Week NL Bier van start met bierproeffestival

Week NL Bier
Tags: bier

Week NL Bier van start met bierproeffestival

Afgelopen weekend ging de Week van het Nederlandse bier van start met het door Nederlandse Brouwers georganiseerde Nederlands Bierproeffestival.

Geen openingswoord van Burgemeester Jan van Zanen dit jaar bij de opening van het festival. Zijn vervanger was cabaretier Sjaak Bral, die op opening een flink Haags accent gaf. Eerder al had Fred Teeven, voorzitter van Nederlandse Brouwers, het festival officieel geopend. Teeven sprak de hoop uit dat het nieuwe kabinet de brouwers de nodige stabiliteit brengt en ze voorlopig met rust laat. Scheidend CRAFT-voorzitter Jos Oostendorp was ook aanwezig bij de opening. In een informeel gesprek met Teeven en Oostendorp werd de situatie voor de brouwers in de grensgebieden nog eens besproken. Door de accijnsverhogingen is er niet op te boksen tegen concurrentie net over de grens. Oostendorp, die in het oosten van het land woont: ‘Bier is in Duistalnd veel goedkoper onder  meer door lagere accijns en aanbiedingen van twee kratten voor de prijs van één zijn daar ook nog toegestaan. Toch verwachten Oostendorp en Teeven niet dat er snel verandering zal komen in die situatie, hoewel Nederlandse Brouwers dit gegeven wel onder de aandacht brengt.

Week NL Bier Jos Oostendorp en Fred Teeven

Jos Oostendorp (CRAFT) en Fred Teeven (Nederlandse Brouwers).

Het Nederlands Bierproeffestival is  een feest dat het Nederlandse bier in de schijnwerpers zet. De Haagse brouwerijen Kompaan, Eiber en Maris Lager zorgden voor een goede lokale vertegenwoordiging. Verder een mix van grote en kleine brouwerijen. Heineken was aanwezig met de drie dochterondernemingen Texelse Bierbrouwerij, Brand en Oedipus.

Bij de Texelse Bierbrouwerij stond als altijd merkambassadeur Hans Glandorf achter de tap (foto). Hij had ook Texels Geheim op tap en dat was deze keer een doordrinkbare stout van 4,7% alcohol.

Week NL BRAND TEXELSE

Nils Reichhardt en Marc Scholten (Brand) en Hans Glandorf (Texelse).

Limited editions bij Brand

Bij Brand werd de bar op vrijdag bemand door brouwmeester Nils Reichhardt en trade marketing manager Marc Scholten (foto). Zij hadden onder meer Vieftiën bij zich, een tripel met sinaasappelschil van 8% die exclusief bij 15 Limburgse horecazaken verkrijgbaar is. Nils Reichhardt bevestigde nog eens dat dit precies is wat bij de opening werd aangekondigd: een brouwerij met ruimte voor veel limited editions waarbij lokale en regionale samenwerking mogelijk is. Vorig jaar al werd voor Pinkpop een speciale NEIPA gebrouwen. Brand maakt ook Wijlre’s Specials: iedere drie maanden een limited edition waarbij er gebruik gemaakt wordt van nieuwe brouwtechnieken, nieuwe stijlen en nieuwe combinaties van ingrediënten. Ook bij Grolsch was een brouwmeester aan het tappen. Marc Janssen is ieder jaar aanwezig en bij de officiële opening werd ook bier uit de proefbrouwerij van Grolsch geserveerd.

Week NL Biercultuur en Meint Waterlander

Het team van Nederlandse Biercultuur, met in het midden directeur Meint Waterlander van Nederlandse Brouwers.

Biercultuur

StiBON en Stichting Nederlandse Biercultuur waren vanzelfsprekend aanwezig bij de aftrap van de Week van het Nederlandse Bier, die overigens maar vier dagen duurde, namelijk van 23-26 mei, maar wel met veel activiteiten bij Nederlandse brouwerijen. StiBON verzorgde met behulp van biersommeliers rondleidingen en bood eerste hulp bij biervragen. Nederlandse Biercultuur vestigde onder meer de aandacht op de Canon van de Nederlandse Biercultuur en er was een heel team aanwezig voor het beantwoorden van vragen.

