daar als horecaondernemer op inspelen? Manuela Feijoo Jimeno, commercial director bij Walraven Sax, licht het toe. “Men drinkt minder, maar beter.”

Jaren geleden is er in Engeland onderzoek gedaan naar de wijnkaart. Daaruit bleek dat een kaart met bekende merken beter verkoopt, vertelt Manuela Feijoo Jimeno. Ze is commercial director bij Walraven Sax, een van de oudste wijn- en gedistilleerd distributeurs van ons land. Het bedrijf distribueert wijnen uit de hele wereld, en heeft de ambitie om uit elk land of regio een van de top drie merken te vertegenwoordigen. Feijoo Jimeno: “Ik merk het zelf ook, bij de klanten waar wij mee samenwerken. Merken worden steeds belangrijker. Men drinkt minder, want dat is gezonder. Maar als er wat gedronken wordt, gaat men voor kwaliteit. En als er op de kaart een bekende naam staat, weet men: ‘Hé, dat moet wel goed zijn.’”

Kleinere wijnkaart

Daarnaast wil de eindgebruiker ook graag geassocieerd worden met een goed merk, liefst ook een verantwoord, duurzaam merk. Maar wat Feijoo Jimeno ook opvalt: “Er is veel schroom in ons land om over wijn te vertellen. Dat komt deels door het grote personeelstekort, de kennis ontbreekt. Maar ook doordat er minder tijd is om je erin te verdiepen.” Een relatief kleine wijnkaart met merken biedt dan uitkomst. “Probeer het daarom zo makkelijk en helder mogelijk te maken, zodat de kennis over de wijnen bij het personeel blijft hangen. Hou het  toegankelijk. En investeer daarnaast in trainingen.”

Verhalen

Bij Walraven Sax, dat naast de distributie ook de marketing van de wijnen doet, wordt dan ook veel geïnvesteerd in de verhalen achter de wijnen. “Zo hebben we een mooie wijn van Torres met een etiket met sterren, omdat die regio de mooiste sterrenhemel heeft. Dat zijn leuke weetjes. Of Mouton Cadet, dat door plaatselijke kunstenaars etiketten heeft laten ontwikkelen.”

Wat doet Walraven Sax nog meer om de merken aan de man te brengen? Feijoo Jimeno: “We geven workshops en trainingen waarin we vertellen over de merken. We organiseren proeverijen, staan bij evenementen, zoals laatst bij Breda Live, waar wij wijnpartner van zijn. We ontwikkelen POS-materiaal.” Ook verzorgt het bedrijf PR. “We werken bijvoorbeeld samen met influencers. Die vinden de verhalen belangrijk. Maar ook doen we veel met gevestigde wijnjournalisten. Die letten juist weer meer op het intrinsieke: wat zit er in de fles?”

Artikel delen