advertorial

Wijn serveren in een restaurant: zó maak je de meeste winst

Zo maak je de meeste winst met wijn in de horeca

Wijn serveren in een restaurant: zó maak je de meeste winst

Om winst te maken met jouw horecazaak combineer je een zorgvuldige wijnselectie met uitstekende service. Dit en meer waardevolle inzichten voor jouw onderneming komen uit het LFE Horeca Wine Insight Report 2024. Of je nu een boutique concept, een grote keten of een gezellig terras runt: haal je voordeel uit deze kennis!

De horecasector is continu in ontwikkeling. Trends komen en gaan, en dit vraagt van ondernemers dat zij voortdurend hun koers moeten wijzigen om aantrekkelijk te blijven voor de consument. Maar hoe navigeer je door deze turbulente wateren? Vooral in een tijd waarin kosten stijgen en de consument steeds kritischer wordt? Die vraag houdt velen van ons in de sector bezig.

Meer weten over het Wine Insight Report?

Wij komen vrijblijvend langs om onderdelen uit het rapport te bespreken.

Maak een afspraak

Samenstelling wijnkaart

In samenwerking met CONTRAST heeft LFE Horeca inzicht gekregen in wijndrinkers in de Nederlandse horeca, waarbij een strategisch samengestelde wijnkaart essentieel blijkt voor meer winstgevendheid. Daarnaast is een smaakprofiel het vermelden waard op de kaart. Het Osteria Emilia in Utrecht geeft als tip: “Wij hebben onze favorieten gehighlight op de kaart, deze wijnen en gerechten zijn weergegeven in een kader. We zien in de cijfers daadwerkelijk een toename in de verkoop.”

*De tekst loopt onder de foto verder.

Adv LFE Horeca_!

Populaire druivenrassen

Na de geliefde pinot grigio winnen witte druivenrassen zoals verdejo en albariño, inclusief unieke regionale varianten uit de VS en Zuid-Afrika, aan populariteit. Een andere uitkomst uit het rapport: rosé is geschikt voor ieder seizoen.

*De tekst loopt onder de foto's verder.

LFE Horeca_Druivenrassen LFE Horeca_Restaurant


Wist je dat?

  • De consument van nu: onderzoek toont aan dat 45% bereid is meer te betalen wanneer zij professioneel advies krijgen van het personeel.
  • 66% van de gasten maakt hun drankkeuze pas in de horecagelegenheid, de optimale wijnkaart vervult hierin een belangrijke rol.
  • Maar liefst 84% van de wijnconsumenten bestelt liever een los glas wijn dan een fles. Hoe is jouw kaart hier op ingericht?
  • Duurzaamheid is volgens onderzoek momenteel geen doorslaggevende factor in de wijnkeuze van de gast in de horeca.
“Rosé is geschikt voor ieder seizoen”

Succes in de markt

Het LFE Horeca Wine Insight Report 2024 onthult strategieën om de wijnkaart te optimaliseren, zodat deze beter aansluit op de betalingsbereidheid en prijsperceptie van de moderne wijnconsument. Daarnaast biedt het inzicht in de factoren die daadwerkelijk de keuze van de consument beïnvloeden. Deze kennis is essentieel voor succes in de huidige markt.

*De tekst loopt onder de foto verder.

LFE Horeca_Moderne gast

Over LFE

LFE is een prominente speler in de Nederlandse wijnhandel, opgericht in 1968, en fungeert als importeur en producent van wijnen, als volledige dochteronderneming van het Franse wijnbedrijf Castel. Neem contact op met LFE via horeca@lfe.nl, of +31 346 214 397.
Artikel delen