Zo’n 40 brouwerijen, binnen en buiten de kerk, boden in totaal 250 bieren. Een kleine brouwerij als Sisters Brewery had bijvoorbeeld al een heel breed aanbod. Alcoholvrije en laag-alcoholische bieren waren ook voldoende aanwezig. De openingsdag van het festival was uitverkocht en er was naast het proeven van bier meer te doen, zoals een groot aantal workshops.

"We mogen best trots zijn op onze prachtige sector"

Wensen

Voorafgaand aan de Week van het Nederlandse Bier stuurde Nederlandse Brouwers een uitgebreid persbericht. Daarin viel te lezen: “Eerder dit voorjaar hebben we gezien dat de biersector het zwaar heeft: in het eerste kwartaal is de Nederlandse biermarkt gekrompen. De gevolgen van de accijnsverhoging per 1 januari jl. zijn duidelijk voelbaar. Uit de cijfers over de eerste maanden blijkt dat nog meer consumenten hun bier in België en vooral Duitsland kopen. We hopen dan ook dat het nieuwe kabinet en de Tweede Kamer hierin aanleiding zien om de accijns in Nederland veel meer in lijn te brengen met die in België en Duitsland.”  

Week NL Bier 2 sisters Stibon

Oproep voor vrijstelling

Maar er zijn meer wensen: “Alcoholvrij bier vervult een belangrijke rol in het tegengaan van overmatige alcoholconsumptie. Daarom pleiten de brouwers voor een vrijstelling van alcoholvrij bier van de verbruiksbelasting. Wij zijn dan ook teleurgesteld dat de huidige scenario’s voor een gedifferentieerde verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken, geen optie kennen waarbij ook voor alcoholvrij bier een volledige vrijstelling geldt, in het bijzonder voor de alcoholvrije en alcoholarme bieren (< 0,5% alcohol) zonder toegevoegde suikers. Zo’n vrijstelling zou ook in lijn zijn met de door de Eerste Kamer aangenomen motie die oproept om dranken zonder toegevoegde suikers zoals de meeste alcoholvrije bieren, vrij te stellen van de verbruiksbelasting. We hopen dat het nieuwe kabinet deze motie alsnog uitvoert.”

Week NL Bier Kompaan

Kompaan, de grootste brouwerij van Den Haag, was uiteraard aanwezig in de Grote Kerk.

Preventie

Ook als het gaat om alcoholbeleid, zijn er wensen. “De aanpak van het Nationaal Preventieakkoord werkt. Op drie van de vier rond problematisch alcoholgebruik, zijn we op de goede weg. Op het thema alcohol en minderjarigen gaat het helaas minder goed en zien we dat het aantal minderjarigen dat drinkt weer stijgt. Daarom is het nodig is om rond 18-minners met een gedifferentieerde en gezamenlijke aanpak te komen. Vanuit de verantwoordelijkheid die ze voelen,  willen brouwers daaraan hun bijdrage leveren. We hopen het nieuwe kabinet daarbij aan onze zijde te vinden om zo gezamenlijk te werken aan een gezonde generatie.”

Week NL Bier kaas

Bier en kaas is vaak een mooie combinatie.

Circulair

“Alle brouwers zetten zich vol overtuiging in voor een zo duurzaam mogelijke sector”, meldt Nederlandse Brouwers. “Maar energiegebruik, waterverbruik en ruimte om een statiegeldsysteem te optimaliseren blijft voor elke brouwerij noodzakelijk. We vragen het nieuw te vormen kabinet dan ook om deze ruimte actief te geven.”

Roep om erkenning

Een roep om erkenning is er ok en die komt van scheidend CRAFT-voorzitter Jos Oostendorp “De Nederlandse biercultuur wordt gekenmerkt door een enorme variëteit aan bierstijlen en biersmaken. Onze biercultuur wordt gedragen wordt door prachtige brouwerijen, van klein tot groot. De brouwerijen zijn in heel Nederland te vinden. We mogen best trots zijn op onze prachtige sector. En daarom zetten we onze biercultuur in de schijnwerpers tijdens de Week van het Nederlandse Bier.”

Wat ook deze week weer bleek is dat er een goede samenwerking is tussen Nederlandse Brouwers en CRAFT. Later dit jaar wordt bekend wie de nieuwe voorzitter van CRAFT wordt.

Tekst: Gerard Molenaar

 

20240524_180042

 

Artikel delen