hard seltzer
Branchenieuws
Foto Ashkan Mortezapour Photography

Nieuwe bartrend op komst: hard seltzers

Met veel bombarie en in groten getale rukken de hard seltzers op, de laag alcoholische, caloriearme en koolzuurhoudende drankjes-in-blik (zie onder dit bericht). Ze hebben de Verenigde Staten al jaren in hun greep en nu mag Nederland eraan geloven. Beverage-journalist Ingmar Voerman en trendwatcher Gijsbregt Brouwer duiken binnenkort voor Entree in deze nieuwe trend. Nu alvast een preview!

 

Wat is het?
Ingmar: "Een hard seltzer is transparant van kleur en bestaat uit koolzuurhoudend water, natuurlijke fruitaroma’s als limoen, citroen of framboos en alcohol. Die alcohol is neutraal van smaak, zoals wodka. Vaak wordt ook wodka gebruikt. De dranken zijn suikervrij of -arm en daarmee caloriearm. Verder zijn hard seltzers glutenvrij, vegan en vrij van kunstmatige toevoegingen en kleurstoffen. De weinige calorieën komen hoofdzakelijk van de alcohol."

*Waar komt het vandaan?
Ingmar: "Nick Shield, een jonge bierbrouwer uit het Amerikaanse Connecticut, bracht in 2013 de allereerste spiked seltzer op de markt. Dat werd opgekocht door bierbrouwer AB Inbev en opnieuw in de markt gezet als Bon & Viv Spiked Seltzer. De huidige marktleider in de VS - en daarmee in de wereld - is het merk White Claw. In de VS zijn de hard seltzers een megatrend en maken ze een duizelingwekkende groei door. Een miljardenindustrie waar de grootste bierbrouwers, drankenproducenten en frisdrankbedrijven ter wereld zich in zijn gaan mengen."

*Waarom is het interessant voor de Nederlandse markt?
Gijsbregt: "Mindful drinking is ook hier aan een opmars bezig. Veel mensen hebben behoefte aan laag-alcoholische dranken en dranken met weinig suiker. Minstens zo belangrijk: jongeren zijn veel meer gefocust op merken. Daarin onderscheiden in de VS de hard seltzers zich van bier, wijn en sterk. Als jouw gasten overwegend tot de late millennials of Gen Z behoren, dan wordt het sowieso tijd om hard seltzers op het drankmenu te zetten."

Waarom is de komst van hard seltzers een opvallende ontwikkeling?
Gijsbregt: "Verandering in de horeca gaat altijd heel langzaam. Echt nieuwe producten zie je maar weinig. Met hard seltzer is dat anders. Die maakt nu snel de sprong over de Atlantische Oceaan. De opkomst van craft beer en eerder van Red Bull zijn twee recente voorbeelden van het definiëren van een nieuwe categorie."

Hard seltzers in Nederland (eind juli, red.)
STËLZ Hard Sparkling
*smaken: lime, raspberry
*4,5% alochol
*63 kcal/250 ml
*Nederland (Bier&cO)

Kever Hard Seltzer
*smaken: lemon & lime
*4,5% alcohol
*78,4 kcal/330 ml
*Nederland

Oyester Hard Seltzer
*smaken: Tropical Punch, Pomelo Punch
*4% alcohol
*82 kcal/330 ml
*Nederland (Bier&cO)

Carlett Elix Spiked Sparkling Water
*smaken: Cucumber, Lemon Ginger
*4% alcohol
*57 kcal/250 ml
*Nederland (A Brand New Day)

Bozu Vodka Soda
*smaken: Lemon, Mango
*5% alcohol
*70 kcal/250 ml
*Nederland

Clean & Press Hard Seltzer
*smaken: White Peach & Mango, Cactus & Lime, Crushed Black Cherry
*5% alcohol
*90 kcal/330 ml
*Schotland (Bier&cO)

White Claw Hard Seltzer
*smaken: Lime, Raspberry, Black Cherry
*4,5% alcohol
*100 kcal/355 ml (A Brand New Day)